Ritka állat született a Fővárosi Állat- és Növénykertben - közölte az örömhírt az állatkert sajtóosztálya. A Szavanna komplexumban látható Mhorr gazella csapat egyik nősténye, a tizenhárom éves, berlini születésű Evita ugyanis csütörtökön egy borjat hozott a világra. Evita ugyan már többször ellett borjat, a kicsik felnevelésében azonban nem jeleskedett. A gondozók úgy ítélték meg, hogy biztonságosabb, ha a kicsit mesterségesen nevelik fel és cumisüvegből táplálják. A borjú hímnek bizonyult, és az Ebo nevet kapta. Jelenleg két és fél óránként kap a gazellák felnevelésénél már bevált tejpótló tápszerből.
A Mhorr gazella (Nager dama mhorr) a dámgazella Északnyugat-Afrikában, Marokkó és Nyugat- Szahara őshonos alfaja. Manapság egyike a legveszélyeztetettebb patásoknak, mivel a szabad természetben egyetlen Mhorr gazella sem él már. Az európai és az észak-amerikai állatkertek azonban egy tenyészprogram keretében igyekeznek megmenteni a kipusztulástól. Az állatkertekben tartott egyedek száma jelenleg alig több mint százötven, ezért minden egyes utódnak világra jövetele jelentős lépés e ritka gazella megmentésében.
A Fővárosi Állat- és Növénykert 2008 óta vesz részt a Mhorr gazellák megmentését szolgáló állatkerti tenyészprogramban. 2009 óta rendszeresen szaporodnak is a magyar főváros állatkertjében.
Információink szerint nincs komolyabb fennakadás a közösségi közlekedésben Budapesten. A BKV és a BKK honlapján sem találtunk meghibásodásról szóló információt.
Az élet azonban nem habostorta.
A 8,99 milliárd forintos ajánlatával a Switelsky-WHB konzorcium nyerte a Várkertbazár-rekonstrukció kivitelezésére kiírt pályázatot, a szerződéseket csütörtökön alá is írták. Az I. kerület további 6,4 milliárd forintot fordít a kapcsolódó fejlesztésekre. A munkákat uniós forrásból finanszírozzák.
A Várkertbazár több elemre bontható, az építkezés során ezek külön funkciókat kapnak. Északról lefelé haladva az első a volt testőrház épülete, ahol a kortárs kreativitás házát rendezik be, kiállításokkal.
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) háromszáz új jegykiadó automata vásárlására és üzemeltetésére írt ki nyílt közbeszerzési pályázatot a Fővárosi Közgyűlés decemberi döntése alapján, olvasható a BKK honlapján. Ha a tender sikeres, a gépeket az év végétől folyamatosan, ütemezetten cserélik, ez előreláthatólag egy évig tart.
Enyhe füstszagot éreztek a Deák téri metróállomásnál csütörtök reggel, vélhetően a lerakódott szennyeződés izzott, mondta kérdésünkre Kisdi Máté, a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság szóvivője. Hat tűzoltó vonult a helyszínre, komolyabb beavatkozásra nem volt szükség.
Az állomásokat műszaki okokra hivatkozva ürítették ki reggel háromnegyed nyolc körül, jelentette munkatársunk a Déli pályaudvarról és a Széll Kálmán térről. Egy ideig az M2-es metró teljes vonalán pótlóbuszok közlekedtek, a metróforgalom nem sokkal fél kilenc előtt helyreállt, írta a Facebookon a Budapesti Közlekedési Központ.
Nyaktörő ugratóba hajthat a gyanútlan sofőr a fővárosi Népfürdő utcánál. Ahogy az videónkon is látszik, a kocsik alja gyakran nagyot koppan az aszfalton, amint a sofőr áthajt a gödrön.
Megkerestük a XIII. kerületi önkormányzatot, ahol elmondták, hogy a Főtáv Zrt. nemrég csövet cserélt az út alatt, majd a visszatemetett munkagödör megsüllyedt. A kerület észlelte a hibát és jelezte az alvállalkozónak, aki ki is tett egy figyelmeztető táblát. Többet nem tudtak tenni, mert az út a fővárosi önkormányzat kezelésében van.
Mint azt háttérinformációként megtudtuk, az útbontások után az esetek 70-80 százalékában megsüllyed a talaj, ezt általában a kivitelező garanciában, öt napon belül javítja.
A Főtáv felügyeletét is ellátó Budapesti Városüzemeltetési Központtól a következő választ kaptuk: A kivitelező Force Kft. ügyvezetőjének tájékoztatása szerint a problémát az útburkolat süllyedése okozza. A feltárás után azonosítható pontosan, hogy tömörítési vagy más egyéb problémából (pl. vízkimosásból) adódik a kár. A tegnapi napon megtörtént a helyszínbejárás a BKK és a kivitelező szakembereivel.
Hozzátették: garanciális munkáról van szó és természetesen a vállalkozó helyreállítja az utat a BKK elvárásainak megfelelően. A kivitelező a mai nap délután megkezdi a feltárást, majd helyreállítja a burkolatot. A határidő nagyban függ a feltárás eredményétől, ami után megállapítható, hogy az útalap süllyedése milyen okból következett be és ezt milyen módon tudja a kivitelező javítani.
Kedden civil aktivisták több budapesti aluljáróban is elbontották azokat a kordonokat, amelyeket múlt héten állított fel a Fővárosi Önkormányzat.
A kordonbontásra szerdán a Fővárosi Önkormányzat közleményben reagált, amelyben azt írták, „elfogadhatatlan az a fajta erőszakos fellépés, amit az anarchista csoport alkalmazott. Az önkényes épületfoglalás után ez már a második olyan megnyilvánulás, amely a közrend kocsmai stílusú megzavarását szolgálja” – közölték. Mint megjegyezték, ha minden munkaterületről elhordanák a korlátokat, közvetlen balesetveszélyt is előidézhet, ezért hatóság a jövőben fokozni fogja ellenőrző a hasonló tevékenységeket.
A Fővárosi Önkormányzat múlt héten azzal indokolta a kordonok kihelyezését, hogy azokra a nagytakarítás és a fertőtlenítés miatt van szükség. Több aluljáróban, köztük az Blaha Lujza téren, az Astoriánál, a Ferenciek terénél és a Corvin negyedben raktak ki ilyen kordonokat. Táblát is kihelyeztek, amin az állt: „Munkaterület, a kordonon belül tartózkodni tilos!”
Az aktivisták szerdán Blaha Lujza téren, az Astoriánál és a Ferenciek terénél számolták fel ezeket a kordonokat. „Tegnap éjjel több aluljáróban elbontottuk a hatóságok által cinikus módon, átlátszó ürüggyel elhelyezett kordonokat, és visszavittük azokat a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. Alföldi utcai épületéhez és a Városházához” – közölték. A civilek mint hozzátették, ezzel azt akarják üzenni a városvezetésnek és a hatóságoknak, hogy ne rakjanak ki nyíltan hazug „munkaterület” feliratokat oda, ahol semmiféle munka nem folyik, csak arra valók, hogy az Alkotmánybíróság döntését megkerülve kiszorítsák onnan a fedél nélkül élőket.
A Párbeszéd Magyarországért Platform ragaszkodik a fővárosi frakcióhoz - mondta újságíróknak szerdán Jávor Benedek. A platform alapító tagjának szavai szerint az LMP budapesti képviselőcsoportja egységesen lépett ki az LMP-ből és ennek a közösségnek "továbbra is frakcióként kell működnie".
Telt házzal zajlott az erzsébetvárosi közmeghallgatás január 29-én este. Több kérdés vonatkozott a romkocsmák által okozott zajra és bajokra, de lényegi válaszokat újfent nem adott az önkormányzat.
"Tegnap éjszaka az FKF emberei végigparádézták az I. kerületet jégtörés ürügyén, írta lapunknak kedden Mihály. "Nálunk a Hunyadi János utcában 0:40 körül jelentek meg, felébresztve az egész utcát. Leszóltunk nekik, hogy miért most verik a jeget, miért nem nappal, erre visszaszóltak, hogy maradjunk csöndben, őket ideküldték. Betelefonáltunk az ügyeletre, ott ugyanezt erősítették meg, majd odébbküldték őket. A munkások ezután még az egész további Hunyadi utcát, a Naphegyet es környékét vegigdúltak, pár ezer embert felébresztve szerintem."
Megkérdeztük a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt.-t, miért hajnalban kell törni hangosan a jeget a járdán, mire ezt a választ kaptuk: a járdák síkosságmentesítését a alkalmi munkavállalók végzik. Az útvonal, ahol a levélíró is lakik, sajnos csak az éjszakai műszakban került sorra.
A késői órákra jócskán fagypont alá csökkent a hőmérséklet, a csapadék lefagyott, így hómunkásoknak fel kellet törniük a jeget, ami zajjal járt. A bejelentés kapcsán ismét felhívják az alkalmi munkások figyelmét, hogy a lakossági észrevételekre kulturáltan, arrogancia nélkül reagáljanak.
Budapesten és Bécsben is járják a síneket havazáskor speciális hókotró-hóseprő villamosok. A magyar fővárosban kilenc darab szürke színű villamos, míg az osztrákban 40 darab sárga színű takarít.
A BKV Zrt-nek 9 db hóseprő villamosa van, válaszolta kérdésünkre a cég sajtóosztálya. Az FKF és a BKV Zrt. közötti szerződés alapján az FKF takarítja a villamospályákat (például a Nagykörúton, 1-es villamos, vagy a 3-as villamos szakaszain). A többi helyen pedig a BKV a 9 db hóseprő villamossal végzi a hóeltakarítást.
Két, egymástól független olvasónk is írt amiatt, hogy reggel fél nyolc után rejtélyes módon a 3-as metrón utazva valamilyen koszos lé spriccelt rájuk.
A havazásra való tekintettel hómunkásokat vesz fel a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. (FKF) hétfő éjszakára.
A műszak este tíz órától reggel hatig tart, a munkáért a társaság nettó 3 750 forintot fizet. Az érdeklődök az FKF honlapján megtalálható kerületi szolgálati csoportoknál, valamint a 06 40 353 353-as kék számon jelentkezhetnek.
14 óra 22 perc óta nem közlekedik a 4-6-os villamos a Jászai Mari tér és az Oktogon közötti szakaszon. A villamosok helyett pótlóbuszok közlekednek.
A villamosforgalom leállását egy baleset okozta: a fent említett időpontban az egyik villamos egy személyautóval ütközött a Hegedűs Gyula utcánál. A balesetben senki nem sérült meg – mondta el a BKK fődiszpécsere.
A baleset körülményeit a rendőrség vizsgálja, a forgalom hamarosan helyreállhat.
A Klauzál tériek nyilvános Facebook-csoportjának lapján jelentek meg először fotók a Dob utcai díszkövezetről, ami a felújított utcaszakasz december 15-i átadása után alig több mint egy hónappal már feljött több helyen.
Megkerestük a VII. kerületi önkormányzatot, mégis, hogy sikerült ezt a rekordot beállítani.
Mint megtudtuk, Dob utca Károly körút – Kazinczy utca közötti szakaszát tavaly október 15. - december 15. között alakították át, összesen nettó 83,2 millió forintért.
Hat boltot zárat be a kormány a Citadellánál – írja a nol.hu. A lap szerint a népszerű budapesti látványosságnál már több évtizede működnek a turistákat kiszolgáló üzletek, most azonban néhányuknak 60 napon belül megszűnik a bérleti viszonyuk. Fellebbezésre nincs lehetőség.
Ismeretlen tettesek graffitiztek és karcoltak össze hat Combino villamost szombat reggel – közölte a BKK kora délután. Az eset miatt a villamosok kiálltak a forgalomból, a rendőrségi helyszínelés és a kár megállapítása egyelőre folyamatban van, olvasható a közleményben, amelyből kiderül: reggel hat és háromnegyed tíz között rongálták meg a villamosokat.
Elfogadta a fővárosi és a kerületi önkormányzatok között megosztandó forrásokról szóló rendeletet a Fővárosi Közgyűlés szombati rendkívüli ülésén. A határozat szerint a kerületi önkormányzatokat összesen 92,6 milliárd forint, a fővárosi önkormányzatot pedig 96,4 milliárd forint illeti meg a megosztandó bevételekből. A fővárosnak az őt illető összegből 7,6 milliárd forintot a helyi közösségi közlekedésre kell fordítania.
A Fidesz-KDNP igennel szavazott, az MSZP nemmel, míg a Jobbik és az LMP tartózkodott.
A forrásmegosztást tizennyolc kerületi önkormányzat tudomásul vette, öt pedig még nem tárgyalta. Véleményt négy kerület fűzött hozzá: a III. és a XX. alultervezettnek találta az iparűzési adó alapját, míg a XXII. kerület szerint magas kockázatot hordoz magában a tervezett összeg teljesülése. A XIII. kerület a törvényi szabályozással összefüggésben fogalmazott meg kritikát, a városrész igazságtalannak tartja a jogszabályt.
„Számításaink szerint öt-hétmilliárdos többletköltséget jelent, amikor a 4-es metró egyes szakaszát, reményeink szerint jövő márciusban üzembe helyezzük” – ezt Tarlós István budapesti főpolgármester mondta a Magyar Hírlapban szombaton megjelent interjúban; hozzátéve: a teljes vonalon 2014 második felében indulhat el az új metró.
A főpolgármester nem cáfolta azt az újságírói felvetést, hogy a metró üzembe helyezése „jelentősem emelkedő” BKV-jegyárat eredményez majd. Erre azt mondta: „ha az európai uniós támogatási szerződés kifizetésének feltételéül szabott megtérülési mutatók miatt rákényszerül a főváros az áremelésre, azt a budapestiek köszönjék meg a szabad demokratáknak és a szocialistáknak”.
Új zsinagóga alapkövét teszik le Csepelen vasárnap, a holokauszt áldozatainak nemzetközi emléknapján - közölte a Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége (Mazsihisz). Nyolcvan éve nem épült új zsinagóga Budapesten. Az alapkőletételen jelen lesz Ilan Mor, Izrael budapesti nagykövete, Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes, Németh Szilárd, a XXI. kerület polgármestere, Zoltai Gusztáv, a Mazsihisz ügyvezető igazgatója, Kerényi András, a Budapesti Zsidó Hitközség (BZSH) dél-pesti körzetének elnöke és Fináli Gábor rabbijelölt. A Mazsihisz azt írta: Csepel önkormányzata ingyen bocsátotta a közösség rendelkezésére a telket, hogy azon zsinagógát építsenek. Az építkezés költségeinek döntő részét magánszemélyi hagyatékból, a BZSH anyagi támogatásából, gyűjtésből, valamint kibocsátandó téglajegyekből finanszírozzák. A BZSH dél-pesti körzetében élő, száztagú közösség jelenleg Pesterzsébeten tartja szombati és ünnepi istentiszteleteit, oda a környékről - Dunaharasztiból, Csepelről, Soroksárról -, de még a főváros belső kerületeiből is elmennek a hívek. Az építők tervei szerint a zsinagógát 2014 nyarán-őszén adják majd át.
Döntött az EBRD: 54 millió eurós kölcsönt folyósít Budapestnek, az összesen 67 millió eurósra tervezett elektronikus tömegközlekedési jegyrendszer kiépítésére. Ennek első jelét 2014 nyarán látjuk: a tervek szerint megjelennek a bérletkártyák, és a metrós beléptető kapuk.
A 67 millió eurósra tervezett beruházás 20%-os önrésze 13 millió euró, ezt a fővárosnak kell majd előteremteni. Mint megtudtuk, azért kölcsönből és nem uniós támogatásból épül ki a rendszer, mert túlságosan hamar megtérülő beruházásról van szó.
Igen furcsa, messziről díszköves sziklakertnek tűnő installációt helyeztek el a főpolgármesteri hivatal úgynevezett bankszárnyának átriumában, derült ki a szerkesztőségünkbe érkező fotókból.
A jobb sorsra érdemes kőmedencét valaki akkurátusan elrendezett építési hulladékkal töltötte fel. A korábban szigetelőanyagnak használt hungarocell-darabokon gusztusos barna csíkok forgatják meg a kíváncsian közelebb hajoló érdeklő gyomrát.
Új Budapest-törvényről, magánpénzből finanszírozott tömegközlekedési fejlesztésekről, tőkevonzó felhőkarcolókról, a BKV-ért folytatott vérig menő küzdelemről beszélt Horváth Csaba, a fővárosi közgyűlés MSZP frakciójának vezetője egy háttérbeszélgetésen, ami alapvetően a párt új Budapest-programjáról szólt (volna).
A szocialista politikus, a párt 2010-es főpolgármester-jelöltje azzal kezdte, hogy alapvetően abban bízik, hogy a mostani ellenzék alakít majd kormányt 1014-ben. Az új Parlamentnek ugyanis számos olyan feladata lesz, amely megerősíti az elmúlt években szétzilált önkormányzatiságot.
Az elmúlt egy hétben a meteorológiai előrejelzés többször is nagy hóesést vagy ónos esőt jósolt Budapestre, amely alapján az FKF - a kiadott közlemények szerint - a teljes célgép-parkját készenlétbe állította és dolgoztatta. A meteorológusok által többször beígért hó azonban nem akart jönni, ezért a főváros nagy részén nem tűnt indokoltnak járatni a sószóró kocsikat.
Megkérdeztük a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt-t, szükség volt-e a nagy készültségre, vagy inkább biztosra akartak menni, nehogy még egyszer előforduljon a 14-i anomália?
A cég szűkszavú válasza szerint a meteorológiai előrejelzések alapján az elmúlt napokban indokolt volt fenntartani a III készültségi fokozatot, és a 2X12 órás munkarendet.
Mától viszont úgy tűnik, nem indokolt, az FKF ugyanis otthoni készenlétet rendelt el a dolgozóinak - a 2X12 órás munkarend fenntartása mellett, a várható munkákhoz szükséges létszám bent tartásával.
Kordonokat állítottak több budapesti aluljáróban, írja a Blikk. A Blaha Lujza téren, az Astorián és a Corvin negyedben is elkerítették a fal melletti területet. Táblát is kihelyeztek, amin ez áll: „Munkaterület, a kordonon belül tartózkodni tilos!”
A BKV metrós szakszervezete szerint a 3-as vonalon lévő 70 kilométernyi sínből 50-et ki kellene cserélni, egyúttal fel kellene újítani a sínlekötéseket is, hogy a teljes rekonstrukció 2016-os dátumáig biztosan működjön a vonal.
Gulyás Attila, a Metró Közlekedési Dolgozók Szakszervezetének elnöke szerdán elmondta, hogy eddig 600 méter sínt cseréltek ki, ebben az évben 10-20 kilométer cseréjét tervezik, rövid időn belül pedig 2,5 kilométer új sín beépítése van tervben, de ezzel az ütemmel nem húzható ki a 2016-ban tervezett felújításig az üzemelés. Egy váltó- vagy pályahiba miatt előfordulhat, hogy hosszabb időre le kell állítani a szerelvények közlekedését, ha nem sikerül rövid időn belül nagyobb felújítást végezni a vonalon.
Éjszaka főként az ország északi részén számíthatunk ismétlődő hóesésre – írja az Országos Meteorológiai Szolgálat (OMSZ) az előrejelzésében. Eszerint az északnyugati szél a Dunántúlon és a középső területeken helyenként megerősödik, és hófúvás előfordulhat. Késő este mínusz 3 és plusz 3 fok között lehet a hőmérséklet.
Budapesten a meteorológiai előrejelzéseknek megfelelően, nem sokkal 14 óra előtt változó intenzítással és területi eloszlásban hószállingózás kezdődött, ami várhatóan a késő esti órákban havazássá erősödik. A csapadék az előrejelzés szerint holnap késő délelőtt szűnik meg.
Ha ön az FKF erőfeszítései ellenére közlekedési káosszal szembesül, és sehol sem lát hókotrót ott, ahol a legnagyobb szükség lenne rá, esetleg készít is egy jó fotót a Nagy Hóhelyzetről, küldje el az elektronikus postafiókunkra!
A cég továbbra is a legmagasabb, 3-as készültségi fokozatban, teljes téli célgép-flottájával folyamatosan végzi a fő- és közösségi útvonalakon a síkosságmentesítést – olvasható a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. (FKF) közleményében. A munkagépek hintőanyagot szórnak, és ha a hóréteg vastagabb lesz, ekézés is szükségessé válhat.
Amíg havazik, az 1200 kilométer hosszúságú fő- és közösségi közlekedési útvonalakon, hidakon, felüljárókon, az autóbuszvonalak hegyvidéki szakaszain, az autópályák bevezető szakaszain, a Liszt Ferenc repülőtérre vezető gyorsforgalmi úton, a kórházakhoz, egészségügyi intézményekhez és a lakosság ellátásában fontos logisztikai bázisokhoz vezető útvonalakon dolgoznak – írják. A mellékutak megtisztítását csak a kiemelt főutak rendbetétele után kezdik el.
A hatodrendű vádlott nyomozati vallomása szerint Puch László szocialista politikus Média Magnet Kft. nevű cége is kapcsolatban állt a BKV Zrt.-vel. H. Éva vallomását a Hagyó Miklós és társai elleni, a Kecskeméti Törvényszéken folyó per keddi tárgyalási napján ismertették.
Az alapvető jogok biztosa hivatalból vizsgálja a Fővárosi önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ 2013. január 14-ei viszonylag nagy mennyiségű havazás következtében kialakult helyzettel kapcsolatos tevékenységét. A tapasztalatok szerint ugyanis azon a napon a havazás miatt a fővárosi közúti- és tömegközlekedés gyakorlatilag lehetetlenné vált, áll az ombudsman közleményében.
2013. január 14-én az ország Budapesttől nyugatra eső részét és a fővárost jelentős havazás érte el, amelynek következtében a fővárosi utak szinte járhatatlanná váltak. A havazás a tömegközlekedést is jelentősen megnehezítette, tekintettel arra, hogy az autóbuszok bizonyos helyeket nem tudtak megközelíteni. Mindemellett a közúti közlekedésben is jelentős fennakadások voltak tapasztalhatóak, többek között a közutak nem megfelelő takarítása miatt.
Mindezek alapján – tekintettel arra, hogy nem zárható ki, hogy több alapjoggal összefüggő visszásság történt (például a szabad mozgáshoz és a tartózkodási hely szabad megválasztásához való jog, valamint a közlekedés szabadságának sérelme, a kialakult időjárási helyzet miatti balesetveszély kapcsán pedig a lehető legmagasabb testi és lelki egészséghez való jog sérelme) – az alapvető jogok biztosa hivatalból elrendelte a kialakult helyzet vizsgálatát.
Összesen 12 nagy közterületre adott be kérelmet a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM), amelyet rendezvényterületnek használna a kormány 2013. március 12. és 19. között. A területek nagyságát egyenként 1000 négyzetméterben jelölték meg. A főpolgármesteri hivatal támogatja a kérelmeket, a KIM rugalmasságot ígér.
A közterület-használati kérelemről szóló előterjesztés szerint a kormány vinné március 15. környékén a Károly körút, az Astoria, a Múzeum körút, és a Kálvin tér teljes területét. Nemcsak a Kiskörút, hanem a Bajcsy-Zsilinszky út és az Erzsébet híd is a KIM-é lenne az 1848-49-es forradalom évfordulója körüli napokon. Emellett igényt tart az Üllői út teljes területére (a Kálvin tér és a Szentkirályi utca között) és a Baross utcára (a Kálvin tér és a Szentkirályi utca között).