Index Vakbarát Hírportál

Négy magyar az eltűnt az Air France gépen

2009. június 1., hétfő 12:15 | tizenöt éve frissítve

Négy magyar is szerepel az Air France 447-es járatának utaslistáján, amely hétfőn hajnalban 228 utassal a fedélzetén eltűnt Rio de Janeiróból Párizs felé tartva. Az első hírek szerint a gép még küldött automatikus hibajelzést, miután viharba került, de utána nyoma veszett. A brazil és francia hatóságok nagy erőkkel keresik a repülőt, bár már csekély a remény, hogy túlélőket találnak. Magyar idő szerint tíz órakor már néhány mérföldes pontossággal meghatározták a gép lezuhanásának helyét.

Az utaslista szerint négy magyar, a Hír TV információi szerint két felnőtt és két gyerek is rajta volt azon a repülőgépen, amely hétfőn hajnalban tűnt el Rio de Janeiro és Párizs között.A HírTv információi szerint két magyar felnőtt és két gyermek utazott a gépen, egy nő tanfolyamot tartott Brazíliában, vele volt fia, élettársa és egy ismerős kisfiú is.

Magyar idő szerint este tíz óra néhány tucat tengeri mérföld pontossággal sikerült körülhatárolniaz Atlanti-óceánban azt a helyet, ahol a hétfőn eltűnt francia utasszállító gép lezuhanhatott.

Pierre-Henri Gourgeon, az Air France légitársaság főnöke szerint a légi katasztrófa nagyjából félúton a brazil és az afrikai partok között következhetett be.

Az Air France 447-es járatán 228 személy, 216 utas, valamint a személyzet 12 tagja tartózkodott. Az Air France hivatalos tájékoztatása szerint az utasok között 126 férfi, 82 nő, hét gyerek és egy csecsemő volt. A gépre az Air France által kiadott utaslista szerint 58 brazil állampolgár szállt föl, emellett 61 francia, 26 német, 9 olasz, hat svájci, öt brit és két szlovák és négy magyar is utazott is a járaton. Az utaslista tanúsága szerint emellett marokkói, holland, lengyel, libanoni, ír, izlandi és fülöp-szigeteki állampolgár is volt az utasok között.

A francia hatóságok addig azonban nem adnak ki részletesebb információt az utasokról, míg nem értesítették az összes utas hozzátartozóját. Brazil sajtóértesülések szerint a repülőgépen utazott többek között Luis Roberto Anastáci, a Michelin dél-amerikai elnöke, és a riói polgármester kabinetfőnöke is. Két utas azért maradt le a gépről, mert lejárt az útlevelük, és nem engedték felszállni őket.

Nincs sok esély

Nagyon csekély annak az esélye, hogy a tragikus balesetet követően túlélőket találjanak az Atlanti-óceánban, ahol az Air France légitársaság gépét keresi a brazil és francia légierő - közölte hétfőn Nicolas Sarkozy a párizsi Roissy repülőtéren, amikor meglátogatta azt krízisközpontot, amelyet a gépen utazókra várakozó hozzátartozók és barátok számára alakítottak ki a repülőtéren.

A legújabb hírek szerint hajnali 3 óra 30 perckor volt utoljára rádiókapcsolat az eltűnt gép kapitánya és a brazil légiirányítók között. Négy óra körül viharba került a gép, az is elképzelhető, hogy villám csapott bele (bár utoljára emiatt több mint 45 éve zuhant le nagy utasszállító repülőgép). A kapcsolatot ezután vesztették el a géppel. A kutatás nagyon nagy területen indult, mert a repülő már az óceán felett repült, amikor eltűnt. Hajnali fél ötkör egy automatikus üzenet érkezett a gépről egy rövidzárlatról és a légnyomás csökkenéséről.

Az Air France szóvivője azt mondta, hogy ezek a gépek úgy vannak megépítve, hogy ellenálljanak a turbulenciáknak, és a villámcsapást is kibírják. A pilóták nagyon képzettek voltak, több mint 11 ezer repült órával, ebből 1100 órát az Airbus A330-on repültek.

Eleinte abban bíztak, hogy csak kommunikációs problémáról van szó, ám a gép nem került elő.

A Rio de Janeiróból indult Airbus A330-as géppel röviddel felszállás után, közép-európai idő szerint reggel hat órakor vesztették el a kapcsolatot. A brazil légügyi hatóságok szerint az AF 447 jelzésű járat 565 kilométerre volt Natal kikötővárostól, amikor utoljára rádiókapcsolatba lépett az úgynevezett atlanti ellenőrző központtal. A gép rendben, 840 kilométeres sebességgel, mintegy 35 ezer láb magasságban, vagyis valamivel 11 ezer méter alatt haladt. Azután tűnt el, hogy kikerült a brazil radarok által fedett övezetből, de még a szenegáli légtérellenőrzési zónába való beérkezése előtt. A gép eltűnése előtt és után is áthaladt a terület felett egy-egy Lufthansa gép, a pilóták ugyan rossz légköri viszonyokról számoltak be, de a repülőgépek gond nélkül átrepültek ott, ahol valószínűleg a 447-es járat eltnűnt.


Air France nagyobb térképen való megjelenítése

Jean-Louis Borloo környezetvédelmi miniszter pár órával a gép eltűnése után kizárta a géprablás lehetőségét.

A mentésben részt vesz a brazil légierő és haditengerészet öt repülője és legalább két helikoptere, emellett két francia gép is az Airbust keresi. Párizs emellett azzal a kéréssel fordult az Egyesült Államokhoz, hogy műholdas adatokkal segítsen meghatározni a katasztrófa helyszínét.

Biztonságos gép

Az A330-as repülőgépet kifejezetten hosszú járatoknál használják. A szakblogok szerint a típus kifejezetten biztonságos gépnek számít, ugyan az 1998-as forgalomba álljtás előtt, még a tesztidőszak alatt volt egy, pilótahiba miatt bekövetkezett balesete. Emellett volt egy szerencsés kimenetelű hajtóműleállás még 2001-ben, amikor lesiklással tette le az A330-as gépet a pilóta, miközben senki nem sérült meg.

Az Air France légitársaságnál ez lehet a legsúlyosabb szerencsétlenség a Concorde 2000-ben történt balesete óta. Akkor 113-an haltak meg, amikor Párizs mellett lezuhant a legendás gép. A légitársaság 2005-ben is volt egy balesete, akkor egy Airbus A340-esen ütött ki tűz a torontói kifutón, de mind a 309 utast és a személyzetet is sikerült kimenteni, senkinek nem lett baja - írja a Bloomberg.

Villámcsapás miatt utoljára szintén egy Air Franca gép járt rosszul még 1962-ben. Akkor a Boeing 707-es fedélzetén 113 ember lelte halálát.

Rovatok