Index Vakbarát Hírportál

Az útdíjrendszer 13 legnagyobb szívatása

2015. január 5., hétfő 15:58

Mivel az új útdíjrendszerhez tartozó térképeket csupán két nappal a bevezetés előtt hozta nyilvánosságra a kormány, még most is sokan emésztik a rendszer különlegességeit. Habár a kormányzati kommunikáció a megyei matricák előnyeit hangsúlyozza, bekerült az intézkedések közé néhány olyan elem, amelyet az egyszeri autós simán tekinthet szívatásnak. Nem is egy ilyen kellemetlenséget találtunk.

Január 1. óta az autósoknak kétszer is meg kell nézniük a térképet, mielőtt hosszabb útra indulnak. Öt napja ugyanis már működik az új útdíjrendszer. Érdemes a kormány által bemutatott megyei térképeket is tüzetesen átvizsgálni (itt találja az összeset), ha valaki nem akar büntetést fizetni azért, mert véletlenül fizetős útra téved.

Mi az a megyei matrica? Hol kell fizetni? Segítünk kiigazodni!

A kormány december végén azt mondta az új rendszerről, hogy ez tulajdonképpen megtakarítást jelent az autósoknak. Ami igaz is akkor, ha valaki egyetlen autópályát használt egész évben, és ezért most jóval kevesebből is kijön az éves díj. Nem örülhet viszont, aki például az M0-son akar kigurulni egy budaörsi bevásárlásra, a ferihegyi reptérre akar kimenni, vagy a Pentele hídon akar átkelni a Dunán, és ehhez két éves matricát kell vennie. 

Összegyűjtöttük az új rendszer legmeghökkentőbb újításait. Mindjárt 13 ilyen elemet találtunk!

1. M0-s: fizetős, nem fizetős, fizetős, nem fizetős

Az M0-son, ami ugye egy elkerülő út, eddig ingyen suhanhattak az autók és buszok, mostantól viszont néhány szakasz használatához, nincs mese, meg kell venni az 5 ezer forintos Pest megyei matricát. A rendszer egyik legbonyolultabb térképe a Pest megyei, itt ugyanis folyamatosan váltakoznak a fizetős és nem fizetős szakaszok. Jegyezzék meg jól: fizetős lett az M0-s a 2-es főút és az M3-as között, illetve az M4-es csomópont és az M5-ös között. Ha nem vigyáznak, könnyen ráhajthatnak a fizetős útra, és matrica nélkül a büntetés 14 875 forint februártól!

2. Matrica kell a nagybevásárláshoz

Érzékenyen érinti az új rendszer azokat, akik időnként gondoltak egyet, és kiugrottak Budaörsre vagy épp Dunakeszire egy nagybevásárlásra. Az M1-M7-es Budapestről kivezető szakasza csak a városhatárig ingyenes, utána matricaköteles. Szintén fizetős lett Dunakeszi felé az M2-es. Vagyis a rendszeres bevásárlók már most kalkuláljanak az  5 ezer forintos matricával.

3. Fizetni kell, ha kimegyünk a reptérre

A reptérre most már csak matricával lehet kijutni. Fizetős lesz ugyanis a 4-es út bevezetője és a Ferihegyi repülőtér 2-es termináljához vezető út. Ez azonban, a Népszabadság szerint, nem a végleges helyzet. A lap szerint a felülvizsgálandó útszakaszok közé tartozhat a Liszt Ferenc repülőtérre vezető gyorsforgalmi út, hiszen itt lényegében egy 200 méteres szakasz vált fizetőssé.

4. Fizetős lett az M2-es az autósoknak is

Az autópályának nevezett autóútért, ami Budapestről megy Vácon át az északi határhoz, eddig az autósoknak nem kellett fizetni, mostantól viszont díjköteles. A Vácról, Dunakesziről a fővárosba ingázók ezt azért érezhetik szívatásnak, mert az országban találhatunk olyan hasonló gyorsforgalmi utat, ahol nem kell a matrica. Például a 8-as út több szakasza is kétszer kétsávos (például Várpalotánál), ott még sincs díjkötelezettség.

5. Budapest–Siófok: négy matrica

A januártól bevezetett új útdíjrendszer egyik legtöbbeket foglalkoztató kérdése lett, hogy az M7-esen a Balatonhoz hány megyei matricával lehet eljutni. A megoldás: négy megyei matricát kell venni például egy siófoki úthoz (Pest, Fejér, Veszprém, Somogy), ez pedig évente 20 ezer forintba kerül. Az északi part viszont kijön 15 ezerből (ide nem kell a Somogy megyei matrica). Persze a megyei matricákkal nem kell törődnie annak, aki a régóta megszokott országos autópálya-matricákat veszi meg, illetve utóbbiak még akkor is megtakaríthatnak némi pénzt, ha mind a négy matricát meg kell vásárolják, az éves matrica ugyanis 40 ezer forintnál is drágább.

6. Az elfelejtett kijárat az M1-esen

Az M1-es Bicskénél érinti Fejér megyét, így természetesen meg kell vásárolnia a  megyei matricát annak, aki erre jár. Az M1-es Fejér megyei szakaszánál a kormány előírta, hogy csak egy másik megyei matricával együtt érvényes, hiszen aki Bicskénél felmegy az M1-esre, egy szomszédos megyében (Pest vagy Komárom-Esztergom) megyében fog lejönni. Közben derült ki, hogy az M1-esen Fejér megyében van egy kormányzati térképen nem jelölt kijárat a 43. kilométernél (egy benzinkúton keresztül el lehet hagyni az autópályát). 

Vagyis logikusan aki Bicske és eközött az elfelejtett kijárat között jár az M1-esen, nem kellene két matricát vennie. A mostani szabályok szerint azonban kell. Róna Márta, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. kommunikációs vezetője azt mondta az Indexnek, hogy valóban létezik ez a „rejtett csomópont”, és keresik a megoldást az ügyben.

7. Véletlenül lett fizetős az M30

Az új útdíjrendszer bevezetésekor fizetőssé tették az M3-as autópályát és Miskolcot összekötő M30-as út várost elkerülő szakaszát, miközben az M30-asnak ezt az utolsó szakaszát hivatalosan főútként helyezték üzembe. Véletlenül a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató honlapján rosszul volt jelölve az útszakasz, a hibát már kijavították. Annak, aki csak ezért a szakaszért vett megyei autópálya-bérletet, visszaadják annak árát február végéig. 

8. Fizetni kell, hogy elkerüljük Kaposvárt

Több megyeszékhelyen is nagyot nézhettek, amikor megtudták, hogy a közelükben lévő pár kilométeres autóútra is vonatkozik az új rendelet. Fizetős lett például Kaposvárnál a 61-es út. Ez a várost elkerülő út nem csatlakozik semmilyen autópályához, elképzelhető, hogy sokan inkább Kaposvár belvárosát választják majd, és csupán ezért a szakaszért nem veszik meg a Somogy megyei matricát.

9. A fizetős M86-oson Hende Csaba is kiakadt

Szombathelynél az M86-os lett fizetős, ami ellen Hende Csaba honvédelmi miniszter, a térség parlamenti képviselője is kikelt. Diszkriminatív és igazságtalan intézkedésnek nevezte az M86-os fizetőssé tételét, pláne úgy, hogy a szomszédos megyében, Győr-Moson-Sopronban nem lett fizetős az Enesét elkerülő M85-ös út.

10. Egy híd, két matrica

Az M8-as hídon, a Pentele hídon a Fejér megyei és a Bács-Kiskun megyei matricát, az M9-es hídon pedig a Tolna megyei és a Bács-Kiskun megyei matricát is meg kell venni. Bizony, egy alig 3 kilométeres szakaszért is két matrica kell. Bármelyik irányból hajtunk fel a hidakra.

11. Fizetős határátkelők

Fizetős lett a röszkei határátkelő. Az M5-ös autópálya az M43-as csomópontig, az M43-as pedig az 5-ös útig volt január 1-jéig ingyenes, ennek vége. Bár még nincs tábla, de mind a kilépőknek, mind a belépőknek kötelező a matrica Röszkénél. Ugyanígy fizetős a hegyeshalmi határátkelő Ausztriánál.

12. Nincs rendesen kitáblázva

Nem csak a határon nem egyértelmű, hogy fizetni kell-e az útért, és meddig. Egy olvasónk szerint az M0-sról az M3-as bevezetőjére úgy lehet ráhajtani, hogy a díjfizetésre olyan helyen figyelmeztet a tábla, ahonnan már nem lehet menekülni, csak esetleg szabálytalanul, visszatolatva lehet elkerülni a díjköteles útszakaszra való ráhajtást. „Aki a Fóti útról kanyarodik az M3 bevezetőre, az is csak és kizárólag a díjköteles útszakaszra ráhajtva tudja meg, hogy az egy díjköteles útszakasz, előtte semmilyen tábla nem jelzi előre, hogy mire számíthatunk" – írta olvasónk.

13. Megvenni sem egyszerű a matricát

Több tucat olvasónk panaszkodott arra, hogy interneten keresztül nagyon lassan vagy nem tudta megvenni a megyei matricát. Mások jelezték, hogy főleg az első napokban nagy sorok alakultak ki benzinkutaknál. Az autósok nyilván szívatásként fogják fel, hogy a rendszer gyors bevezetése miatt egyelőre nem lehet SMS-en megvenni a megyei matricákat, majd csak február 1-jétől.

Rovatok