Az Index értesülései szerint a Raiffeisen mondhatta fel a Revoluttal kötött megállapodást, amelynek köszönhetően a litván cég hozzáfért a helyi forintfizetési rendszerekhez. A bank múlt héten kezdte meg az ügyfelek tájékoztatását. Aki eddig ezt a számlaszámot aktívan használta, annak mielőbb lépnie kell, ugyanis áprilistól már nem élnek ezek. Virág Barnabás, a jegybank alelnöke az Indexnek adott interjúban kiemelte, hogy ezen a téren is a biztonság az első.
A Revolut magyarországi számlavezető bankja – azaz a Raiffeisen – saját kockázatértékelése alapján döntött az üzleti kapcsolat megszüntetéséről a kettejük között létrejött szerződés által biztosított felmondási események alapján – derült ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) Indexnek megküldött válaszából. Ez mintegy félmillió magyar felhasználót érint – a Litvániában bejegyzett Revolutnak összesen közel 18 millió ügyfele van.
Hétvégi hír, hogy
áprilistól új bankot kereshetnek azok, akik a Revolut magyar számlaszámát használták átutalásra.
Eddig a Raiffeisen Bank nyújtotta ezt a szolgáltatást a litván cégnek: az utalásnál adott számlaszám mellé meg kellett adni közleményben a felhasználó ügyfélazonosítóját, a bank pedig e szerint rendszerezte az adott számlán a pénzt.
Azonban múlt péntektől kezdve egyre több magyar felhasználó kapott üzenetet a cégtől, amely szerint április 1-jétől a Revolut már nem fér hozzá a helyi forintfizetési rendszerekhez, azaz „ennek következtében a helyi számlaadatok, amelyeket a helyi HUF pénznemben történő fizetések fogadására használtál, többé nem lesznek elérhetők”. A bank ezentúl a fizetések fogadásához az LT-vel kezdődő IBAN- (nemzetközi bankszámlaszám) számlaszámot javasolta.
A Revolut többi szolgáltatását, amelyeket az átlagos magyar felhasználók többsége használhat, ezek a bejelentések jelen tudomásunk szerint nem érintik.
Az ügyben megkerestük a Raiffeisent is, de banktitokra hivatkozva nem kívánták kommentálni az Index értesülését, ahogy azt sem tudtuk meg, hogy
A Revolutról kérdeztük hétfőn megjelent interjúnkban Virág Barnabást is, a jegybank alelnökét, aki kiemelte, hogy a legelső helyen ezen a téren is a biztonság áll.
A Revolut már nem csak mint pénzforgalmi szolgáltatást nyújtó szereplő van jelen a magyar piacon. Általános banki szolgáltatásokat is kívánnak nyújtani. Mindenkinek, aki a szolgáltatásokat igénybe veszi, fontos tisztában lennie azzal, hogy mivel a Revolutnak jelenleg nincs leánybankja Magyarországon, és a székhelye Litvániában van, ezért bármilyen fogyasztói probléma, betétbiztosítási kérdés, amely fölmerülhet egy normál banküzemi működés során, azzal kapcsolatban Litvániában, litván vagy angol nyelven kell a problémáikat, az ügyeiket intézni
– fogalmazott az Indexnek Virág Barnabás, hozzátéve, hogy azért tartják fontosnak, hogy a Revolut leánybankként is megjelenjen Magyarországon, mert akkor értelemszerűen ezeket a problémákat a magyar ügyfelek magyar nyelven, egy hazai leánybankkal rendelkező entitásnál is el tudják intézni. „Ebben az esetben az MNB-nek is mint felügyeleti szervnek sokkal erősebb lehet a jogérvényesítési szerepköre” – közölte a jegybank alelnöke.
Elárulta azt is, hogy „folyamatos kapcsolat van a Revolut és az MNB között”, de
eddig ezt az ajánlásunkat, hogy leánybankként jelenjenek meg a magyar bankpiacon, nem fogadták el, pedig a jegybanknál továbbra is ezt tartanák a legegészségesebb megoldásnak.
Virág Barnabás szerint az elmúlt évtizedek banktörténete sok olyan példát mutatott, milyen problémákat okozhat, amikor egy kis országban vannak nagy méretű, országhatárokon átívelő szolgáltatásokat nyújtó bankok bejegyezve. „Maga a Revolut Bank mérete is azt indokolja, hogy ne csak a litván hatóság lássa el a felügyeleti, illetve a betétbiztosítási jogköröket, hanem az EKB legyen ezen a téren a meghatározó szereplő. Ez a folyamat zajlik, de azon nem változtat, hogy ha Magyarországon bárkinek bármilyen problémája van a cég szolgáltatásaival, akkor az ügyei intézését litván vagy angol nyelven kell megtennie. Ezt kell mérlegelni, amikor a bank szolgáltatásait igénybe veszik” – mondta az MNB alelnöke.
Az ügyben kerestük a Revolutot is, cikkünk megjelenéséig azonban nem válaszoltak – amint reagálnak, cikkünket frissítjük, vagy újat írunk.
(Borítókép: Nagy Tamás / Index)