Index Vakbarát Hírportál

A ráncfelvarrás már nem segít a közel százéves magyar nyugdíjrendszeren

2022. május 6., péntek 21:16

Nekem már úgysem lesz nyugdíjam, addig dolgozom majd, amíg meg nem halok. – Talán sokaknak cseng ismerősen az alábbi mondat, hiszen sokan vannak, akik hasonlóan gondolkodnak a kérdésről. ­­A magyaroknak ez a fajta pesszimizmusa nem is meglepő, hiszen az állam időről időre belengeti a nyugdíjkorhatár emelését, miközben a járandóságok csak pár százalékkal emelkednek.

Eközben azt látjuk, hogy az idősek nehezebben jönnek ki a pénzükből, gyakorlatilag bekebelezi őket a magyar valóság. Ráadásul egyre többen járnak így, hiszen évről évre egyre magasabb a nyugdíjkorhatárt elérők száma. Számszerűen: amíg a Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján 2010-ben még „csak” 1,719 millió fő kapott öregségi nyugdíjat hazánkban, addig 2015-ben már 2,022 millió főnek járt, tavaly pedig 2,028 millióan részesültek ilyen jellegű juttatásban.

Mindeközben – ha hinni lehet a kormányzati kommunikációnak – az aktív foglalkoztatottak aránya lassan eléri a felső plafont.

Az állami nyugdíjrendszer ennek ellenére nem omlik össze, de a nyugdíjváromány a jövőben jelentősen csökkenhet a társadalom elöregedése, a tartósan külföldön dolgozó közel 700 ezer magyar itthon hiányzó járulékbefizetései, a rossz migrációs egyenleg, az Ipar 4.0 miatt

– mondta el az Indexnek Farkas András. A nyugdíjszakértő szerint éppen ezért a fiatal korosztálynak elengedhetetlen a nyugdíjcélú előtakarékosság, mint ahogyan előbb-utóbb az állami nyugdíjrendszer finanszírozási paradigmáján is szükséges lesz változtatni.

„Vagyis a rendszert nem az élőmunkát terhelő járulékokból, hanem egyéb – elsősorban fogyasztási – adóbevételekből kell majd finanszírozni” – közölte a szakember, hozzátéve: ehhez azonban a modern nyugdíjrendszerek reformjainak tanulmányozása elengedhetetlen.

Lassan egy évszázada ugyanaz a nóta

Magyarországon először 1928-ban vezettek be kötelező öregségi, rokkantsági és hátramaradotti (árva-, özvegyi) nyugellátást, illetve járadékot. A korabeli rendszerben a nyugdíjbiztosítási járulék mértéke 5 százalék volt, a nyugdíjkorhatár pedig 65 év. A rendszer tőkefedezeti biztosításként jött létre. 1945-ig a biztosítottak körét többször is bővítették, így 1939-ben bővült a jogosult köztisztviselői kör, majd 1944-ben kiterjesztették a háztartási alkalmazottakra (tényleges kifizetésre nem került sor), a legjelentősebb bővülés azonban a gazdasági munkavállalók öregségi biztosításának létrejötte volt.

Ezután a rendszer komoly változásokon ment keresztül, amelyek közül az egyik legmeghatározóbb az 1944-ben a Sztójay-kormány által végrehajtott megalapozatlan jogkiterjesztések (a korhatárt 60 évre szállították le, a járadék összegét megnégyszerezték) miatti korrekció volt. Ekkor hozták létre a jogosultságok elismerésével a nem fedezett, állami, felosztó-kirovó nyugdíjrendszert, amely a magyar nyugdíjrendszer egyik legfontosabb alappillérét jelenti a mai napig. S hogy mit jelent a felosztó-kirovó rendszer? Röviden: az egyének nyugdíja nem egy számlán gyűlik, hanem az aktív munkavállalók által befizetett járulékok képeznek nyugdíjfedezetet, amit az állam később eloszt a jogosultak körében.

Ez a fajta állami mindenhatóság jó pár évtizedig nem is változott, mígnem aztán 1997-ben bevezették a hárompilléres nyugdíjrendszert. Ekkortól a jogosultak felmenő rendszerben részesülhettek volna a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság által folyósított nyugdíjban, beléphettek a kötelező magánnyugdíjpénztárakba, illetve önkéntes nyugdíjpénztárakban is összegyűjthették volna a járandóságukat. Ám a rendszert a második Orbán-kormány alapjaiban írta felül. Egyrészt közölte a jogosultakkal, hogy amennyiben itt gyűjtögetik az időskori járandóságukat, úgy nekik nem jár többé állami nyugdíj, illetve gyakorlatilag következmények nélkül einstandolt minden befizetést.

Van gond a magyar nyugdíjrendszerrel

„A magyar nyugdíjrendszer fejnehéz, az állami nyugdíjpillér szerepe túlzottan meghatározó” – reagált Farkas András a kérdésre, hogy a hazai szabályozás működése mennyire optimális, a nyugdíjak pedig nemzetközi összehasonlításban mennyire ütőképesek. A szakember kifejtette: a magyar nyugdíjrendszernek alapvetően hat komoly problémája van, ami sürgős megoldásra vár:

Farkas András emellett elmondta azt is: a magyar nyugdíjak európai uniós összehasonlításban az utolsó ötödben vergődnek, és egyelőre esély sincs a kiemelkedésre.

Ha csak a hazai körülményeket vesszük, akkor a nyugdíjak emelkedése 2014 és 2021 között tartósan elmaradt az országos nettó átlagkereset emelkedésétől

– közölte a szakember. 

Az idei kilátásokról a nyugdíjszakértő kifejtette: szerinte a jövő még nagyon bizonytalan, de a nyugdíjasok hiperérzékenyek az általuk érzékelt infláció mértékére, amelyet számukra elsősorban az elszabaduló élelmiszerárak határoznak meg. „Vagyis éves szinten nem 10 százalék körüli mértékben érzékelik a pénzromlást (Matolcsy György jegybankelnök a napokban pont 9 százalékban határozta meg az idei éves infláció mértékét – a szerk.), hanem sokkal nagyobb, 15-20 százalék körüli mértékben” – jegyezte meg Farkas András, aki szerint ezt a szubjektív inflációérzékelést is kezelnie kell a korrekciós nyugdíjemelések kommunikációjának.

A szegényebbek számára is van remény

A nyugdíjszakértő szavaiból kitűnt, a magyar nyugdíjrendszernek reformra van szüksége, és a nyugdíjcélú öngondoskodás is elkerülhetetlen. Utóbbi kapcsán Farkas András megjegyezte: minél korábban kezdi valaki a takarékoskodást, annál kisebb havi/éves megtakarítási összegekkel is elérheti a célját.

A szegényebb rétegek pénzügyi öngondoskodási lehetőségei nyilván rendkívül korlátozottak, de ezt a sokszor nagyságrendi eltérést a modern nyugdíjrendszerek különböző módokon képesek kezelni

– tette hozzá. Utóbbira példaként felsorolta többek között a szolidaritási (jövedelem-újraelosztási) elemek erősítését a nyugdíjemelésben, a nyugdíjkorrekciókat a nyugdíjasokat megillető külön juttatások meghatározása során, a járulékfizetési felső határ alkalmazását, hogy ne nőhessen korlátlanul a nagy keresetűek nyugdíjvárománya, hogy a nyugdíjcélú előtakarékosság eszközeit nemcsak adójóváírással, hanem adókedvezménnyel vagy direkt állami juttatással támogatják, illetve az erős foglalkoztatói nyugdíjpillért.

Farkas András végül kijelentette: összességében annyit érdemes megfontolnia minden magyarnak, hogy a jelenlegi anyagi helyzete időskorában jelentősen romolhat. Emellett számolnunk kell azzal, hogy a rászoruló idős szülőket a nagykorú gyermeknek már kötelessége támogatni (értsd szülőtartási kötelezettség), vagyis a következő generációt még inkább terhelheti a szülői generáció eltartása.

(Borítókép: Matthew Horwood / Getty Images)

Rovatok