A fogyasztói kedv, amely júniusban mélyponton volt az Egyesült Államokban, az elmúlt hetekben kezdett felfelé ívelni, mivel a benzinárak csökkentek és az évtizedes infláció enyhülni látszik.
Az amerikaiak a bizakodás visszatérése mellett ugyanakkor apró változtatásokat hajtanak végre – például húst vásárolnak ömlesztve, vagy több bevásárlást helyeznek át a diszkontláncokba –, ami arra utal, hogy sok család megtanulja kezelni a magasabb árakat.
Bár a fogyasztói hangulat történelmi mércével mérve még mindig meglehetősen alacsony, kezdünk javulást tapasztalni
– mondta Joanne W. Hsu, a Michigani Egyetem közgazdásza és a fogyasztói felmérések igazgatója. Hozzátette, hogy ezt nagymértékben az infláció lassulása hajtja, különösen a benzinárak csökkenése.
A vásárlókedv feléledése különösen jó hír a Fehér Ház számára, amelyet az a kritika ért, hogy nem tett eleget az infláció kezelése érdekében. A benzinárak, amelyek júniusban 3,8 literenként több mint 5 dolláron tetőztek, országszerte 3,74 dollárra csökkentek. Ez a 25 százalékos árcsökkenés sok amerikai számára jelentős, különösen az alacsonyabb jövedelmű háztartásokban élők számára, ahol a benzinköltségek a heti kiadások nagyobb részét teszik ki.
Az általános infláció eközben enyhén mérséklődött – az árak júliusban nem változtak, bár még mindig 8,5 százalékkal magasabbak, mint egy évvel ezelőtt – a Federal Reserve kamatemeléseinek köszönhetően.
Még így is gyors volt a hatás mind a pénztárcákra, mind a fogyasztói hangulatra – írja a Washington Post. Az üzleti feltételek, a rövid távú pénzügyi kilátások és a vásárlási tervek augusztusban javultak a Conference Board kulcsfontosságú mérőszámai szerint. A fogyasztói bizalom három egymást követő hónap csökkenése után ebben a hónapban nőtt, és a nyaralási tervekről beszámoló amerikaiak száma nyolc hónapos csúcsot ért el.