Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter szerint aki az elektromosakkumulátor-gyártás ellen lép fel, az a környezetvédelem, valamint a nemzetgazdasági érdekek ellen küzd. A tárcavezető úgy véli, a debreceni akkumulátorgyár elleni tüntetéseket külföldről irányítják.
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a Facebook-oldalán megjelent szombati videójában többek közt arról is beszél, hogy szerinte külföldi érdekek állnak a Debrecenbe tervezett akkumulátorgyár elleni demonstrációk mögött.
A tárcavezető kifejtette: „a magyar baloldal azért küzd, hogy ne Magyarországon, hanem például Németországban jöjjenek létre munkahelyek, mert a nagy kínai akkumulátorgyártó vállalatok elsősorban a német autógyárakat szolgálják ki. A német autógyárak egy jelentős része meg már itt van Magyarországon. Ez nyilván nem esik egybe a német nemzetgazdasági érdekekkel.”
A tervezett akkumulátorgyárakról azt mondta még, hogy ezekért a beruházásokért meglátása szerint nagy verseny alakult ki, ugyanis a jövő meghatározó iparágáról van szó. A miniszter hozzátette:
ahol ezek a beruházások megvalósulnak, ott munkahelyek teremtődnek, és ezeken a helyeken jelentős gazdasági növekedésre számítanak.
Szijjártó Péter az ellenzőkkel kapcsolatban a következőképpen fogalmazott:
Az elektromos autók akkumulátorainak gyártását úgy próbálják beállítani, mint valami titokzatos történetet, ami majd jön, és akkor itt micsoda károkat okoz. Aki az elektromosakkumulátor-gyártás ellen küzd, az a környezetvédelem ellen és a nemzetgazdasági érdekek ellen küzd.
A külügyminiszter kiemelte: jelenleg is működnek nagy akkumulátorgyárak Magyarországon, és nem okoznak környezetvédelmi problémákat. Azt is megjegyezte, hogy empátiát kell mutatni a helyi emberek felé. Emlékeztetett, hogy a győri Audi-gyár építésénél mi történt, milyen ellenállás volt tapasztalható a kezdetekben, ami később szerinte teljesen átalakult, megváltozott.
Én győri vagyok. Emlékszem rá, amikor Győrben elkezdték építeni az Audi-gyárat, ha valaki tüsszentett egyet, akkor már az volt, hogy az Audi-gyár építéséből fakadó porszennyezés miatt van. Én ezt megéltem, pontosan tudom. Ma már azonban minden győri büszke arra, hogy a világ legnagyobb autóipari motorgyára Győrben van
– fogalmazott a videóban a tárcavezető.
Az Index is beszámolt róla, hogy lincshangulatban telt a debreceni akkumulátorgyár közmeghallgatása, ahol a főispánt lehazaárulózták, a képviselőknek pedig a többi között olyan mondatokat kiabáltak be, mint hogy „az unokái le fogják köpni a sírját!”
Olyannyira elszabadultak az indulatok, hogy egy nőt meg is ütöttek. Korábban sem fogadták jól a debreceniek a beruházás fejleményeit, január 9-én bekiabálások és pfujolások zavartak meg egy másik lakossági közmeghallgatást is.
A beruházást még tavaly augusztusban jelentették be, a globális akkumulátorpiac legnagyobb szereplőjének számító kínai CATL a tervek szerint egy 7,37 milliárd eurós (mintegy 3000 milliárd forintos) projektet valósítana meg, ezzel ez lehet Magyarország történetének legnagyobb beruházása.
A gyárat a tervek szerint 2025-re adnák át.
Január 20-án jelentették be, hogy megkapta a katasztrófavédelmi engedélyt a kínai cég által tervezett akkumulátorgyár, így elindíthatták a veszélyes anyagokkal foglalkozó üzem építési engedélyezési eljárását.