Elindultak a kifizetések, de még mindig vannak olyan szállásadók, akik várják a Booking.com-tól díjaik kiegyenlítését – mondta Szatmáry Kristóf fideszes országgyűlési képviselő. Az Országgyűlés Gazdasági Bizottságának Turisztikai Albizottságának keddi ülésén elfogadhatatlannak nevezték a szálláshely-közvetítő cég gyakorlatát, és mindent megtesznek annak érdekében, hogy az ügy végére pont kerüljön. A GVH gyorsított eljárásban vizsgálja a holland céget.
Mint korábban az Index is megírta, július vége felé kezdtek záporozni a hírek arról, hogy nagy összegek nem érkeztek meg a Booking.com oldalt használó magyarok zsebébe egy fizetési fennakadás miatt. A szolgáltató végzett ugyan a karbantartással, de a szállásadóknak nem utalta át a pénzt. Emiatt aztán a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) is panaszeljárást indított ellenük.
Ujhelyi István európai parlamenti képviselő vasárnap arról tájékoztatott, hogy
HÉTFŐRE A MINTEGY HUSZONKÉTEZER MAGYAR PARTNERCÉG SZINTE KIVÉTEL NÉLKÜL MEGKAPJA AZ ELCSÚSZOTT KIFIZETÉSEKET, CSÜTÖRTÖKRE PEDIG VISSZAÁLL A RENDSZERES ÉS REMÉLHETŐLEG HIBAMENTES MŰKÖDÉS.
A politikus azt is hozzátette, hogy ha az ígéretek ellenére mégsem rendeződik a tartozások kifizetése, akkor további lépéseket tesz az ügyben.
A Booking-üggyel kedden foglalkozott az Országgyűlés Gazdasági Bizottságának Turisztikai Albizottsága, amely részletesen beszámolt a booking.com szálláshely-közvetítő cég magyar szálláshely-szolgáltatók felé fennálló tartós tartozásának vizsgálatáról és az esetleges hatósági intézkedésekről.
Suhajda-Molnár Anikó, a Magyar Turisztikai Ügynökség vezérigazgató-helyettese beszélt arról, hogy különös figyelmet szentelnek a szálláshely-szolgáltatóknak, munkásságuk során fontos, hogy érdekeik ne sérüljenek. Az elmúlt években a szektor támogatása érdekében számos versenyképességet segítő intézkedés született a felmerülő problémák kezelésére, említést tett a koronavírus-járvány és az orosz–ukrán konfliktust érintő kihívásokról is.
Felháborítónak nevezte, hogy a Booking.com a turisztikai szezon kellős közepén hozta kellemetlen helyzetbe a hazai szállásadókat.
Nem volt kérdés, hogy mielőbb lépni kell az ügyben, amikor felröppentek a hírek a késedelmes fizetésekről.
Első lépésként egy kérdőívet küldtek ki a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központban (NTAK) szereplő 40 ezer szálláshely-szolgáltató számára. A címzettek 16 százaléka kezdte kitölteni a kérdőívet, így 6200 érintett szálláshely-szolgáltatóhoz jutottak el.
Az MTÜ jogsegélyszolgálatot nyújt a szállásadóknak.
A kialakult problémák elkerülése érdekében szorgalmazzák a holland vállalatnál egy magyar ügyfélszolgálat létesítését.
Rigó Csaba, a GVH elnöke megérti a felháborodást, de örömmel hallotta a kifizetések megindulásáról szóló nyilatkozatokat. A hivatal folyamatosan figyeli a Bookinghoz hasonló vállalatokat, a panaszok feldolgozása folyamatban van.
Kiemelte, hogy a nemfizetés problémája irányította rá a cégre a figyelmet, aminél számos kérdést lehetne még vizsgálni. A panaszok beérkezése azt mutatja, hogy indokolt a piaci torzulás megfigyelése gyorsított eljárás keretében. Ennek előkészítése folyamatban van, várhatóan még ebben a hónapban elindul, 30–90 nappal később pedig készül egy elemzés, amely konkrét javaslatokat is tartalmaz majd.
Szintén a közelmúltban jeleztük, hogy a Booking.com konstruktív hozzáállása és az ügy várható rendeződése kapcsán nem mehetünk el szó nélkül amellett sem, hogy a Gazdasági Versenyhivatal korábban már sikeresen fellépett a Booking.com üzemeltetőjével szemben, amikor 2020 tavaszán több vonatkozásban is jogsértőnek találta a cég honlapján folytatott, fogyasztókkal szembeni kereskedelmi gyakorlatot.
A nemzeti versenyhatóság akkor minden idők legmagasabb hazai fogyasztóvédelmi bírságát, 2,5 milliárd forintot szabott ki a portál holland üzemeltetőjére, amelynek emellett a GVH Versenytanácsának döntése nyomán módosítania kellett a jogsértőnek bizonyult gyakorlatait is.
(Borítókép: Koen Van Weel / EPA / MTI)