Újabb adatszolgáltatásra kell készülniük még az idén a hazai adófizetők egy csoportjának – hívta fel lapunk figyelmét Gyányi Tamás adószakértő, a WTS Klient szenior partnere. Az új kötelezettség alanyai a digitálisplatform-üzemeltetők, akiknek december 31-ig szükséges elvégezniük az adatszolgáltatáshoz elengedhetetlen átvilágítási eljárásokat, jövő január 31-ig pedig teljesíteniük kell az első adatszolgáltatási kötelezettséget.
Az úgynevezett DAC7 irányelv rendelkezéseit 2022. december 31-ig kellett átültetnie a tagállamoknak a saját jogába. Az irányelv Magyarországon – az elődjéhez hasonlóan – egy, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal felé teljesítendő adatszolgáltatási kötelezettséget eredményezett, amelynek fő alanyaivá jelen esetben a digitálisplatform-üzemeltetők váltak. Az Európai Unió Tanácsának az adózás területén történő közigazgatási együttműködésről szóló, 2011/16/EU irányelv DAC7 (2021/514/EU) névre keresztelt módosításának célja
olyan vállalkozások esetében, amelyek digitális platformokon kínálják termékeiket vagy szolgáltatásaikat, főként határon átnyúló ügyletek keretében.
A magyar jogrendbe a 2013. évi XXXVII. törvény módosításával beillesztett kötelezettségek a digitálisplatform-üzemeltetők adminisztrációs terheit növelik. A változás a 2023. évi adócsomag több eleméhez hasonlóan ez év elején lépett hatályba. A digitálisplatform-üzemeltetők azok a szervezetek, amelyek értékesítők – beleértve a szervezeteket és a magánszemélyeket is – rendelkezésére bocsátják a felhasználók (vásárlók) számára hozzáférhető felületeket.
Legyen szó akár honlapokról vagy éppen alkalmazásokról, minden olyan platform érintett lehet, amely az értékesítő és a felhasználó közötti kapcsolat felvételét lehetővé teszi – az érintett tevékenység felhasználók számára történő közvetlen vagy közvetett elvégzéséhez.
Az adatszolgáltatási kötelezettség ugyanakkor nem terjed ki azokra a szoftverekre, amelyek kizárólag csak
teszik lehetővé.
A kötelezettség ráadásul nem csupán a magyar vállalkozásokra, hanem azokra az EU-s vállalkozásokra is vonatkozik, amelyek Magyarországon bejegyzettek, és állandó telephelyük, valamint az üzletvezetésük helye egyaránt Magyarországon található
– jelezte az Indexnek Gyányi Tamás, a WTS Klient szenior partnere.
Elmondta, hogy ráadásul bizonyos esetekben az EU-n kívüli vállalkozásokra is vonatkozik az adatszolgáltatási kötelezettség. Ebből kifolyólag például egy online piacteret kínáló magyar vállalkozás mellett olyan neves multinacionális platformüzemeltetőknek is kötelező adatot szolgáltatniuk a hatóságok felé, mint például
Az adatszolgáltatást meghatározott esetekben az ellenérték fejében végzett alábbi, úgynevezett érintett tevékenységek esetében szükséges megtenni:
Ugyanakkor mentesülhetnek azok az értékesítők, akik felé a digitálisplatform-üzemeltetők kevesebb mint 30 áruértékesítést tettek lehetővé, és ezek összege legfeljebb 2000 euró, illetve amelyek részére több mint 2000, ingatlan-bérbeadásra vonatkozó tevékenységet tettek lehetővé.
Az adatszolgáltatásnak az értékesítők számos adata mellett az ügyletek darabszámát és az ellenérték összegét, sőt adott esetben a használt pénzforgalmi számla adatait is tartalmaznia kell.
Amennyiben a digitálisplatform-üzemeltetők elmulasztják bejelentési, változásbejelentési, adatszolgáltatási, nyilvántartási kötelezettségeiket, vagy késedelmesen, hibásan, valótlan tartalommal vagy hiányosan teljesítik, az adóhatóság 2 millió forintig terjedő mulasztási bírsággal sújthatja őket.
Az adatszolgáltatás a digitálisplatform-üzemeltetők feladata, ugyanakkor az értékesítőknek is tisztában kell lennie annak lehetséges adóellenőrzési kihatásaival.
Az adatszolgáltatások alapján ugyanis a tagállamok adóügyi információcserét hajtanak végre, amelynek a célja az egyes tagállamok hatósági ellenőrzéseinek támogatása. Az online értékesítési platformok elterjedésével a határon átnyúló szolgáltatások és termékértékesítések minden vállalkozás számára könnyen végrehajthatóvá váltak, ugyanakkor ezek az ügyletek sok esetben talajt biztosítottak az agresszív adótervezéshez. Emellett külön kérdést vet fel az is, vajon minden értékesítő tudja-e, hogy egy internetes értékesítési felületet kínáló szolgáltatás igénybevételekor mihez járult hozzá a regisztráció során. Elvégre a platformüzemeltetők az adatokat nemcsak saját célokra gyűjtik, hanem továbbítják is a hatóságok felé.
Amennyiben az adóhatóságok európai szinten egységesen rendelkeznek majd a platformszolgáltatóktól származó információkkal, akkor a helyi kockázatelemzési eljárások alkalmával könnyebben fel tudják mérni annak a valószínűségét, hogy egy külföldi személynek vagy szervezetnek valamely vállalkozási tevékenysége után belföldön keletkezik-e adófizetési kötelezettsége, legyen az akár általános forgalmi adó – lásd: távértékesítés –, akár jövedelemadó
– tette hozzá az adószakértő.