Megtalálták a Germanwings német légitársaságnak a múlt héten az Alpokban lezuhant utasszállító repülőgépének a másik fekete dobozát is - jelentette az MTI. A fekete dobozt jelenleg vizsgálják. A második fekete doboz külső burkát már korábban megtalálták, de a benne lévő, adatokat rögzítő berendezést akkor még nem.
A második fekete dobozt (D.F.D.R. Digital Flight Data Recorder) délután találta meg egy csendőrnő a szerencsétlenség helyszínén, a földbe süllyedve.
Állapota alapján van remény arra, hogy kinyerhetők belőle értékelhető információk. Közlése szerint a fekete doboz ötszáz adatot rögzített a szerencsétlenül járt repülőgépről. A fekete dobozt még csütörtökön eljuttatják a légi baleseteket vizsgáló francia hivatal (BEA) szakértőihez Párizsban, akik megkezdik az adatok elemzését.
Az ügyész azt is közölte, hogy az áldozatoknak a baleset helyszínén összegyűjtött 2854 maradványából sikerült 150 DNS-mintát elkülöníteni (de ez nem azt jelenti, hogy 150 áldozatot azonosítottak).
Az első fekete dobozt már pár órával a lezuhanás után megtalálták a gép roncsaitól nem messze. A rajta lévő hangfelvételek elemzéséből rekonstruálták a történteket, miszerint a másodpilóta, Andreas Lubitz nem engedte vissza a pilótafülkébe a pilótát, aki később próbálta betörni a biztonsági ajtót.
A hangfelvételt tartalmazó első dobozra alapozza a francia ügyészség a gyanút, hogy Lubitz másodpilóta szándékosan vitte halálba a gépet, fedélzetén 150 emberrel.
A második fekete dobozban olyan technikai információk vannak, amik elengedhetetlenek ahhoz, hogy tisztán lássák a nyomozók, hogy valójában mi történt.
A fekete doboz színe valójában nem fekete, jelen esetben piros. Minden utasszállító gépen két bombabiztos doboz található, amik megőrzik azokat az információkat, amiből bármilyen katasztrófa után kiderül, mi okozta a balesetet. Múlt kedden az ún. CVR-t (cockpit voice recordert) találták meg, ami a pilótafülkében, illetve a gép belső rádióján elhangzó szavakat rögzíti; a második doboz az az FDR (flight data recorder), ami pedig a gép műszereinek adatait tartalmazza. Mindkét dobozt a gép farokrészében szokás elhelyezni, a tapasztalat azt mutatja, hogy itt kapják a legkisebb erőhatást egy esetleges lezuhanáskor.
A baleset körülményeinek pontos meghatározásához mindkét fekete doboz adataira szükség van. A repülőgép második, a repülési adatokat rögzítő fekete dobozának elemzésétől újabb részleteket remélnek a hatóságok a katasztrófa lezajlásáról. Az DFDR másodpercről másodpercre rögzíti a repülés minden fontosabb adatát (sebesség, magasság, irány).
Eközben német nyomozóhatóság bejelentette, hogy a Lubitz otthonában lefoglalt számítógépen internetes kereséseket találtak öngyilkossági módszerekre és a pilótafülke biztonsági ajtajának működésére is.
A felhasználói fiók adatai, a személyes levelezés és a keresőkifejezések alapján megállapítható, hogy a vizsgált tabletet a másodpilóta használta.
A böngészőben az előzményeket nem törölték, a másodpilóta által a katasztrófa előtti napokban, március 16. és március 23. közötti kereséseket vizsgálták.
Az interneten orvosi kezelési módszerekről, valamint az öngyilkosság fajtáiról és végrehajtási módozatairól tájékozódott, és legalább egy napon több percig a pilótafülke ajtajával és az ajtóra vonatkozó biztonsági intézkedésekkel kapcsolatos szavakra keresett rá.
Andreas Lubitz öngyilkos hajlam miatt pszichoterapeuta kezelése alatt állt azelőtt, hogy megkapta volna pilótaengedélyét.
Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) átmeneti javaslata alapján, miszerint legalább kétfős, állandó jelenlétre van szükség a pilótafülkében, több légitársaság döntött már a szabályok módosításáról, és elrendelte, hogy a személyzet legalább két tagja tartózkodjon egyszerre a repülőgépeinek pilótafülkéjében. Az Air France-KLM légitársaság csütörtökön jelentette be, hogy valamennyi járatán érvényes az új szabályozás.