Index Vakbarát Hírportál

Lezuhant egy Párizsból Kairóba tartó utasszállító gép, az EgyptAir járatán 66 ember volt

2016. május 19., csütörtök 06:07 | aznap frissítve

Eltűnt a radarernyőről csütörtök hajnalban az EgyptAir egyiptomi légitársaság Párizsból Kairóba tartó MS804-es járata – közölte a légitársaság.

A repülő roncsdarabjait délután néhány órán keresztül úgy tűnt, hogy megtalálták a Görögországhoz tartozó Kárpathosz szigettől délre. Az egyiptomi hatóságok bejelentését azonban később előbb a görög hatóságok cáfolták, majd a légitársaság is visszavonta ezt az állítást.

A CNN két amerikai hivatalnok állítására alapozva kora este azt közölte, hogy az amerikai kormány szerint bomba robbanhatott a gépen.

François Hollande francia elnök szerint egyelőre semmilyen feltevést nem lehet kizárni, hogy miért tűnt el a gép. Seríf Iszmáíl egyiptomi kormányfő sem megerősíteni, sem cáfolni nem akarta, hogy terrorcselekmény történt.

A francia vizsgálatok azt ellenőrzik, történhetett-e mulasztás a biztonsági előírások betartásakor a Charles de Gaulle repülőtéren – írta a BBC.

Valami történt a pilótafülkében?

A görög védelmi miniszter szerint a gép több hirtelen fordulatot is tett, mielőtt zuhanni kezdett és eltűnt volna a radarról. A CNN hivatalos görög források alapján azt írja, 90 fokot fordult balra, majd 360 fokot jobbra, miközben 11 300 méteres magasságból nagyjából 4600 méterre zuhant. Végül nagyjából 3000 méteren vesztették el.

A fordulatok arra utalnak, hogy a pilótafülkében történt valami, és kisebb eséllyel lehetett például robbanás a gép valamelyik részén. Az egyiptomi hatóságok tagadták, hogy a gépnek technikai problémái lettek volna.

Inkább terror

Az egyiptomi polgári légiközlekedési miniszter szerint nagyobb az esély arra, hogy a gép terrortámadás áldozata lett, mint hogy technikai probléma okozta a lezuhanást.

Az orosz Szövetségi Biztonsági Szolgálat (FSB) vezetője szerint is minden valószínűség szerint terrorcselekmény történt, és közös lépéseket sürgetett a felelősök kézre kerítéséhez.

A legtöbb hírügynökség nem erősítette meg azokat a görög sajtóban megjelent híreket, miszerint szemtanúk láttak lángcsóvát a levegőben ott, ahol a gép eltűnt.

Sameh Choukry egyiptomi és Jean-Marc Ayrault francia külügyminiszter részvétét nyilvánította egymásnak. Az egyiptomi egészségügyi miniszter készültséget rendelt el a part menti városok kórházaiban. Az egyiptomi utasok hozzátartozói közül többen a kairói repülőtérre mentek, hogy információkat próbáljanak szerezni a gép eltűnésével, hozzátartozóikkal kapcsolatban.

Az egyiptomi ügyészség rendkívüli vizsgálatot rendelt el. A párizsi ügyészség is vizsgálatot indított az ügyben.

66 ember volt a fedélzeten

A repülőgép 66 emberrel, 56 utassal és 10 fős személyzettel a fedélzetén szerdán 23.09 órakor szállt fel Párizsból, és kairói idő szerint 2.45 órakor veszett nyoma. 

A gépen 15 francia, 30 egyiptomi, egy brit, egy belga, két iraki, egy kuvaiti, egy szaúdi, egy szudáni, egy csádi, egy portugál, egy algériai és egy kanadai állampolgár utazott. A gép utasai között egy csecsemő és két gyerek is van. 

A CNN szerint az utasok közt volt a Procter & Gamble egyik francia telephelyének gyártási igazgatója, Ahmed Helal, aki családi nyaraláson vett részt. A fedélzeten volt Joao David e Silva is, a portugál építkezési vállalat, a Mota-Engil egyik alkalmazottja, aki a feltörekvő piacokkal foglalkozott. A 62 éves Silva négy gyermek édesapja volt, Johannesburgban és Lisszabonban lakott.

A 10 fős személyzetből 3 biztonsági ember,  a légitársaság szerint ez teljesen megszokott eljárás. A légitársaság a Twitteren közölte, hogy a másodpilótának 2776 repülési órája volt, míg a pilótának 6275, ebből 2101 alkalommal Airbus 320-ast vezetett.

Fekete csütörtök

Csütörtökön lezuhant az azerbajdzsáni Silk Way légitársaság egyik teherszállító repülőgépe Afganisztánban, a hétfős személyzet meghalt. És felszállás után visszazuhant a földre az amerikai légierő egyik B–52-es stratégiai bombázója Guam szigetén, de abban a balesetben senki sem sérült meg.

A légitársaság először azt a tájékoztatást adta, hogy a repülő 80 mérföldre, nagyjából 10 percre az egyiptomi légtértől tűnt el, majd ezt pontosítva azt írta: a repülőgép 10 mérföldet tett meg Egyiptom légterében, mielőtt eltűnt. A repülő 37 000 láb, körülbelül 11 300 méter magasan repült, amikor nyoma veszett.

Last received ADS-B position from #MS804 with Egyptian FIR (Egyptian airspace) boundary overlay. pic.twitter.com/TCGyEM6zT7

— Flightradar24 (@flightradar24) 2016. május 19.

Az EgyptAir először azt közölte, hogy kaptak vészjelzést a géptől, de nem az eltűnése előtt, hanem azt követően, kairói idő szerint hajnali fél 5-kor. Elképzelhető, hogy ez egy automatikus jelzés volt. Később úgy nyilatkozott az egyiptomi hadsereg, hogy a vészjelzés nem egyértelmű, hogy a gépről jött, csak arról a környékről, ahol a repülő akkor volt. Az egyiptomi hatóságok később visszavonták a vészjelzésről tett a kijelentéseket, azt mondták, egy illetékes hibát követett el.

Az egyiptomi Ahram lap értesülése szerint a földi irányítás tíz perccel az eltűnés előtt kommunikált utoljára a géppel.  A görög légi irányítók akkor beszéltek a pilótával, amikor a gép Kea sziget fölött repült. A pilóta ekkor még nem jelezte, hogy bármi probléma lenne – írja a Reuters. „Jókedvű volt, és görögül mondott köszönetet" – írta a legutolsó bejelentkezésről a Le Figaro.

A CNN által megszólított egyik szakértő szerint  valami „gonosz” dolog történhetett, mert nem valószínű, hogy a gép az időjárási viszonyok miatt került volna bajba. Más szakértők is arról beszéltek, hogy a pilóták tapasztaltak, műszaki hibára utaló jel nem volt, ezért „nagyon szokatlan”, ami történt és „aggodalomra ad okot”.

Nagy erőkkel keresik

A Flightradar24.com járatkövető honlap adatai szerint az eltűnt repülő egy 2003-ban gyártott Airbus A320-as, utolsó ismert helyzete pedig a Földközi-tenger fölött volt. A honlap adatai megerősítik, hogy a gép 37 000 láb magasan repült. Utolsó ismert sebessége 534 csomó, ami körülbelül 990 kilométer óránként.

Az egyiptomi fegyveres erők elkezdték a gép felkutatását, és csatlakozott a kereséshez egy görög C–130-as szállítógép, valamint egy felderítő repülőgép is. Egy görög fregatt tart abba a térségbe, ahol a gépet utoljára észlelték, valamint helikopterek állnak készenlétben egy görög szigeten.

Az eltűnt utasszállítóról még azt is tudni lehet, hogy azt megelőzően, hogy Párizsból Kairóba repült, Tunéziában és Eritreában is volt. 

Hollande és Abdel-Fattáh esz-Szíszi egyiptomi elnök telefonon beszélt egymással arról, hogy a két ország szorosan együttműködik annak a feltárásában, hogy mi történt a géppel. Manuel Valls francia kormányfő azt nyilatkozta, egyelőre semmilyen hipotézist nem lehet kizárni azzal kapcsolatban, hogy mi okozta a gép eltűnését. 

Szakértő: A gép a tengerbe zuhanhatott

Háy György repülésbiztonsági szakértő szerint óriási területet kell átvizsgálni, így hosszú időbe telhet, mire megtalálják a gépet. A szakértő az M1 műsorában elmondta, a környék eléggé le van fedve radarokkal, így ha ott eltűnik egy gép, akkor kicsi az esélye, hogy még valahol a levegőben van. Ráadásul az üzemanyagnak is el kellett fogynia. A szakértő úgy tudja, már körbetelefonálták azokat a repülőtereket, amelyeket a gép elérhetett, de egyik helyen sem szállt le. Arra volt még esély – igaz, nagyon kevés  –, hogy valahol repülőtéren kívül szállt le a gép, illetve olyan helyen, ahol nem működnek együtt a hatóságokkal.

Háy György szerint ha a gép a tengerbe zuhant, súlyosabb részei elsüllyednek, de egyes darabok a felszínen maradhatnak. Ha mentésre már nincs lehetőség, a legfontosabb, hogy az adat- és hangrögzítő feketedobozokat megtalálják, amelyekből sok információt nyerhetnek vissza, hogy kiderítsék az eseményeket. 

Egyiptomban az elmúlt időszakban több, repülőgéppel kapcsolatos incidens történt. Tavaly októberben az Iszlám Állam robbantott fel egy orosz gépet a Sínai-félszigeten, a terrortámadásban 224 ember halt meg. Idén márciusban pedig az egyiptomi Alexandriából Kairóba tartó repülőt térített el egy férfi, szerelmi bánata miatt

Rovatok