Egy robbanás után a terrorelhárítást riasztották London külvárosában. A támadók célkeresztjébe azonban nem emberek, hanem egy térfigyelő kamera került.
A Sidcupban felszerelt ULEZ-kamera volt hivatott ellenőrizni, hogy az utcán haladó, elavult járművek vezetői befizették-e a 12,5 fontos behajtási díjat.
A betűszó az Ultra Low Emission Zone-t, az ultraalacsony kibocsátási zónát jelöli, amely autósok százezrei szerint csak fejfájást okoz és megkeseríti az életüket. A cél viszont ennek épp az ellenkezője: hogy az ULEZ-övezetben élőknek ne okozzon fejfájást, és ne keserítse meg életüket a szennyezett levegő.
A környezetre káros autókat a behajtási díjjal próbálják távol tartani.
A nyomozás nem zárult le, így csak feltételezni lehet, hogy valószínűleg nem tudott beletörődni a díjfizetési kötelezettségbe egy 60 és egy 61 éves férfi, akiket a terrorelhárítás vett őrizetbe a robbantás után.
A gyanúsítottak nagyon meggondolatlanok voltak. Akkor robbantottak, amikor autók közlekedtek az aszfalton, a járdán pedig ketten a kutyáikat sétáltatták.
Szerencséjükre karcolás nélkül megúszták az incidenst, a repeszek azonban kárt okoztak a járművekben és a környező épületekben.
A két férfit életet és vagyont veszélyeztető robbantás gyanújával tartóztatták le. Az eset rávilágít arra, hogy a Met, a Metropolitan Police, a londoni rendőrség „mennyire komolyan kezeli az ilyen ügyeket” – idézte a Sky News Trevor Lawry főfelügyelőt.
A kamerát nem sokkal korábban, december 6-án szerelték fel, és másfél órával a robbanás előtt ismeretlenek „levágták” a hálózatról.
A felelőtlen magatartás életeket és vagyont kockáztatott
– közölte a londoni polgármester szóvivője. Maga a polgármester, Sadiq Khan a levegő minőségének javítása érdekében augusztusban kiterjesztette az ULEZ határait Nagy-London összes kerületére.
Néhány nappal korábban a híres berlini sugárúton, a Kurfürstendammon robbantottak fel egy masszív traffipaxot – jelentette a Berliner Morgenpost.
A 60 méterre elrepült repeszek akár gyilkosak is lehettek volna, szerencsére azonban a robbanás hajnali 2:15-kor következett be, amikor szinte senki sem volt a környéken.
A Ku’dammnak ez a szakasza napközben nagyon forgalmas, éjjel azonban legfeljebb a gyorsulási versenyek szerelmesei száguldoznak a széles sugárúton.
A közelben egy gyorshajtó okozott balesetet 2020-ban, ami után tavaly decemberben felszerelték a most felrobbantott traffipaxot. Egy évet élt.
A berlini rendőrség tavaly 107 illegális gyorsulási versenyt azonosított, és további 185 gyorshajtót fogott el, akiknek a szabálysértése „egyéni versenynek” minősíthető.
Rajtuk kívül azonban 214 gyorshajtó kereket oldott a rendőrök elől.
A traffipaxokat már tavaly sem kímélték: a keletkezett kár értéke azonban csupán 2500 euró volt, míg a mostani egyetlen robbantás ennél sokkal költségesebb. A kárt 130 ezer euróra becsülik.
Berlin egyébként 2022 októberétől egy év alatt 22 millió eurót, csaknem 85 milliárd forintot vasalt be a gyorshajtóktól.
(Borítókép: Megrongált térfigyelő kamera az újonnan kibővített Ultra Low Emission Zone-ban (ULEZ) az Egyesült Királyság londoni Bexleyheath kerületében 2023. augusztus 29-én. Fotó: Chris J. Ratcliffe / Bloomberg / Getty Images Hungary)