Élesedik a harc a környezetvédő londoni polgármester és a behajtási díjat ellenző autósok között. Ez utóbbiak dühükben eddig jobbára csak összezúzták azokat a forgalom-ellenőrző kamerákat, amelyekkel azt felügyelik: kinek van érvényes, nem olcsó behajtási engedélye. Most ennél fondorlatosabb módszert vetettek be: úgynevezett denevérdobozokkal takarják el a kamerákat.
Az ULEZ-övezet a folyamatos bővítés után a brit főváros hatalmas területére terjed ki.
A betűszó az Ultra Low Emission Zone-t, az ultraalacsony kibocsátási zónát jelöli, amely autósok százezrei szerint csak fejfájást okoz, és megkeseríti az életüket. A cél viszont ennek épp az ellenkezője: hogy az ULEZ-övezetben élőknek ne okozzon fejfájást, és ne keserítse meg életüket a szennyezett levegő.
A behajtási díj napi 12,5 font, 5800 forint azok számára, akiknek az autója a megengedettnél több káros anyagot bocsát ki. Az engedély meglétét ellenőrzik a gyűlölt kamerák, amelyek egyikét decemberben például felrobbantották.
A detonáció akkora riadalmat keltett a csöndes városrészben, hogy a terrorelhárítást kellett riasztani a kedélyek csillapítására, aminek tagjai egy 60 és egy 61 éves férfit vettek gyanúsítottként őrizetbe.
A rongálásnál és megsemmisítésnél sokkal biztosabb módszert eszeltek most ki a behajtási díj ellenzői: denevérdobozokat akasztanak a kamerákra.
A védettnek számító repülő emlős és szálláshelye ugyanis egyaránt törvényi védelem alatt áll. Súlyos kihágásnak minősülhet a denevérlakhely környékének megzavarása vagy az odú elpusztítása – emlékeztetett a Telegraph.
A lap arról számolt be, hogy London déli negyedeiben több helyen denevérdobozokat függesztettek a rendszámfelismerő kamerák elé. Egy-egy doboz alig tíz fontba, kevesebbe kerül, mint a behajtási díj, ráadásul a hatósági emberek vakarhatják a fejüket, hogy mit kezdjenek a dobozzal.
Az ULEZ-díj ellenzői persze nem vállalták a felelősséget a dobozok kihelyezéséért, alaposan megnehezítették azonban a londoni közlekedési vállalat, a Transport for London, a TfL számára a kamerák ellenőrzését, karbantartását, esetleges újak felszerelését.
Kíváncsian várom, hogy a TfL és alvállalkozói vajon úgy gondolják, hogy törvények felett állnak, és megszeghetik-e a denevérekkel kapcsolatos szabályozást
– mondta kárörvendően egy anonim ULEZ-ellenes aktivista. A mozgalomhoz egyébként csatlakozott Nigel Farage korábbi EP-képviselő, a brexit egyik élharcosa is.
A csaknem négyezer forgalom-ellenőrző kamerából álló hálózatba történő bárminemű beavatkozás bűncselekménynek számít, a londoni közlekedési vállalat azonban egyelőre nem erősítette meg, hogy a rajtuk elhelyezett denevérdobozokat eltávolítják-e.
A denevérek védelmével foglalkozó civil alapítvány munkatársa szinte kizártnak tartja, hogy a városi utcák póznáin található odúkba denevérek költözzenek. Ettől függetlenül a dobozokat csak különleges engedéllyel rendelkező szakemberek nyithatják ki – mondta Joe Nunez-Mino.
Ha nem költöznek be védett denevérek, a dobozok minden további nélkül simán eltávolíthatók
– állítja David Bird, egy ügyvédi iroda jogásza.
Eközben a ULEZ ellen tiltakozók rendületlen harcot vívnak a kamerák ellen.
Tavaly novemberben a Metropolitan Police, a városi rendőrség közölte, hogy csaknem ezer, ULEZ-kamerákhoz köthető bűncselekményt regisztráltak.
Több hónapos vita után a környezetkárosító autókra kivetett, 12,5 fontos díj megfizetési kötelezettségét tavaly augusztusban kiterjesztették mind a 32 londoni városrészre.
(Borítókép: Tájékoztató tábla az alacsony kibocsátású zónához [ULEZ] a Brownhill Roadon, Lewisham déli részén, 2023. augusztus 17-én. Fotó: Yui Mok / PA Images / Getty Images Hungary)