A történetnek több tanulsága is van, és persze felvet néhány kérdést is. Például azt, hogy bár az indonéz kommandósok több akciót is indítottak a kiszabadítására, azok általában eredménytelenek voltak, és vérfürdőbe torkolltak. Ha elrablói politikai követeléseit nem teljesítik, a pilótát kivégzik a szakadárok – szólt az ultimátum. Végül azonban váratlanul elengedték.
Érdemes felidézni, hogy mi is történt az elmúlt másfél évben, no meg az azt megelőző 50 évben. Mindez játszódik a világ másik felén, a szereplői pedig Indonézia, Pápua Új-Guinea és Új-Zéland, és persze azok a fegyveresek, akik azért küzdenek, hogy a nyersanyagokban igen gazdag Nyugat-Pápua kiszakadjon az indonéz fennhatóság alól. Gyarmati területekről lévén szó, nem meglepő tehát, hogy a függetlenségi mozgalmak gyakorlatilag ötven éve aktívak a térségben.
Pápua és Nyugat-Pápua indonéz tartományok az ásványkincsekben gazdag Új-Guinea sziget nyugati felén találhatók. A mai Pápua tartomány korábban holland gyarmat volt, 1961-ben kikiáltották függetlenségét, két évre rá azonban Indonézia átvette az irányítást a térség felett. 1969-ben ugyan az ENSZ ellenőrzése alatt tartottak egy népszavazást az egykori holland gyarmat sorsáról, amelynek nyomán a terület Indonéziához került. Azonban a helyiek azóta is azt állítják, hogy a referendum nem volt sem szabad, sem tisztességes, egyszerűen elcsalták azt. Az egyre erőteljesebb elszakadási törekvéseknek a Szabad Pápua Mozgalom fegyveresei a leghangosabb követelői.
Ez pedig a Nyugat-Pápua Nemzeti Felszabadítási Hadsereg (TPNPB) Eganius Koyega vezette csoportja. A fegyveres akciók 2018 után váltak egyre intenzívebbé a szigeten. Ugyanis 2018 decemberében Koyega és emberei megtámadták a transzpápua autópálya építkezésének egyik helyszínét, és megöltek 19 indonéz munkást. Az indonéz kormány projektje éppen a legelhagyottabb térségekbe igyekszik eljuttatni a közlekedés lehetőségét. Koyegáék azt állították, hogy nem munkásokkal végeztek, hanem az indonéz hadsereg műszaki alakulatának tagjaival, azaz katonákkal. Ezt követően Koyega háttérrégióját – Ndugát – szinte megszállták az indonéz katonák.
Nos, ilyen előzmények után történt a túszejtés. 2023 februárjában az új-zélandi Phillip Mehrtens az indonéz Susi Airlines tulajdonában lévő kis kereskedelmi gépével leszállt Nyugat-Pápuában egy Paro nevű település határában, öt utasával. Visszafele szintén utasokat kellett volna vinni a pilótának, ám a leszállást követően fegyveresek rohanták meg a gépet, a pápua utasokat elengedték, Mehrtenst elfogták, gépét pedig felgyújtották.
A 38 éves, az indonézt (bahasa) folyékonyan beszélő pilótáról annyit tudtak a hatóságok, hogy Balin él feleségével és gyermekével, kenyerét pedig azzal kereste, hogy Új-Guinea legtávolabbi, közutakon elérhetetlen térségeibe szállított árut. Ahol elfogták – Nduga régióban – Koyega és fegyveresei igen aktívak. A térséget és annak szinte járhatatlan dzsungeleit még a bennszülött pápuák is veszélyesnek tartják és kerülik.
Nem is kellett sokat várni arra, hogy a felszabadítási hadsereg jelentkezzen. Azzal a követeléssel álltak elő, hogy Új-Zéland gyakoroljon nyomást Indonéziára, hogy Dzsakarta egyezzen bele Nyugat-Pápua elszakadásába, ami teljesen lehetetlen elképzelés. Követeléseik nyomatékosítására időről időre olyan fotókat tettek közzé a közösségi médiában, ahol a fáradtnak tűnt Mehrtens mindig nyilakkal és automata fegyverekkel felszerelt harcosok körében látható. Új-Zéland viszont nem engedett a zsarolásnak, nem tárgyalt Koyegával, mert nem akar beavatkozni Indonézia belügyeibe, és továbbra jó kapcsolatok akar fenntartani Dzsakartával.
Miután az egyeztetések az indonéz hatóság és a fegyveresek között megszakadtak, volt néhány kísérlet, hogy kommandósok ledobásával próbálják meg elérni azt a helyet, ahol feltételezésük szerint Mehrtenst őrizték. Ezek a mentőakciók eredménytelenek voltak, és általában vérfürdőbe torkolltak, mert a dzsungelbe küldött katonákkal ellentétben Koyega és emberei tökéletesen ismerték a pápua felföld idegenek számára járhatatlan sűrűjét.
Még augusztus elején is érkeztek hírek arról, hogy az indonéz rendőrség szerint a szakadár lázadók meggyilkoltak egy új-zélandi helikopterpilótát, aki gépével Pápua tartomány egy távoli pontján szállt le, de négy utasa biztonságban van. A TPNPB viszont meglepő módon azt közölte: nem tudnak a rendőrség által bejelentett incidensről, így a pilóta meggyilkolását sem tudják megerősíteni.
Később, a hónap során, a szeparatisták megismételték, abban az esetben hajlandók elengedni Mehrtenst, ha a dzsakartai vezetés elismeri Nyugat-Pápua tartomány függetlenségét. Ez továbbra sem történt meg, viszont szeptember második felében az új-zélandi külügyminisztérium váratlanul bejelentette, hogy fogvatartói elengedték Mehrtenst.
Nem sokkal később a tartomány egyik tengerparthoz közeli városában, Timikában a kiszabadult pilóta sajtótájékoztatót tartott, ahol megköszönte a kiszabadítása érdekében tett erőfeszítéseket, de egyetlen szóval sem magyarázta el, hogyan és miért engedték el Koyegáék. Azt sem tudni, hogy fizettek-e végül érte váltságdíjat, vagy milyen politikai megállapodás zajlott a háttérben, vélhetően az új-zélandi kormány és – indonéz közvetítéssel – a szeparatisták között. Az tény, hogy a régió nem szakad el, és Indonézia része marad.
Időközben pedig a pápua elszakadáspárti harcosok olyan videókat tettek közzé, amelyken az látszik, hogy a hórihorgas Mehrtens miként vesz búcsút addigi fegyveres és fegyvertelen őrzőitől, sőt néhány szót még szólt is hozzájuk nduga nyelvükön. Még egy élő csirkét is kapott a helyiektől búcsúajándékként, amelyet a hóna alá csapva magával is vitt a pilóta.
(Borítókép: Phillip Mehrtens új-zélandi pilóta a kiszabadulását követő sajtótájékoztatón Timikában, Pápua Új-Guineában 2024. szeptember 21-én. Fotó: Endy Langobelen / AFP)