Amerikai influenszereket hálóz be Oroszország, hogy befolyásolják a választásokat
További Fehér ház cikkek
- Soros György egykori jobbkeze lesz Donald Trump pénzügyminisztere
- Tömeges elbocsátásokat tervez Elon Musk az amerikai adminisztrációban
- Magyar származású főigazgatót nevezett ki Donald Trump
- Nem sokat teketóriázott Trump, bejelentette a legújabb miniszterjelöltjét
- Donald Trump győzött, teljesen megúszhatja a börtönt
„Azt látjuk, hogy az oroszok amerikai állampolgárokra támaszkodnak, hogy olyan narratívákat vezethessenek be, népszerűsítsenek és tegyenek hitelesebbé, amelyek saját érdekeiket szolgálják” − mondta egy magas rangú hírszerzési tisztviselő egy pénteki tájékoztatón a Reuters hírügynökség beszámolója szerint. „Jellemzően azzal számolnak, hogy az amerikaiak nagyobb valószínűséggel elfogadják más amerikaiak nézeteit.”
Az amerikai biztonsági ügynökségek széles körben úgy tekintenek erre a megközelítésre, mint Oroszország egyik preferált taktikájára, hogy pszichológiai műveleteiket hitelesebbnek tüntessék fel. Általánosságban elmondható, hogy ezek a missziók jellemzően az amerikaiak feldühítésére, a társadalmi megosztottság kiélezésére és egyes pártpolitikai beszédtémák hangsúlyozására irányulnak, miközben megkérdőjelezik az amerikai kormány hatékonyságát és szerepét a globális biztonság megteremtésében − mondják a szakértők.
Azért összpontosítunk ezekre a taktikákra, mert az amerikai közvéleménynek tudnia kell, hogy az online tartalom, különösen a közösségi médiában, külföldi propaganda lehet, még akkor is, ha látszólag amerikai polgártársaiktól származik. Röviden, a külföldi befolyásoló szereplők egyre jobban elrejtőznek, és amerikaiakat használnak fel a dezinformáció terjesztésére
− mondta egy magas rangú amerikai hírszerzési tisztviselő.
Tenet
Az igazságügyi minisztérium szerdán nyilvánosságra hozta az RT (korábbi nevén Russia Today) orosz médiaszolgáltató két korábbi alkalmazottja elleni büntetőjogi vádakat, akik szerintük titokban egy amerikai politikai médiavállalatot finanszíroztak.
A vádirat egy olyan rendszert vázol fel, amelyben az oroszok mintegy 10 millió dollárt küldtek két médiavállalkozónak, Lauren Chennek és Liam Donovannek, akik aztán amerikai konzervatív influenszereknek fizettek videók és közösségi médiaposztok készítéséért. A kommentátorok közül néhányan különböző időpontokban Ukrajna-ellenes tartalmakat osztottak meg, amelyek egybevágtak a megrendelők prioritásaival.
Lauren Chen egyébként Magyarországon is járt, az MCC Feszten vett részt.
A vádirat megjegyzi, hogy Chen és Donovan tudták, hogy orosz ügynököktől fogadnak el pénzt, de az általuk fizetett influenszerek nem tudtak a megállapodásról.
A Tenet egy YouTube-csatornát és számos más közösségi médiaprofilt üzemeltet. A bírósági dokumentumok szerint a Tenet alapítói utasították az egyik meg nem nevezett influenszert, hogy olyan hamis állításokat fogalmazzon meg a követőinek, miszerint Ukrajna és nem az ISIS felelős az áprilisi moszkvai halálos terrortámadásért.
Doppelganger
Egy kapcsolódó, de különálló, szerdán benyújtott beadványban az igazságügyi minisztérium egy másik orosz műveletet is leleplezett, amelyben Doppelganger néven valódi nyugati hírügynökségeknek adták ki magukat a dezinformátorok, és hamis információkat osztottak meg az amerikai politikai jelöltekről és az ukrajnai háborúról. Ezt az akciót állítólag az orosz kormány szervezte a Social Design Agency, a Structura National Technology és az ANO Dialog nevű orosz marketingügynökségeken keresztül.
A bírósághoz benyújtott bizonyítékok között az ügyészek orosz marketingügynökségek belső prezentációit idézték, amelyekben kifejtették a megközelítésüket és eszközeiket. A dokumentumok szerint a program egyik kulcseleme a számukra szimpatikus nézeteket osztó nyugati befolyásos szereplők azonosítása és a velük való együttműködés módjainak megtalálása volt.
Az egyik prezentáció megjegyzi, hogy
a hagyományos értékek hívei közül olyan influenszerekkel dolgozunk együtt, akik kiállnak az ukrajnai háború befejezése és az Egyesült Államok és Oroszország közötti békés kapcsolatok mellett, és akik készek részt venni a projekt narratíváinak népszerűsítésében. Vannak köztük színészek, politikusok, különböző területek szakértői, a média képviselői, társadalmi szervezetek aktivistái, valamint egyházi személyek is.
Egy másik prezentáció szerint orosz vállalatok összesen 2800 influenszert figyelnek aktívan, akik közül 600-an az Egyesült Államokban élnek. Rádiós műsorvezetők, bloggerek és humoristák is vannak köztük.