Szinte hihetetlen, de Mozart az utolsó három szimfóniájával 1788 nyarán mintegy kilenc hét alatt készült el: a 39. (Esz-dúr) szimfóniát június elején kezdte el, nem egészen egy hónappal a Don Giovanni bécsi bemutatója után, majd július 25-én és augusztus 10-én fejezte be a következő – a „nagy” g-moll és C-dúr (Jupiter) szimfóniákat.
Kilenc hét alatt tizenkét tétel készült el, ami azt jelenti, hogy Mozart átlagosan öt napot és néhány órát töltött egy-egy tétel komponálásával. Ebben nincs benne, hogy ezzel egy időben más darabokat is írt, zongoraórákat adott, beteg feleségét ápolta, elszenvedte hat hónapos kislánya halálát, barátokat szórakoztatott, új lakásba költözött, és szabadkőműves társát, Michael Puchberget ostromolta pénzügyi kölcsönökért.
A g-moll a hangnemet jelöli. Ez esetben a skála alaphangja a G. A magyar helyesírásban a moll skála alaphangját hagyományosan kisbetűvel, a dúr skáláét pedig nagybetűvel jelöljük.
Szabó Stein Imre, a ma esti hangverseny vezető rendezője korábban azt mondta az Indexnek:
Amikor létrejön valamiféle sokkamerás felvétel egy koncertről – ilyenek nagy számban készülnek, alapvetően az történik, hogy jól vagy kevésbé jól, kevés vagy több kamerával, tévés módszerekkel egzakt módon mutatják meg azt, ami a pódiumon történik. Ez a klasszikus zene meglévő közönségének szól. Mi gondoltuk, ne csak a zene szolgálólányaként dokumentáljunk, hanem saját képi, művészi koncepció alapján, a zenészek alkotótársaként hozzunk létre egy közös produkciót.
A kedves nézőknek és hallgatóknak érdemes figyelni, milyen közeli felvételeken láthatjuk a zenészeket, a karmestert szemből – ilyen élményeket egy koncertlátogatás során nem tudunk szerezni.
Wolfgang Amadeus Mozart 40., g-moll szimfóniája az élet keserűségének négytételes megzenésítése. Elemei:
A külföldi siker titka az egyedi hangzás, a legfontosabb külföldi játszóhelyeken való rendszeres szereplés és az audiovizuális nyomok mélysége és minősége. A Concerto Budapest kétségtelenül a legmerészebb zenekar, abszolút felismerhető egyedi hangzással, az audiovizuális munkáik alapján viszont egyértelműen a legsikeresebb magyar zenekar, tekintve filmjei, streamjei minőségét, nemzetközi nézettségét és a velük járó díjakat. A közvetítés filmes minőségét élvezhetjük most is.
A Concerto Budapest Szimfonikus Zenekar 2007 óta, Keller András világszerte elismert hegedűművész igazgatása alatt nagyívű pályát járt be, és a hazai kulturális élet kiemelten fontos szereplőjévé vált. Erre a szisztematikus építkezésre alapozva a zenekar az elmúlt években már megjelent a világ fontos fesztiváljain és színpadain, és ezt az utat folytatja a következőkben is. A Concerto Budapest 2022-ben hatalmas sikert aratott az Egyesült Királyság értő közönsége előtt.
Az 1788-ban született „nagy” g-moll szimfónia egyike azon zeneműveknek, amelyeket az első hangoknál felismerünk. Beethoven, Schubert vagy Schumann éppúgy lelkesedett ezért az alkotásért, mint a koncertközönség egymást követő nemzedékei az elmúlt kétszáz évben.
Megérkezett Keller András karmester. A hangverseny első felében hallható mű: Mozart: g-moll szimfónia, K. 550. (28 perc)
Mozart zenéje visszaadja az elveszett Paradicsomot, hiszen az emberi lét csodáját képes volt hangokban megmutatni. Az öröm és a fájdalom is magasrendűen, mégis egyszerűen és természetesen szólal meg a műveiben. Ha átadjuk magunkat a zenéjének, békére lelhetünk
– nyilatkozta Keller András.
Mihail Pletnyov, Keller András és a Concerto Budapest ezzel a grandiózus koncerttel zárja a Mozart tiszteletére megrendezett tematikus napot, életre szóló élményt nyújtva a Zeneakadémia közönségének.
Perceken belül megérkezik a Concerto Budapest zenekar a pódiumra, és kezdetét veszi az esti Mozart-hangverseny.
A szünetben werkfilmet láthatnak a zenekar munkájáról, próbájáról.
Közreműködik: Mihail Pletnyov zongora
Vezényel: Keller András
Mozart zenéje halhatatlan, megunhatatlan, egyszerre fenséges és játékos, drámai és kiegyensúlyozott, s képes minden korosztályt megszólítani. Keller András immár hatodik alkalommal rendezi meg a Concerto Budapesttel a Zeneakadémián a Mozart-napot.
A Mozart-nap célja »csak« az, hogy boldogok legyünk ettől a csodálatos, kimeríthetetlen zenei forrástól
– mondta. Valóban, nem is kell ennél jobban felkészülni erre a vasárnap estére. A zenekar művészeihez ezúttal a világhírű zongoraművész, Mihail Pletnyov csatlakozik, akihez Mozart zenéje különösen közel áll.
A Mozart-nap koncertsorozatának vasárnap délutáni zenei kínálatát az Index YouTube-csatornáján követhették az érdeklődők. Az elhangzó műveket – Mozart c-moll zongoraversenyét és D-dúr (Prágai) szimfóniáját – Takács-Nagy Gábor vezényelte, közreműködött Mihail Pletnyov zongoraművész.
A Concerto Budapest és az Index.hu nemzetközi szinten egyedülálló együttműködésében immár harmadik alkalommal követhetik a nézők-olvasók az Index.hu címlapján a Zárókoncertet, amelynek filmes izgalmakkal teli közvetítését vezető rendezőként és producerként Szabó Stein Imre jegyzi, a művészeti koncepció pedig Keller András nevéhez fűződik.
Ezúttal a zseniális zeneszerző, Wolfgang Amadeus Mozart műveiből ad hangversenyt a Zeneakadémián a Concerto Budapest, amelyet az Index olvasói is követhetnek. A zenekar a Liszt-, Bartók–Pásztory- és friss Prima Primissima díjas, Kossuth-díjas érdemes művész Keller András vezényletével ráadásul igazi szupersztárral lép fel: Mihail Pletnyov korunk egyik legnagyobb és legtitokzatosabb zongoristája.
A koncert 19.30-kor kezdődik és várhatóan 22 óra után néhány perccel ér véget. Maradjanak velünk, és élvezzék az élő közvetítést! A szünetben is érdemes velünk maradni, mert egy 15 perces werkfilmet adunk a zenekar munkájáról, felkészüléséről.
Takács-Nagy Gábor köszönti a hallgatókat és bemutatja a fellépőket.
Kedves olvasóink!
Hamarosan kezdődik a Concerto Budapest zenekar koncertjének élő közvetítése a Zeneakadémiáról.
Tartsanak velünk, jó szórakozást!