Mozart C-dúr szimfóniáját grandiózussága és karakterisztikája miatt sokszor a görög főisten római megfelelője, Jupiter nevével illetik. A Köchel-jegyzékben „szimfónia zárófúgával” megjegyzéssel ellátott szerzeménynek valószínűleg a híres impresszárió, Johann Peter Salomon adta ezt a nevet.
Salomon azon túl, hogy maga is kiváló zenész hírében állt, leginkább zenei szervezőtevékenysége okán maradt meg az utókor emlékezetében. Ő volt az, aki Joseph Haydnt Londonba vitte, és volt, hogy karmesterként vezényelte a műveit.
Haydn mellett Salomon Beethovennel és Mozarttal is dolgozott.
Az első ismert írott emlék, ahol a C-dúr szimfónia már Jupiter-szimfónia néven szerepel, 1821-ből származik. Március 26-án a londoni Royal Philharmonic Orchestra programfüzetében már a római isten nevével aposztrofálták a művet.
A g-moll a hangnemet jelöli. Ez esetben a skála alaphangja a G. A magyar helyesírásban a moll skála alaphangját hagyományosan kisbetűvel, a dúr skáláét pedig nagybetűvel jelöljük.
Szabó Stein Imre, a ma esti hangverseny vezető rendezője korábban azt mondta az Indexnek:
Amikor létrejön valamiféle sokkamerás felvétel egy koncertről – ilyenek nagy számban készülnek, alapvetően az történik, hogy jól vagy kevésbé jól, kevés vagy több kamerával, tévés módszerekkel egzakt módon mutatják meg azt, ami a pódiumon történik. Ez a klasszikus zene meglévő közönségének szól. Mi gondoltuk, ne csak a zene szolgálólányaként dokumentáljunk, hanem saját képi, művészi koncepció alapján, a zenészek alkotótársaként hozzunk létre egy közös produkciót.
A kedves nézőknek és hallgatóknak érdemes figyelni, milyen közeli felvételeken láthatjuk a zenészeket, a karmestert szemből – ilyen élményeket egy koncertlátogatás során nem tudunk szerezni.
Wolfgang Amadeus Mozart 40., g-moll szimfóniája az élet keserűségének négytételes megzenésítése. Elemei:
A külföldi siker titka az egyedi hangzás, a legfontosabb külföldi játszóhelyeken való rendszeres szereplés és az audiovizuális nyomok mélysége és minősége. A Concerto Budapest kétségtelenül a legmerészebb zenekar, abszolút felismerhető egyedi hangzással, az audiovizuális munkáik alapján viszont egyértelműen a legsikeresebb magyar zenekar, tekintve filmjei, streamjei minőségét, nemzetközi nézettségét és a velük járó díjakat. A közvetítés filmes minőségét élvezhetjük most is.
A Concerto Budapest Szimfonikus Zenekar 2007 óta, Keller András világszerte elismert hegedűművész igazgatása alatt nagyívű pályát járt be, és a hazai kulturális élet kiemelten fontos szereplőjévé vált. Erre a szisztematikus építkezésre alapozva a zenekar az elmúlt években már megjelent a világ fontos fesztiváljain és színpadain, és ezt az utat folytatja a következőkben is. A Concerto Budapest 2022-ben hatalmas sikert aratott az Egyesült Királyság értő közönsége előtt.
Az 1788-ban született „nagy” g-moll szimfónia egyike azon zeneműveknek, amelyeket az első hangoknál felismerünk. Beethoven, Schubert vagy Schumann éppúgy lelkesedett ezért az alkotásért, mint a koncertközönség egymást követő nemzedékei az elmúlt kétszáz évben.
Megérkezett Keller András karmester. A hangverseny első felében hallható mű: Mozart: g-moll szimfónia, K. 550. (28 perc)
Mozart zenéje visszaadja az elveszett Paradicsomot, hiszen az emberi lét csodáját képes volt hangokban megmutatni. Az öröm és a fájdalom is magasrendűen, mégis egyszerűen és természetesen szólal meg a műveiben. Ha átadjuk magunkat a zenéjének, békére lelhetünk
– nyilatkozta Keller András.
Mihail Pletnyov, Keller András és a Concerto Budapest ezzel a grandiózus koncerttel zárja a Mozart tiszteletére megrendezett tematikus napot, életre szóló élményt nyújtva a Zeneakadémia közönségének.
Perceken belül megérkezik a Concerto Budapest zenekar a pódiumra, és kezdetét veszi az esti Mozart-hangverseny.
A szünetben werkfilmet láthatnak a zenekar munkájáról, próbájáról.
Közreműködik: Mihail Pletnyov zongora
Vezényel: Keller András
Mozart zenéje halhatatlan, megunhatatlan, egyszerre fenséges és játékos, drámai és kiegyensúlyozott, s képes minden korosztályt megszólítani. Keller András immár hatodik alkalommal rendezi meg a Concerto Budapesttel a Zeneakadémián a Mozart-napot.
A Mozart-nap célja »csak« az, hogy boldogok legyünk ettől a csodálatos, kimeríthetetlen zenei forrástól
– mondta. Valóban, nem is kell ennél jobban felkészülni erre a vasárnap estére. A zenekar művészeihez ezúttal a világhírű zongoraművész, Mihail Pletnyov csatlakozik, akihez Mozart zenéje különösen közel áll.
A Mozart-nap koncertsorozatának vasárnap délutáni zenei kínálatát az Index YouTube-csatornáján követhették az érdeklődők. Az elhangzó műveket – Mozart c-moll zongoraversenyét és D-dúr (Prágai) szimfóniáját – Takács-Nagy Gábor vezényelte, közreműködött Mihail Pletnyov zongoraművész.
A Concerto Budapest és az Index.hu nemzetközi szinten egyedülálló együttműködésében immár harmadik alkalommal követhetik a nézők-olvasók az Index.hu címlapján a Zárókoncertet, amelynek filmes izgalmakkal teli közvetítését vezető rendezőként és producerként Szabó Stein Imre jegyzi, a művészeti koncepció pedig Keller András nevéhez fűződik.
Ezúttal a zseniális zeneszerző, Wolfgang Amadeus Mozart műveiből ad hangversenyt a Zeneakadémián a Concerto Budapest, amelyet az Index olvasói is követhetnek. A zenekar a Liszt-, Bartók–Pásztory- és friss Prima Primissima díjas, Kossuth-díjas érdemes művész Keller András vezényletével ráadásul igazi szupersztárral lép fel: Mihail Pletnyov korunk egyik legnagyobb és legtitokzatosabb zongoristája.
A koncert 19.30-kor kezdődik és várhatóan 22 óra után néhány perccel ér véget. Maradjanak velünk, és élvezzék az élő közvetítést! A szünetben is érdemes velünk maradni, mert egy 15 perces werkfilmet adunk a zenekar munkájáról, felkészüléséről.
Takács-Nagy Gábor köszönti a hallgatókat és bemutatja a fellépőket.
Kedves olvasóink!
Hamarosan kezdődik a Concerto Budapest zenekar koncertjének élő közvetítése a Zeneakadémiáról.
Tartsanak velünk, jó szórakozást!