Forgalmi dugó alakult ki szombat délután négy és hat óra között Budapesten a Nádor utca 13. előtt, a CEU Nyitott Galéria környékén. DrMáriás tartott tárlatvezetést A magyar–amerikai kapcsolatok javítása nemzetstratégiai és kortársművészeti prioritás! című kiállításán, és a tömeg majd szétfeszítette a bemutatóterem falait. Olyannyira, hogy sokan a járdára szorultak. Ők csak a bentről kiszűrődő hahotázás hangjait hallhatták.
Alig két héttel azok után, hogy a CEU Nyitott Galériában megnyílt drMáriás visszafogott értékelés szerint is szürreális kiállítása A magyar–amerikai kapcsolatok javítása nemzetstratégiai és kortársművészeti prioritás! címmel, a mester tárlatvezetést tartott a korlátozott befogadóképességű Nádor utcai kiállítóteremben.
Az eltelt két hétben óriási volt az érdeklődés az aktuálpolitikai utalásokat is tartalmazó festmények iránt, amikor pedig – nem kismértékben az Indexen megjelent kedvcsináló nyomán – elterjedt, hogy 2024. február 17-én délután négykor tárlatvezetést tart a művész, éltünk a gyanúperrel, hogy szűknek bizonyul a galéria.
Így is történt. Már jóval a 16 órára meghirdetett hivatalos kezdés előtt gyülekezett a tömeg, sorra érkeztek az ismerős arcok: Vágvölgyi B. András filmesztéta, Pritz Péter író, Charles Bukowski műveinek fordítója, Balázs Attila vajdasági vállalkozó, utóbbi az újvidéki születésű Máriás régi ismerőse. És ott volt a szeptemberi, a Kondor Béla Művelődési Házban rendezett emlékezetes performance hőse, az úttörőnyakkendőt viselve drMáriás köszöntőjét akkor, szeptemberben előadó Kovács Ádám is. A Havanna-lakótelepi srác már-már celeb lett annak a bizonyos 15 perc hírnévnek köszönhetően…
Egy tárlatvezetésnek, ugyebár, az a klasszikus formája, hogy a művész/kurátor körbevezeti a tucatnyi érdeklődőt a galériában vagy a múzeumban, miközben elmagyarázza, mit is lát a nagyérdemű. Ezúttal azonban minden tekintetben rendhagyó volt drMáriás vállalkozása.
Arról ugyanis szó sem lehetett, hogy a művész körbevezesse rajongóit, azok ugyanis zsúfolásig megtöltötték a termet. És persze a tárlatvezetés sem arról szólt, hogy mit kéne látniuk az érdeklődőknek. A látvány ugyanis önmagáért beszélt. Ehelyett a mester inkább egy-egy mininovellát körített a festmények mellé, időről időre harsány hahotát kicsiholva a tömegből.
A tárlatot, ahogy azt már a megnyitóról írt riportunkban is jeleztük, Orbán Viktor miniszterelnök és Barack Obama, minden idők legnépszerűbb amerikai elnöke szembenállása foglalja keretbe. A két szemközti falról pisztolyt fognak egymásra, a két, szöges ellentétben álló ideológia képviseletében, de aztán szerencsére megérkezik luxusterepjáróján Arnold Schwarzenegger három bomba nő, Novák Katalin, Varga Judit és Marilyn Monroe kíséretében, whiskyvel és szivarral kínálja őket, majd
hozzájuk vág egy-egy pénzeszsákot, és rábeszéli őket, hogy inkább ugorjanak át Las Vegasba.
Miközben Máriás mindezt előadta, virágos jókedv kerítette hatalmába a publikumot, ami csak fokozódott. Annyi mindenképpen megjegyzendő, hogy a két párbajhőst ábrázoló festmény az 1963-ban készült Andy Warhol-triptichon parafrázisa. Az eredeti festmény Elvis Presley-t ábrázolja az 1960-as Flaming Star (Lángoló csillag) című westernből. A mű, az úgynevezett Triple Elvis New Yorkban a Christie’s árverésén 81,9 millió dollárért kelt el – 1963-ban.
Átellenben a pisztolyt tartó Obama alatt (nem vicc: 2008-ban magyar baloldali aktivisták baracklekvárt küldtek az elnökválasztási kampányban elfoglalt Obamának…) az exelnök hitvese, Michelle látható frivol pózban. Az eredetit Gustav Klimt festette 1907-ben, a címe Wasserschlangen II, azaz Vízikígyók, és hason fekvő hölgyeket ábrázol. Nos, az egyik hölgy Máriásnál Michelle Obama, a kép címe pedig: Gustav Klimt a Black Lives Matter mozgalom hatására fehér hősnőjét Michelle Obamára cseréli.
A festmény keletkezéstörténete Máriás féktelenül burjánzó fantáziájában így néz ki:
Gustav Klimthez sok gazdag nő járt portrét festetni magáról, akik rendre szerelmet is követeltek tőle. Így lett tizenhárom gyermeke, melyek közül egyet sem vett a nevére. Valamint született sok lenyűgöző festménye. Egy szép napon aztán egy gyönyörű fekete nő is belépett a műtermébe. Levetkőzött, ő megfestette, majd hosszan szeretkeztek.
Az est végén Klimt bocsánatot kért tőle minden történelmi igazságtalanságért, ami a fekete bőrűeket a fehérek részéről valaha is érte.
És így haladt a mester festményről festményre, sorra véve a Tanmesék a világ legfejlettebb demokráciájáról című interaktív albuma alkotásait. (Az albumot a helyszínen megvásárolhatták az érdeklődők, az utolsó darabig elfogyott a galériába elhozott összes példány.)
A csúcspont a központi helyen lógó festmény, Az utolsó vacsora a járvány idején című kép sztorijának ismertetésekor érkezett el.
„A Mindenható az elzüllött emberiség figyelmeztetésére láthatatlan járványt küldött alá. A világ leghatalmasabb vezetői addig rá sem hederítettek, amíg az hegyekben álló hullákkal tragikussá nem nőtt. […] Ekkor arra lettek figyelmesek, hogy egy távoli, pici országban egy kis nép erős vezetője megtalálta a mentő megoldást. Ami nem más, mint az alapos kézmosás. Miután kihirdette és kötelezővé tette a kézi higiéniát, országából a járvány jószerivel eltűnt. Bejelentkeztek hát a világ vezetői, hogy eltanulják a világmentő módszert. Hamarosan fogadtatásban részesültek egy nagy vacsora keretében, ahol Orbán Viktor lépésről lépésre elárulta nekik, mik az alapos kézmosás fortélyai.
A vendégek az előadást követően izgatottan kérdezni és kiabálni kezdtek, de Kövér László odamorogta, kiebrudalja őket, mire síri csend lett. Ezt követően Áder János szomorú áhítattal a vizek elvesztett tisztaságáról beszélt, amitől elaludtak. Mága Zoltán rettenetes hegedűszava hamarosan felébresztette őket […] Ezután Mészáros Lőrinc előadása következett a politikai gazdaságtan legkorszerűbb kulcskérdéseiről, melynek keretében néhány zöldhasúval teli aktatáskát adott át a vendégeknek, amit Ákos szenvedélyesen előadott, Mel Gibsonhoz írt dala festett alá.”
A bizarr utolsó vacsora vendégei között felfedezzük Hszi Csin-pinget, Donald Trumpot, természetesen Vlagyimir Putyint, Benjamin Netanjahut, Erdogant, Jaroslaw Kaczynskit, vagyis mindenkit, aki csak számít.
A karneváli hangulatú tárlatvezetést az Inda Press kiadó által megjelentetett album dedikálása zárta. A mesternek golyóstollat kellett cserélnie, mert a komoly igénybevételtől az elsőből kifogyott a tinta…
DrMáriás Béla Tanmesék a világ legfejlettebb demokráciájáról című könyve ide kattintva kapható, rendelhető.
(Borítókép: drMáriás A magyar–amerikai kapcsolatok javítása nemzetstratégiai és kortársművészeti prioritás! című kiállításának megnyitója 2024. február 1-jén. Fotó: Szollár Zsófi / Index)