Hat Oscar a Mad Maxnek, három A visszatérőnek
További Cinematrix cikkek
- Kegyetlenül megdolgoztatta az agytekervényeinket Hugh Grant új vallásos thrillerje
- Az új Dűne-sorozat pont arról szól, amitől napjainkban a legjobban rettegünk
- Maradj csak szenvedő, irányítható és gyermek
- Ryan Reynolds felesége miatt újraforgatták a Deadpool & Rozsomák végét
- Jeff Goldblum fiai már kitalálták, mit szeretnének örökölni apjuk 40 millió dolláros vagyonából
Nagy este volt ez, nagy tétekkel: nekünk, magyaroknak a Saul fiáról szólt a gála, mindenki másnak arról, hogy Leonardo DiCaprio és Sylvester Stallone díjat nyerhet, és hogy az utolsó pillanatig nem lehetett tudni, hogy ki is nyeri a fődíjat. Percről percre közvetítésünket itt olvashatja vissza, a Saul Oscar-díjáról pedig itt írunk hosszabban. Ebben a cikkben a többi, nem-magyar díjazottról olvashat.
Az este házigazdája Chris Rock volt, aki a nyitóbeszédében szimplán fehér emberek választásának nevezte az Oscart. „Ha jelölni kéne a műsorvezetőket, nem is kaptam meg volna meg ezt a melót! De azt gondoltam, egyébként is lesz gála, nem veszíthetek el még egy melót Kevin Hart javára!”
Biztos volt már ilyen máskor is, hogy nem jelöltek feketéket, csak akkor a valódi dolgokkal voltak elfoglalva, ezért nem volt belőle botrány – tette hozzá a komikus. „Ez olyan, mintha én Rihanna bugyiját bojkottálnám – ahova nem is vagyok meghívva!” Majd Will Smithen gúnyolodott sokat, amiért bojkottra szólított fel.
De eleve, miért vannak férfi és női kategóriák külön-külön? „Ez nem futóverseny, nincs olyan, hogy Robert de Niro azt mondja, hogy várjunk egy kicsit, Meryl Streep lemaradt.” A feketék csak ugyanolyan lehetőségeket akarnak kapni, mint a fehérek – foglalta össze. „Van egy fekete Rockynk egy olyan világban, ahol egy fehér sportoló lehet olyan jó, mint egy fekete. Tehát a Creed egy sci-fi.” De nem minden szexizmus, nem minden rasszizmus. „Ma már nem szabad a nőket csak a ruhájukról kérdezni, miközben a férfiakat soha nem is lehet a ruháról beszélni, mert mindig ugyanabban vannak.”
Az összes idei Oscar-díjas egyetlen listában
A legjobb eredeti forgatókönyv: Spotlight
A legjobb adaptált forgatókönyv: Big Short
A legjobb női mellékszereplő: Alicia Vikander (A dán lány)
A legjobb jelmez: Mad Max 1/6
A legjobb díszlet: Mad Max 2/6
A legjobb smink: Mad Max 3/6
A legjobb vágó: Mad Max 4/6
A legjobb hangvágás: Mad Max 5/6
A legjobb hangkeverés: Mad Max 6/6
A legjobb vizuális effektek: Ex Machina
A legjobb animációs rövidfilm: Bear Story
A legjobb animációs film: Inside Out (Agymanók)
A legjobb rövid dokumentumfilm: The Girl In The River
A legjobb dokumentumfilm: Amy
A legjobb férfi mellékszereplő: Mark Rylance, Kémek hídja
A legjobb rövidfilm: Stutterer
A LEGJOBB KÜLFÖLDI FILM: SAUL FIA
A legjobb eredeti filmzene: Ennio Morricone, Aljas nyolcas
Legjobb betétdal: Spectre
Legjobb operatőr: Emmanuel Lubezki, A visszatérő
Legjobb rendező: Alejandro G Innaritú, A visszatérő
Legjobb színésznő: Brie Larson, A szoba
Legjobb színész: Leonardo DiCaprio, A visszatérő
Legjobb film: Spotlight
Az első két díjat az este két főszereplője nyerte: a legjobb eredeti forgatókönyv a Spotlight lett, a legjobb adaptált forgatókönyv viszont a Big Short, Adam McKay a köszönőbeszédében arra szólított fel, hogy a választásokon ne szavazzanak olyanokra, akik a nagyvállalatok érdekeit szolgálják.
A legjobb női mellékszereplő díját J. K. Simmons adta át, hiszen tavaly ő nyert a Whiplashért. Ez volt az este első meglepetése: nem lesz közös, Oscar-szobrot összekoccintó kép Leonardo DiCaprióval, ugyanis nem Kate Winslet kapta a díjat, hanem Alicia Vikander A dán lány mellékszereplőjeként. Ugyanekkora döbbenet volt az is, hogy a várakozásokkal ellentétben nem Sylvester Stallone (Creed) nyerte a legjobb férfi mellékszereplő díját, hanem a Kémek hídja orosz kémje, Mark Rylance, aki valóban felejthetetlen alakítást nyújtott a filmben.
A Mad Max egymás után három díjat is besöpört: a legjobb jelmez, legjobb díszlet és legjobb smink díját is ez a látványos üldözés nyerte. Minden díjazott megköszönte George Millernek, hogy egy ilyen különleges lehetőséget kaptak tőle. A bőrdzsekis jelmeztervezőjének, Jenny Beavannak még arra is jutott ideje, hogy a környezetvédelemről beszéljen: ha nem vigyázunk, a Mad Max világa könnyen valósággá válhat. A legjobb vágó is a Mad Maxé lett, George Miller felesége, Margaret Sixel nyerte a díjat. A legjobb hangvágás és hangkeverés díját is a Mad Max vitte, ezzel hat díjnál jár a film.
Emmanuel Lubezki behúzta a mesterhármast: három egymást követő évben nyerte meg a legjobb operatőr díját: 2014, Gravitáció, 2015, Birdman – és most 2016: A visszatérő. Erre az Oscar történetében még soha sem volt példa. Alejandro G. Innaritunak sikerült az, ami csak keveseknek: két egymást követő évben ő lett a legjobb rendező, tavaly a Birdmanért, idén A visszatérőért. Ő arról beszélt a köszönőbeszédében, hogy ez a film talán lehetőséget biztosít majd arra, hogy megszabaduljunk minden előítélettől, és egyszer és mindenkorra a bőr színe annyit jelentsen csak, mint a haj hossza.
A legjobb dokumentumfilm az Amy lett, és a legjobb rövid dokumentumfilm díját a pakisztáni The Girl in the River nyerte. A legjobb rövidfilm a Stutterer lett.
A vizuális effektek a Mad Max nagy menetelése után meglepetésként is hatottak, mert az Ex Machina kapta az elismerést. A legjobb animációs rövidfilm a chilei Bear Story, ezt a Minyonok adták át, a legjobb animációs film pedig az Inside Out lett, amit a Toy Story szereplői vezettek fel. Pete Docter végre nemcsak hálálkodással töltötte ki a köszönőbeszédét, hanem arról beszélt, hogy semmit sem tehetünk az ellen, hogy felnőjünk. „Ez a film azért született, mert láttuk felnőni a gyerekeinket, ami nem könnyű. Néha szomorúnak, néha dühösnek érzik magukat, ami elég ijesztő. Nem tehetsz ellene semmi, de csinálhatsz dolgokat. Például filmet. Rajzolhatsz, írhatsz. Jobbá teheted a világot."
A legjobb betétdal elég nagy meglepetésre Sam Smith és a Writing's on the Wall lett, a díjat a LMBT közösségnek ajánlották. A legjobb eredeti filmzene díját Ennio Morricone kapta, aki Quentin Tarantino Aljas nyolcas című filmjének zenéjét szerezte.
A legjobb színésznő, ahogyan azt előre borítékolni lehetett, Brie Larson lett, ez volt A szoba első és egyetlen elismerése ezen a gálán. Ő nagyon összeszedett volt, egyáltalán nem lepődött meg, pontosan tudta, hogy mit akar mondani arról, hogy milyen fontos a filmkészítés, és főleg azoknak köszönte meg az elismerést, akik lehetővé tették, hogy ekkora utat járjon be ez a film: azaz a fesztiváloknak és a moziba járóknak.
Leonardo DiCaprio kapta a legjobb férfi alakítás díját, ő is kihasználta a köszönőbeszédét arra, hogy a klímaváltozás fontosságáról beszéljen a színpadon. Megköszönte Scorsesének, hogy olyan sokat tanított neki a filmezésről, majd a hálálkodás után rátért arra, hogy számára fontos ügyekről beszéljen a színpadon.
„Ez a film az ember és a természet viszonyáról szól egy olyan évben, ami hivatalosan is a legmelegebb volt. Egyre északabbra kellett húzódnunk, hogy egyáltalán havat találjunk. A klímaváltozás létezik, éppen most történik. Ez a legnagyobb fenyegetés az egész emberi fajra nézve, amit minél hamarabb meg kell fékeznünk. Ne vegyük készpénznek ezt a bolygót, én sem vettem annak ezt a mai estét.”
A legjobb film az oknyomozós Spotlight lett, amely az oknyomozó újságírás fontosságára hívta fel a figyelmet. A gyerekmolesztálós ügyek túlélőinek ajánlották a producerek a díjat, és reményüket fejezték ki, hogy ennek a díjnak a segítségével egészen a Vatikánig juthat a film híre. „Ferenc pápa, itt az ideje hogy megvédd a gyermekeket, és visszaadd a hitünket!”
Ne maradjon le semmiről!