Ha már annyiszor átadták, a Várkert Bazár tényleg próbál úgy tenni, mintha egyszer tényleg valami fontos kulturális központtá válna Budapest. Nem fog, pedig az Öntőház alapvetően nem is rossz koncerthelyszín, ez a Budapest Essentials zárónapján derült ki, ahol négy koncerttel fejezték be a másodjára megtartott összfővárosi fesztivált.
Kezdésnek a Soulclap, majd az Amoeba próbált hangulatot csinálni az erősen foghíjas helyszínen, ahol eleinte majdnem annyian ültek a vár falán ingyen, mint amennyien jegyet vettek az eseményre. Pedig a Soulclap, de legfőképpen az idei év eddigi legerősebb magyar nagylemezét produkáló Amoeba tökéletes háttérzene egy hideg sörhöz és a gyönyörű kilátáshoz. Azt különösen jó látni, hogy az Amoeba soul-funk-jazz fúziója mennyire szórakoztató lehet azoknak, akiknek erről a három műfajról a saját szüleik lemezgyűjteménye jut eszébe. Kisebb módosításokkal maradtak a színpadon, hogy az Akkezdet Phiai háttérzenekarjaként bizonyíthassák be, miért tartja még mindig mindenki az AKPH-t a legjobb magyar rapcsapatnak.
AmoebaGaléria: Budapest Essentials zárónapFotó: Barakonyi Szabolcs
2015-re ugyanis teljesen sztenderd lett, hogy a nagyobb rapformációk átálltak zenekari felállásra, hiszen az anyagilag annyira fontos fesztiválokon még mindig komolyabban veszik a fellépőt, ha egy kisbusznyi hangszerrel jön, nem csak egy DJ-vel és két mikrofonnal. Tessék csak megnézni, hogy Halott Pénz, a Punnany Massif vagy a Wellhello is zenekarral koncertezik már, de bőven akad még hazai hiphop produkció, aki próbálkozott már hasonlóval.
Ebben a maga idejében élen járt az Akkezdet Phiai, akik még valamivel a zenekari hullám előtt próbálkoztak hasonlóval. Miért fontos ez? Mert a várkertes koncerten egyértelműen kiderült, hogy ez a műfaj nekik áll a legjobban. Persze nem árt, ha az ember mögött iszonyatosan jó session zenészek állnak, de egészen látványos volt a különbség az AKPH és a többi hasonló együttes élőzenés produkciója között. Semmi hatásvadászat vagy parasztvakítás, nem lettek radikálisan áthangszerelve a jól ismert számok (apropó, mikor lesz már az új nagylemez?!), és Saiid, illetve Újonc szövegét is jól ki lehetett venni a hangszeres kíséret ellenére. Ez volt az a koncert, amin tökéletesen látszott, hogy milyen amikor nem csak szimplán nagyszínpad-kompatibilissé tesznek egy rapprodukciót, hanem a zenészek szerves részei az előadásnak. Ezért is lenne már ideje egy új AKPH-albumnak, mert ráférne már valami vérfrissítés a rádiós pop a zongorás Youtube-rap között félúton megrekedt magyar hiphopnak.
AKPHGaléria: Budapest Essentials zárónapFotó: Barakonyi Szabolcs
Záróakkordnak a Punnany Massif maradt, akikről azt hiszem lazán el lehet mondani, hogy Magyarország legnépszerűbb olyan zenekara, ami még nem létezett az ezredforduló előtt. Nemrég a 11 ezer fő befogádására alkalmas Budapest Parkot egymásután kétszer (!!!) is teltházasra töltötték, a Várkert Bazárban mégsem kellett tömegnyomortól félni, jó, ha a keverőig elért az embermassza. Kiváncsi lennék, hogy a népszerűségük csúcsán mikor játszottak ennyire kevés ember előtt, és pont ezért vártam egy valamivel bensőségesebb, kevésbé fesztiválkoncertet, mondjuk a 2006-kos Körkorképről is előrántva pár számot.
Nem ez történt, de a Punnany Massif már régóta nem egy szimpla rapcsapat, mára tökélyre fejlesztették azt a formulát, amivel bármilyen réteget képesek elérni. Hosszabb népzenei betétek, ilyen-olyan műfaji kilengések és összeségében mulatós hangulat, csak tipikus mulatós zene nélkül. De a nép ezt imádja, és huzogathatja a száját bárki, ameddig ma Magyarországon a Punnany Massif legalább akkora headliner már, mint a Quimby vagy a Tankcsapda.
Punnany MassifGaléria: Budapest Essentials zárónapFotó: Barakonyi Szabolcs
Másodjára már jobban ment
Azt feltétlenül el kell mondani, hogy a tavalyihoz képest a Budapest Essentials mennyivel összeszedettebb, koncentráltabb és alapvetően izgalmasabb volt, a pár kellemetlenebb résztől eltekintve. Nyilvánvaló, hogy a különleges koncerthelyszínek (cirkusz, vidámpark, Zwack-gyár stb) jelenthetik a jövőben a rendezvény védjegyét. A külföldi fellépők listája is impozánsabb volt az előző évhez képest, szóval tényleg jó látni, hogy a szervezők igyekeznek hozni azt a minőséget, ami már a külföldiek számára is vonzóvá teheti a várost a kötelező gasztro-helyszínek vagy fürdők mellett.
Az már egészen más kérdés, hogy mit lehet kezdeni a nem kevés elmaradt programmal. La Roux hotelszobás balesetére vagy Duke Dumont vírusfertőzésére nem nagyon lehet felkészülni, ahogy a kiszámíthatatlan időjárás miatti helyszíncserére sem. Ettől függetlenül meglepően sok volt a programváltozás, és tényleg szimpatikus, hogy a szervezők különböző akciókkal, pótlásokkal és bónuszokkal próbálják pótolni az elmaradt élményt. Mivel az idei program jóval izgalmasabb és részletesebb volt a tavalyinál, így annyira nem jelentett akkora érvágást egy-egy program elmaradása.
Ha feltétlenül ki kell emelni egy szomorú jelenséget, az a 4 decis dobozos sörök megjelenése. Már az baromi ijesztő, hogy egyre több sörgyártó kezd átállni négydecis kiszerelésre, de a 600 Forintért vehető dobozos Heineken tényleg akkora rablás, amiért még a bulinegyedben is csúnyán néznének. A sör fél liter, és nem négy deci, az meg különösen szomorú, hogy a cégek különösebb jelzés nélkül csökkentik a termékük kiszerelését, de az árak maradnak.
Ugyan sok helyen nem volt teltház, de azt könnyű szívvel ki lehet jelenteni, hogy kell még kb. 2-3 év a rendezvénynek, hogy a budapestiek is észre vegyék, mennyire klassz fesztivál történik körülöttük. A külföldiek már érzik, mert szinte mindehol akadtak szép számmal, még az oly' távoli Csillebércen is.
A helyszínek programjának tematikus összeállítása nagyon kellett, hiszen sokak tényleg csak a zene miatt mentek el egy-egy helyszínre, és mondjuk aki szereti a basszusnehéz hiphopot, az nagyon valószínűséggel bulizik később drum and bassre. Persze ezzel a módszerrel annyi a probléma, hogy a szimpla koncertjegyek azért nem kifejezetten olcsók, viszont az elővételes bérlet mindössze 15 ezer Forint volt, ez még kevesebb is, mint egy páros belépő a Vasúttörténeti Parkban tartott mega technobuliba.
Az már csak a budapestieken múlik, hogy mennyire képesek legitimizálni egy ilyen eseményt. Európa nagyobb városaiban (lásd. a barcelonai Sonar) teljesen megszokott az urbánus zenei fesztiválok létezése, sőt, az év legfontosabb zenei eseményeinek számítanak. Az Essentialsön is érezhető, hogy ezt a vonalat szeretné itthon meghonosítani, kihasználni a Budapest remek adottságait. Én őszintén hiszek benne, hogy ha a szervezőknek kitart a pénze és a lelkesedése, akkor rövid időn belül itthon is rájönnek, hogy mennyivel jobb érzés úgy fesztiválozni, hogy ahhoz nem kell vonatozni, sátrat verni és visszavihetős pohárral szenvedni.
Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEM

Kövesse az Indexet Facebookon is!
Követem!