Furulya és lant Tiziano egyik festményénGaléria: Reneszánsz hangszerek aktképekenFotó: Wikipedia
Unalmasnak hangzik a reneszánsz kor hangszereinek bemutatása? Ó az unalmas témák feldobására több ezer éve létezik egy remek módszer: a pucér emberek. Teljesen mindegy, hogy mitológiai eseményekről vagy üvegtisztító folyadékról van szó, az biztos, hogy meztelen csajokkal eladhatók.
Mivel a zenetörténeti sorozatunk előző korszakát, a középkort is hangszerbemutatással és hatásvadász képekkel (akkor bizarr cukisággal) zártuk, így lesz ez most a reneszánsszal is. Mégpedig aktképekkel, hiszen a madrigáloknál láthattuk, hogy az erotika és a reneszánsz muzsika kéz a kézben jár. A festményekhez és a hangszerekhez természetesen egy csomó jó zene is társul majd!
A legjobb pucérnő-festő az 1500-as években alighanem Tiziano volt. Számos itáliai udvarban és köztársaságban megfordult, ahol a zene is virágzott: leginkább Velencében, de készített képeket Mantovába és Ferrarába is.
Egyik kedvelt témája a római szerelemistennő, Vénusz volt (talán ez a leghíresebb közülük). Lábánál majdnem mindig ott egy kutya is, ez volt az egyik jelképe ugyanis. Itt épp egy orgonista játszik neki valami szépet.
Galéria: Reneszánsz hangszerek aktképekenFotó: Wikipedia
Ezt a témát annyira szerette Tiziano, hogy még egyszer megfestette.
Tiziano: Vénusz és az orgonista. Plusz CupidoGaléria: Reneszánsz hangszerek aktképekenFotó: Wikipedia
Meg még egyszer, de azt már nem teszem ide.
A következő hangszerrel sem kell messzire mennünk ugyanis a mester (és műhelye) úgy gondolta, hogy ha már egyszer valami bevált azon kár változtatni. Szóval megfestette ugyanezt lanttal is.
Galéria: Reneszánsz hangszerek aktképekenFotó: Wikipedia
Meg még kétszer tök ugyanezt lanttal, csak kicsit más háttérrel. Ez persze remek alkalom arra, hogy hallgassunk egy kisreneszánsz lantzenét.
Ha ez a blog nem a zenéről, hanem a festészetről szólna, akkor hosszan elkalandozhatnánk abba az irányba, hogy nem elég hogy Tiziano hatszor megfestette a Vénusznak muzsikáló zenész sablonját, de utána évszázadokon keresztül egy csomóan megtették még ugyanezt. Nem csak tehetségtelen utánzók, hanem olyan XX. századi mesterek is, mint Dufy, Dali vagy Picasso. A festménytéma evolúciójáról itt egy remek összefoglaló.
Na de vissza a reneszánsz hangszerekhez. Ezt a képet például Gillis Coignet készítette pár évtizeddel Tiziano után, szépen lenyúlva a nagy előd sémáját:
Galéria: Reneszánsz hangszerek aktképekenFotó: Wikipedia
Túl azon, hogy tükrözte a képet, a zenész helyébe a háború istenét, Marsot ültette sok fegyverrel és kicsit divatosabbra gyúrta az istennő testét, a hangszert is korszerűsítette. Itt már ugyanis valószínűleg csembalón játszik a férfi. Ez a hangszer az 1500-as években terjedt el, azután később a barokk idején futott be nagy karriert. Kívülről egészen zongoraszerű, a nagy különbség, hogy a billentyűt lenyomva nem egy kis kalapács csap a húrra, hanem egy pengető megpengeti azt.
Ebben az időben amúgy már a zongora őse is megjelent, a kis kalapácsokkal dolgozó klavikord, mely azért még messze volt a zongorától. Érdekes összehasonlítani a hangját a csembalóéval, annyira nem is nagy a különbség.
A későreneszánsz mesterek képein a legtöbb aktfestményen megjelenő hangszer a furulya. Alakja és használata is eléggé adja magát az erotikus jelentésre, bár azt hiszem egyik sem annyira egyértelmű, mint Tizianónak ezen a képén:
Tiziano: A férfi három kora. Jobbra elől gyerekkor, balra a felnőttkor, középen hátul az öregkorGaléria: Reneszánsz hangszerek aktképekenFotó: Wikipedia
Ha már a furulyáknál tartunk, mindenképpen
Ennél is izgalmasabbak azok a képek, amelyeken a következő századok legnépszerűbb hangszercsaládjának az őse látható! A barokk és aztán pláne a klasszikus és a romantikus zene legmeghatározóbbjai a vonósok. A hegedű is megjelenik már ebben az időben, de még jóval gyakoribb a lira da braccio nevű hangszer. Hat húrja volt, melyek úgy voltak elhelyezve, hogy egyszerre többet is meg lehetett szólaltatni, vagyis nem csak dallamot játszottak vele. A legjellegzetesebb vonása a kulcsszekrénye volt, amelynek alakja szívre vagy levélre hasonlított. Így nézett ki hátulról.
Bronzino festményén I. Cosimo I de' Medici látható, mint Orfeusz. A kezében egy lira da braccio - érdemes megnézni, milyen furán helyezkednek el a hangolókulcsokGaléria: Reneszánsz hangszerek aktképekenFotó: wga.hu
Bronzino képe nem csak a hangszer miatt érdekes, vagy hogy a társadalmi egyenlőség jegyében egy meztelen férfit ábrázol. Sokkal izgalmasabb, hogy ez a pucér fickó I. Cosimo I de' Medici, toszkán nagyherceg, aki festetett magáról egy képet, amely egy ókori mitológiai alak, Orpheusz alakjában jeleníti meg. Ő a legendák szerint olyan szépen zenélt, hogy a fenevadakat is megszelídítette - azért van ott az a horrorfilmbe illő figura a háttérben.
Igaz, még a XX. században isszívesen ábrázoltatták magukat a gazdag megrendelők félmeztelenül, na de ez már egész messze vezetne. Hallgassuk meg inkább a szóban forgó hangszert.
A vonós hangszerek másik legkülönösebb ábrázolása Hemessené, ahol egy nő éppen tejet fröcsköl rá a melléből. Szimbolikus jelentését máig sokan tippelgetik.
Jan van Hemessen festménye állítólag azt szimbolizálja, hogy termékenyíti meg a múzsa/költészet/akármi a művészt, de persze vannak egészen más értelmezések isGaléria: Reneszánsz hangszerek aktképekenFotó: wga.hu
Ezen már egy egészen hegedűszerű hangszer van, de azért a reneszánsz hegedű még nem ilyen volt (itt van róla egy remek videó), na meg a galériában is találtok róla egy képet egy meztelen nő és egy kövér macska társaságában.
Igen, igen, igazatok van - még számtalan más hangszer és még annál is több aktkép született az 1500-as években, de ízelítőül talán legyen ennyi elég.
Búcsú a Múltcore-olvasóktól
Zenetörténeti sorozatunk tavaly májusban indult, és bő egy év alatt az őskortól eljutottunk az 1500-as évekig. Bár az Index zeneblogján, a Stenken fut, alapvetően egy hobbiprojekt, többnyire a szabadidőmben írom, abból meg sajnos elég kevés van, a következő hónapokban pedig még kevesebb lesz. Szóval most egy időre elbúcsúzom: a Múltcore nyári szünetre vonul. Ősszel remélhetőleg folytatjuk a barokktól, talán egy kicsit más formában. Ha nem akartok lemaradni az újraindulásról, kövessétek a sorozatot a Facebookon!
Addig is mindenkinek szép nyarat, jó zenehallgatást!
Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEM

Kövesse az Indexet Facebookon is!
Követem!