- Kultúr
- Stenk
- linkin park
- énekesnő
- énekes
- frontember
- meghalt
- chester bennington
- emily armstrong
- acdc
- lynyrd skynyrd
- grateful dead
- inxs
- stone temple pilots
- queen
- thin lizzy
- the doors
A halál sem tántorította el őket, de a sikerüket komolyan megtaposta
További Stenk cikkek
- 80 éves lenne Bob Marley, Magyarországon is koncerttel emlékeznek meg a reggae királyáról
- Európai turnéra megy Krúbi
- Szokatlan helyen bukkant fel ByeAlex és zenekara, de jól sült el a dolog
- Snoop Dogg-gal mindent el lehet adni, ezúttal nagyon merészet húzott
- Egy majdnem tökéletes élet, amelyet mindenki irigyel és gyűlöl
Ritka, hogy egy ikonikus személy és hang elvesztése után egy banda talpra tudjon állni. Hét év telt el Chester Bennington halálát követően, mire a Linkin Park eldöntötte, mégis folytatja a karrierét. Új frontemberük, Emily Armstrong elsőre úgy fest, hogy képes helytállni, ráadásul a zenekar friss lemezzel is készül, amelyen már az énekesnő szerepel. Ennek ellenére sokakban van kétség, hogy hosszú távon miként alakul a banda sora ebben a felállásban. Lapunk most olyan ikonikus zenekarokat szedett össze, amelyeknek egy karizmatikus frontember elvesztése után kellett talpra állni. Az ő példáikon keresztül vizsgáljuk, hogy a Linkin Park milyen esélyekkel indul. Listánk, a – sajnos – meglehetősen sok hasonló történet miatt a teljesség igénye nélkül készült.
Ahogy a zenetörténet mutatja, tucatnyi példa van arra, amikor egy kultikus frontember halála befoltozhatatlan űrt hagy maga után. Erre számos különböző módon reagálhatnak a zenekarok a feloszlástól az új énekes megkeresésén át egészen az emlékformációkig, de arra is volt már példa, hogy valóságshow-ban kerestek új frontembert.
Elsősorban azokat a történeteket vesszük most elő, ahol az énekes meghalt, de a zenekar újraindult. A The Doors esete például, ahol Jim Morrison karizmáját nem tudták pótolni (ezért végül befejezték), még úgy sem, hogy új énekes helyett a zenekartagok vették át a frontemberi posztot, nem mérhetők a mostani esethez. Szintén listán kívüli a Queen helyzete (és a hasonló cipőben járó zenekaroké), akik a régi dalaikat játsszák, csak vendég frontemberekkel Paul Rodgers vagy Adam Lambert személyében, és nem törekednek arra, hogy az új frontemberekkel olyan közös alkotói munkát végezzen, mint anno Freddie Mercuryval.
A hosszú távon fennmaradó zenekarokon van ezúttal a hangsúly, így többek közt olyan bandák történeteihez nyúlunk, mint a Lynyrd Skynyrd, az AC/DC, a Stone Temple Pilots, a Grateful Dead vagy a Thin Lizzy.
Volt a siker
A legismertebb és leginkább pozitív példa minden bizonnyal az AC/DC-é. Első frontemberük, Dave Evens mindössze egy évet és egy kiadott dalt élt meg a bandával, mielőtt a sikert hozó Bon Scott becsatlakozott. Ő mindössze hat évet töltött a zenekarban, ez idő alatt pedig hét lemezt adtak ki, amiken ő énekel. Folyamatos növekedés jellemezte a zenekart, és 1979-es lemezük, a Highway to Hell, ami fél évvel Scott halála előtt jelent meg, végre az Egyesült Államok albumlistáit is meghódította, ezért óriási csapás volt Bon Scott elvesztése. Sokan, még a menedzsment tagjai is szkeptikusak voltak, hogy egy olyan erős, különleges hang, mint Scotté, bármilyen módon is pótolható lenne.
A zenekar viszont nem adta fel, és egy hónapnyi keresgélés után felhívták Brian Johnsont.
A döntés nem volt véletlen, a néhai Bon Scott ismerte Johnsont, és elismerően beszélt róla a Young testvéreknek, így miután meghallgatták, biztosak voltak benne, hogy ez korábbi barátjuk szemében is jó döntés lenne. Még abban az évben kiadták első közös lemezüket, a Back in Black című albumot, amely bizonyította, hogy az új formáció magasabbra fog törni, mint valaha. A Back in Black a mai napig a világ öt legjobban eladott lemeze között van, és bizonyos források szerint a második helyen is áll, egyedül Michael Jackson Thriller című albuma előzi meg.
Az abszolút sikersztorik azonban itt nagyjából ki is fulladnak. Sajnos olyan zenekart is nehéz találni, ami szinten maradt a frontember halála után, olyat meg pláne, amelyik szintet lépett volna egy új énekessel.
Névváltoztatás
Ha ikonikus frontembereket akarunk említeni, akkor a Grateful Dead zenei zsenije, Jerry Garcia szintén óriási űrt hagyott maga után. A banda rajongótábora elkötelezett volt, mert bár Garcia karaktere pótolhatatlannak tűnt, mégsem idegenkedett a közönség attól, hogy a zenekar valahogy megpróbálja folytatni. Bár a csapat elengedte a Grateful Dead nevet, és az eredeti felállás sem maradt, a poszt-Grateful Dead zenekarok száma figyelemre méltó. Ők az eredeti banda örökségét vitték tovább különféle formákban, de már nem abban a volumenben, mint anno az anyaformáció.
A zenekar tagjaiból született meg a The Other Ones, a The Dead, a Furthur, a Dead & Company és a The Rythm Devil (utóbbi a Grateful Dead-tagok ötletéből született ütőhangszeres formáció). Garcia halála után nem jelent meg több stúdiólemez Grateful Dead néven, viszont 2019-ben kiadták a Ready or Not című live albumot, ami speciális esetnek számít. A lemez kilenc, 1992 és 1995 között készült élő felvételt tartalmaz, amelyek a híres „befejezetlen albumra” kerültek volna (a soron következő Grateful Dead-stúdiólemezre), de végül sosem jutottak el velük a kiadásig.
Szintén a névváltoztatás mellett döntött a Thin Lizzy.
A banda ugyan 1983-ban befejezte, az újraalakulás esélye végérvényesen elszállt, amikor a vezető dalszerző és énekes Phil Lynott 1986-ban meghalt. Mindössze két tagja volt a bandának, akik az első perctől és az első lemeztől jelen voltak: Lynott és Brian Downey, a zenekar dobosa. A ’83-as lezáráskor öten alkották a bandát, Downey és Lynott mellett Scott Gorham, Darren Wharton és John Sykes zenélt az együttesben.
Lynott halála után tíz év telt el, mire a csapat újraalakult Sykes ötletére, aki átvette az énekes szerepét is. Összeverbuválta azt a csapatot, amely 1983-ban letette a lantot, és Marco Mendozával kiegészülve egyfajta emlékzenekarként folytatták halott társuk hagyatékát őrizve. Új lemezt viszont egészen 2010-ig nem adtak ki, amikor a felállás is komolyan megváltozott. Ricky Warwick vette át az énekesi posztot, és a banda gitárosa, Gorham bejelentette, hogy új lemezen dolgoznak. 2012-ben az is kiderült, hogy a Thin Lizzy hagyatékát nem akarják bolygatni, így megalapították a Black Star Riderst, ami párhuzamosan működve a Thin Lizzyvel új zenéket adott ki, félig-meddig azonos felállással. A két zenekar azóta is szimultán fut, bár több tagcsere is történt, a Black Star Riders azonban nem lett akkora név, mint az elődje.
A név marad, a forma változik
Akadt azonban nem egy zenekar, amelynek a tagjai a frontember elvesztése után ugyanazon a néven folytatták. Ilyen volt többek közt a southern rock talán legismertebb neve, a Lynyrd Skynyrd. A banda, amely örökre beégette magát a köztudatba olyan számaival, mint a Sweet Home Alabama, a Free Bird vagy a Simple Man, talán
a hetvenes évek legdurvább veszteségét szenvedte el.
Három nappal Street Survivors című lemezük megjelenése után repülőgépük lezuhant. Összesen hatan vesztették életüket a becsapódáskor: Steve Gaines énekes gitáros és nővére Cassie Gaines, aki háttérénekes volt az együttesben. Mellettük meghalt a zenekar egyik háttérembere, Dean Kilpatrick, a repülőt vezető két pilóta, illetve a zenekar ikonikus frontembere, a hetvenes évek egyik felejthetetlen énekese, Ronnie Van Zant.
Minden más bandatag súlyosan megsérült, de az ő életüket meg tudták menteni.
A zenekar ezután feloszlott, majd tíz évvel később újraegyesült néhány emlékkoncert erejéig, ahol Ronnie Van Zant öccse, Johnny Van Zant vette át az énekesi posztot. Végül úgy döntöttek, hogy feltámasztják a Lynyrd Skynyrdet, ami némi jogi csatározást eredményezett az elhunyt tagok özvegyeivel. Végül 1991-ben megjelent az első új lemezük, azóta pedig aktívan működik a formáció. 2022-ig folyamatosan turnéztak, tavaly pedig még a 15. lemezükön dolgoztak, viszont az alapító tagok egymás után haltak meg, így Gary Rossington 2023-as halálával minden alapító eltávozott. Bár szakmailag talpra tudtak állni, és fesztiválok nagyszínpadainak visszatérő zenekara maradtak három évtizeden át, minden megváltozott:
sem lemezeladási szinten, sem kultikus szempontból nem érték el azt, amit a repülőgép-szerencsétlenség előtt képviseltek.
A Linkin Park apropóján érdemes megemlítenünk a Stone Temple Pilots zenekart is, amely a kilencvenes és kétezres évek egyik kiemelkedő bandájaként maradt fent. Náluk furcsa helyzettel nézünk szembe, ugyanis az énekesek (mert ketten is voltak korábban) nem turné közben haltak meg, hanem elhagyták a bandát, majd meghaltak.
Az első Scott Weilend volt, akit 2013-ban maga a zenekar menesztett – a dolog pereskedésig fajult. Weilend 2015-ben meghalt, így a visszatérés és a dolgok elrendezésének lehetősége elszállt. 2013-tól 2015-ig a Linkin Park énekese, Chester Bennington volt a banda frontembere, bár vele nem adtak ki új stúdiólemezt közösen. Bennington 2015-ben kiszállt a bandából, majd két évre rá ő is meghalt. A zenekar ezután online meghallgatásokba fogott, és 2017-re megtalálták új frontemberüket Jeff Gutt személyében, ám ugyanazt a sikert már nem tudták elérni, mint a kilencvenes és kétezres években, igaz, sikerült több jól menő dalt is kiadniuk az évek során.
Ritka két hasonló eset, amikor egy elvesztett frontembert ugyanúgy akarnának pótolni különböző bandák. Néhol a névváltoztatás, másutt a visszatérés, megint más esetben a befejezés tűnt a jó megoldásnak. Az új énekes felkutatása sem egyformán zajlik, hisz csupán a fenti példákat nézve a zenekar átszervezésére, külső énekes bevonására, családtaggal való folytatásra és az online meghallgatásra is van példa.
Még olyan szélsőséges eset is történt, hogy egy banda televíziós valóságshow-t csinált az énekeskeresésből, akár az INXS esetében,
bár az eredmény nem teljesen az lett, amit szerettek volna. A banda két lemezt élt meg az új énekessel, amelyek nem hozták a korábbi sikereket (persze az első album azért kapott némi visszhangot), de 2012-ben befejezte a zenekar.
Tiszta minta
A számos példát összevetve egy dolog tisztán látszik. Olyan esetben van esély a nagyobb sikerre, ha a zenekar eltávozott énekese nem az a fajta frontember, akire kizárólagosan és elsődlegesen épít a banda. Az AC/DC esetében nem csupán Bon Scott volt a sztár, még úgy sem, hogy a karaktere pótolhatatlan. Angus Young ikonikussága, színpadi és lemezteljesítménye vitán felüli, így a rajongók a gitárcentrikus bandát többek közt miatta is hallgatták.
Az olyan zenekarok esetében, mint a Thin Lizzy vagy a Lynyrd Skynyrd, egyfajta megemlékezésből indult a dolog, és nem „idegeneket”, hanem a bandához közeli embereket kértek fel a folytatásra. Az előbbi nem is Thin Lizzy néven adott ki új dalokat, az utóbbi pedig a halálukig foglalkoztatott több zenészt is, míg az elhunyt énekes öccse át nem vette a stafétát néhai bátyjától.
A Queen és a Grateful Dead nem nyúlt új zenéhez, csupán régi vagy befejezetlen dalokat adtak ki posztumusz,
és még a zenekarnevet is csak csínján használták. Velük ellentétben a Stone Temple Pilots és az INXS frontot váltott, a nevet is megtartotta, de a siker mérséklődött. A Linkin Park esete leginkább az ő helyzetükre emlékeztet, viszont érdemes észben tartani, hogy számos más tényező is van, például a tagkeresési mechanizmus, illetve a külső tényezők is eltérnek.
A zenekartagok közül többen a köztes időben sem távolodtak el az alkotástól, a zeneszerzés mögötti legfőbb elmék pedig megmaradtak a zenekar közelében, vagy jelenlegi tagjai között. Itt leginkább a The Doorshoz hasonló morális kérdés áll fenn, amikor is egy korszakalkotó frontembert szeretne pótolni egy zenekar, akihez a hallgatók érzelmileg mélyen kötődtek. Az AC/DC esetében az új frontemberrel teljesen új hangzás is érkezett, de az első dal alapján, amelyet a Linkin Park és Emily Armstrong adott ki közösen,
úgy fest, hogy a banda egy korábbi zenei időszakát idézik fel, bár a lemez ezt még felülírhatja.
Az érzelmi kötödést nem lehet felülírni, viszont ha a zenei forma sem változik, akkor az igazi kérdés az, hogy tulajdonképpen egy majd húsz évig töretlen zenekari felállásba hogyan illeszthető be valaki úgy, hogy ne kelljen beleerőltetni zeneileg sem.
Ha a fenti példákat nézzük, azt lehet előrevetíteni, hogy a banda nem fog megbukni, de többé nem lesz képes olyan az átütő lemezsikerekre – az élő fellépések iránti érdeklődés más kérdés –, amilyeneket korábban közösen értek el. Ez természetesen semmit sem vesz el a Linkin Park vagy Emily Armstrong zenei teljesítményéből, de az is lehet, hogy a banda rajongótábora az első új album hallatán még rá is cáfol minderre.
Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.