Autóipar: Németország elesett
Sokatmondó tanulmányt írt az egyik legtekintélyesebb német gazdaságkutató intézet, a kölni Institut der Deutschen Wirtschaft (IW) a német autóipar felemelkedéséről és hanyatlásáról. Az átfogó elemzés részletesen kitér úgy a sikeres időszakra, mint a bedőlés okaira is. A húzóágazat nehézségeit tetézte és befolyásolta a járvány is, de a helyzet, nem ilyen egyszerű.
Az elemzés szerint a 2008 - 2018-as időszak a német autóipar "aranykora" volt. Az autógyártó társaságok mindig egyre újabb értékesítési rekordot állítottak fel, főleg a kínai piac lendületes fejlődése révén. A tanulmány ezt a németek javára írja, ugyanis mind a gyártók mind a beszállítók sokkal jobban és gyorsabban tudtak reagálni, mint európai versenytársaik.
A diadalmenet 2018 során ért véget, a lejtmenet pedig 2019-ben kezdődött, amikor világszerte csökkent az új autók piaca. Közben egyre gyorsult a digitalizáció és az új meghajtási megoldások terjedése révén elindult technológiai átalakulás, ami főleg a kisebb és a közepes méretű beszállító cégeknek jelent nagy kihívást.
A termelés kényszerű felfüggesztéséből adódó „kínálati sokk” után egy újabb megrázkódtatás, a kereslet drámai zuhanása következett. Így a német autóipar egy évtized óta először komoly leépítések előtt áll, és "egyelőre kiesik a Németország gazdasági növekedését meghajtó motorok közül" - áll az elemzésben.
A többi között rámutattak, hogy a BMW hatezer, az Audi csaknem tízezer, a Daimler húszezer állás megszüntetését jelentette be.