Index Vakbarát Hírportál

A legjobbak is leskelődnek néha

2015.06.09. 00:28
André Kertész munkásságának kevésbé ismert darabjai közé tartoznak az amerikai otthona ablakából készített szemlélődő fotói. A háztetők titkos élete tele van izgalmas és furcsa jelenetekkel, de Kertész képeinek az ismeretlen világ bemutatása mellett van egy fontos üzenetük is, ami talán sokkal aktuálisabb ma, mint valaha volt.

Kertész nem szerette Amerikát. Külföldiként nehezen kapott fotós munkákat, és ha kapott is, nem találta meg a közös hangot az amerikai magazinok szerkesztőivel. Hiába próbálkozott például a Life-nál, a bemutatkozó képeivel sem sikerült nagyot dobbantania, az európai anyagaira pedig csak hosszú évek után figyeltek fel a neves múzeumok. Az elmérgesedő háborús helyzetben az állampolgárságával is állandó bajai voltak, nem csoda, hogy teljesen kiábrándult az országból.

Az 1920-as évek pezsgő párizsi mindennapjai helyett fokozatosan átvette a főszerepet az életében a csendes szemlélődés. Kertész megpróbált mindig annyira észrevétlen maradni, amennyire csak tudott – egyre inkább eltávolodott attól a világtól, amit az ablakából figyelt. Ebből az élethelyzetből indult a háztetős sorozat, a fotóművészeti szintre emelt kukkolás pedig mindennapi rutinjává vált, visszatérő témaként végigkísérve életének utolsó évtizedeit.

Le lettél fotózva, na és?

Ha ezek a képek ma készültek volna, mindenki kiakadna azon, hogy egy fotós a tetőtéri lakása ablakából, lopva kapja lencsevégre, amint a szemközti háztetőn fürdőruhában napozik. Még akkor is, ha az a valaki a XX. század fotóművészetének egyik legkiemelkedőbb alakja.

Kertész fotói viszont a mai napig nem kaptak ilyen kritikát. Helyette a fotós zseniális ötletét méltatja mindenki, hogy felfedezte ezeket a jeleneteket az egyhangú és unalmas háztetők között. A fotók szereplőit látva viszont könnyen megfordíthatjuk a szemlélődést, és elgondolkodhatunk azon, vajon származik-e kárunk belőle, ha valaki felismerhető arccal örökít meg minket az örökkévalóságnak? – Ráadásul egy olyan pillanatban, amikor egyáltalán nem számítunk rá.

Ezt a kérdést feszegetik ma Kertész fotói – még ha nem is tudatosan ebből a célból készültek.

André Kertész megfigyelő fotóiból először idén állítottak össze kiállítást, a kanadai Stephen Bulger Galériában. A tárlat június 20-ig látogatható, ha arra járnának.



Rovatok