Szexszel el lehetett adni az üres üléseket
Az art deco egyenruháktól a funkcionális kiskosztümig sok mindent adtak a légikisasszonyokra az elmúlt 76 évben, de a sál és a kendő, illetve a kis kalap, avagy sapka elpusztíthatatlan darabja az öltözéküknek. A hetvenes évek szexuális forradalma az ő ruhatárukra is rányomta a bélyegét.
Ellen E. Church hadnagy számít hivatalosan is a világ első légiutas-kísérőjének, 1930 májusában került a United Airlines alkalmazásába. Életem első repülőútjára 1980-ban, tízévesen került sor, egy Malév Tu–134-es fedélzetén, ami akkor nekem a high-tech csúcsát jelentette. És volt dohányzó szakasz is, ami ugye ma már értelmezhetetlen. (Fotó:
Bettmann / Getty Images Hungary)
A férfiak meglepően régóta, már a negyvenes évektől kezdve dolgoztak légikísérőként. Én először viszonylag későn, egy 1992-es utamon találkoztam férfi utaskísérővel, egy Alitalia-gépen az USA-ba menet. Jó arc volt, mert megengedte, hogy egy üres sorba lefeküdjek, mondjuk kegyetlenül másnapos voltam, és hamuszürke arccal dohányoztam a folyosó melletti széken – azt hiszem látta rajtam, hogy jobb, ha lefekszem. Manapság ezt nem szívesen engedik, mondjuk az is ritka, hogy egy gép ne legyen tele. (Fotó:
Archive Photos / Getty Images Hungary)
1946 májusában a Trans World Airlines, azaz TWA Kansas City-beli központjában tartottak továbbképzést a cég légikisasszonyainak. Az alkalmazás feltétele volt a francia nyelv társalgási szintű ismerete, a megnyerő külső és a makulátlan higiénia. A legjobb fej légikisasszonyokkal gyerekként az azóta megszűnt UTA nevű, francia légitársaság gépein találkoztam, mindig adtak valami játékot, kártyát, puzzle-t, repülőgépmakettet. (Fotó:
Bert Garai / Getty Images Hungary)
Suzy Smith, a TWA egyik legendás stewardesse Ward Elmore ezredes társaságában, aki élete első repülőútjára indult a társaság San Franciscóban átadott, 15 millió dollárból felépített termináljából 1958 augusztusában. Ez volt a TWA első járata, ami innen szállt fel, az ezredes, aki a gépen ünnepelte 100. születésnapját, nagyon élvezte az utat. A hosszú élet titkáról azt mondta, hogy sokat énekelt, és amikor énekelt, mindig ivott hozzá, ami segített. Sajnos soha nem utaztam TWA-járattal, de az egyik Párizs–Lagos úton én is kaptam tortát, 12 éves voltam. Mondom, az UTA pompás légitársaság volt. (Fotó:
Bettmann / Getty Getty Images Hungary)
Már 1965-ben is nagy divatjuk volt a sapkáknak, amiket a légikisasszonyok a mai napig hordanak. Jó, nem minden légitársaságnál, és a férfiak nem kapnak, amit egyébként rettenetesen sajnálunk. A nyolcvanas-kilencvenes években rendszeresen be lehetett ülni a pilótafülkébe, és mozizni, ami gyerekként rémesen izgalmas volt. El is döntöttem, hogy pilóta leszek, aztán ez annyiban maradt sajnos, Debrecenben nem volt nagy keletje a szakmának. (Fotó:
Hulton Archive / Getty Images Hungary)
A légikisasszonyok első szépségversenyét 1958-ban rendezték. A Miss Skyway címet a dallasi Muffett Webb, a Braniff International Airways alkalmazottja kapta meg, a képen ő balról a harmadik. A versenyt a légikísérők szakszervezete bonyolította le. Jelenleg az Air France légikisasszonyait tartják a legszebbnek, amivel a cég minden bizonnyal a turistaosztályuk minősíthetetlen ellátását, a szokásosnál is szűkebb lábterét és a Charles de Gaulle reptér lehangoló, lélekölő miliőjét igyekszik kompenzálni. (Fotó:
Bettmann / Getty Images Hungary)
Rend a lelke mindennek, mondhatná Mary Lee Shultz, a Delta légikísérője, aki egy kollégája minden bizonnyal csálé sapkáját igazgatja. Nem lehet egyszerű meló folyamatosan vigyorogni és kedvesnek lenni az olyan tapló utasokkal is, akik a zoknijukat levéve vágják lábkörmeiket utastársaik orra alá – ezt egy KLM-gépen, az Amszterdam–Atlanta viszonylaton tapasztaltam első kézből. (Fotó:
Bettmann / Getty Images Hungary)
Az American Airlines stewardessei a cég főiskoláján, diplomaosztó előtt. A fapados légitársaságok megjelenése előtt ennek a szakmának sokkal nagyobb megbecsülése volt, mint most – az összes utasszívató rendelkezés hatása rajtuk csapódik le. (Fotó:
Thomas D. McAvoy / he LIFE Images Collection/Getty Images Hungary)
A sugárhajtású gépek megjelenésével a légikisasszonyok ruhatára is megváltozott, és egy ideig leginkább az őrület tobzódása jellemezte az egyenruhákat. A képen a Braniff Airlines egy stewardesse látható a Emilio Pucci tervezte futurisztikus maskarában, a feje körül átlátszó plexibúrával, mert miért is ne. (Fotó:
Bettmann / Getty Images Hungary)
1972-ben a Southwest Airlines új rendelkezéseket vezetett be: az egyenruha forrónadrágból és miniszoknyából, illetve magas sarkú csizmából állt. Akin ez nem mutatott jól, kirúgták, és senki egy büdös szót sem szólt érte. A felvételi elbeszélgetések mottója a „szexszel el lehet adni az üres üléseket” volt, csak modellalkatú nőket vettek fel a céghez. A fedélzeten felszolgált koktélokat is átnevezték, volt köztük Bájital nevű is. És ha már szex: soha nem értettem, hogyan lehet a gépek vécéjében dugni, amikor azokban jó, ha egy felnőtt ember meg tud fordulni. (Fotó:
Photoshot / Getty Images Hungary)
Ezekben a hacukákba öltöztette a már említett Pucci a Braniff-stewardesseket a hetvenes években. És ez akkor nagyon menőnek számított. A mai divat inkább visszafogott, funkcionális, kihívó, merész egyenruháknak nyomuk sincs. (Fotó:
Bettmann / Getty Images Hungary)
Mosoly, kis kalap/sapka, jelvény. 1965-ben így nézett ki egy stewardess. Azt tudták, hogy a mai hollywoodi A lista egyik legkeresettebb színésznője, Margot Robbie egy Pan Am című, bukott tévésorozatban alakított kémkedéssel (is) megbízott légiutas-kísérőt? Pedig de. (Fotó:
Tom Kelley Archive / Getty Images Hungary)
Az American Airlines ilyen, ma már simán szexistának titulált óriásplakátokkal reklámozta magát 1967-ben. Egyszer egy American Airlines-járaton, tán London–Los Angeles viszonylatban történt, hogy túl sok jegyet adtak el, és megkérdezték, nem akar-e valaki egy későbbi géppel menni, adnak 400 dollárt. Akartam. (Fotó:
Susan Wood/Getty Images / Getty Images Hungary)
A KLM egyik utaskísérője, Cliff Muskiet megszállottan gyűjtötte a különböző légitársaságok egyenruháit. A célja az volt, hogy minden légitársaságtól legyen legalább egy a kollekciójában. 2000 áprilisára 70-ig jutott, összesen 170 egyenruhája van. Igazán nyithatna egy múzeumot, befizetnék. Az amszterdami Schihpol reptér az egyik legjobb, legkényelmesebb, dohányosok szempontjából legemberibb repülőtér a világon. (Fotó:
Michael Porro / Getty Images Hungary)
Az ausztrál Qantas légitársaság utaskísérői mutatják be a cég kilencvenéves történetében használt egyenruhák legjobb darabjait 2010-ben, Sydney-ben. Tetszik emlékezni a Rain Man című filmre? Abban hangzott el, hogy a Qantas a világ legbiztonságosabb légitársasága. Ez a mai napig így van. Az elmúlt negyven évben toronymagasan ők voltak a legjobbak. (Fotó:
Mike Flokis / Getty Images Hungary)
Az Emirates, a világ legjobb szolgáltatást nyújtó légitársasága (náluk még a turistaosztályon is ehető a kaja) a mai napig saját maga képzi légiutas-kísérőit. Életem legrosszabb légi étkezése a Travel Service nevű szlovák cég egyik gépén volt, egy félig nyers kolbász képében, amihez hagymás tört krumplit adtak. (Fotó:
Bloomberg / Getty Images Hungary)