Ahogy az arc mimikája egyaránt hordoz valóságos és megjátszott érzelmeket, ahogy tükrözi és elleplezi az arc viselőjének lelkiállapotát, úgy olvashatunk igazat és hamisságot, méltóságot és ürességet intézményeink arcáról is – áll az Intézménymimika című könyvben. Lássuk mit olvashatunk ki Békés megye néhány intézményének arcából, a '80-as évekből.
Noha a fesztiválon szabadon dolgozhattak, azért voltak kötöttségeik is: őt különböző német online médiának kellett naponta tíz, általunk választott fotót leadni, a fesztivál végére pedig egy önálló projektet létrehozniuk. Ficsór témája az apró részletek lettek: ezért igyekezett minél közelebb kerülni az alanyokhoz, de arra ügyelt, hogy ha sztárokat is fotózott, ne legyenek felismerhetőek. „Ezzel arra akartam rámutatni, hogy számomra nincs fontosabb vagy kevésbé fontos dolog a fesztiválon" – mondta munkamódszeréről egy interjúban. A vörös szőnyeg mellett egyébként is nagyon nehéz volt dolgozni, mozdulni is nehéz a sok riporter és fotós miatt, a közeli sajtóközpontban, a Hyattben szintén elég jó témákba sikerült botlani. Ficsór fődíjasként 2016-ben is a fesztivál vendége lesz, tehát hosszabb távú kapcsolatot építhet a Berlináléval és a C/O galériával is.
"A fotók nem történeteket mesélnek, csak megmutatják, hogy nézett ki valami a kamerán keresztül."
Winograndnek sajátos veleménye volt a fotózásról. Utálta a sajtófotót és megvetette kora neves képes magazinjait (a Life-ot is), mert szerinte bármilyen történetet képeken keresztül bemutatni nem más, mint egyszerű hazugság. A fotók csak arra jók, hogy megörökítsenek egy-egy pillanatot az életből, de annak is épp csak a felszínéről. Mit csinált például az a pár, aki két majommal sétált az utcán? Winogrand fotóiból sosem fogjuk megtudni. Annak ellenére, hogy megvetette a szakmát, a legtöbb sajtófotósnál sokkal alaposabban dokumentálta az amerikai mindennapokat.
Garry Winogrand első európai retrospektív kiállítása épp a párizsi Jeu De Paume-ben látogatható.
Elképesztően sokat dolgozott. 25 ezer tekercs filmet lőtt el, ami azt jelenti, hogy nagyjából az egész életét az utcán kellett töltenie fotózással. Negyed évszázados karrierje alatt nem mindig maradt ideje még arra sem, hogy a saját képeit nézegesse. Nagyjából 6600 tekercs előhívatlan filmet (250 ezer fotót) hagyott hátra, amikor 54 évesen egy gyors lefolyású betegségben meghalt. Winogrand azt vallotta, hogy el kell telnie néhány évnek a fotózás után, mire elég kritikus szemmel tud hozzálátni a képek feldolgozásához. Ennyi idő alatt viszont feldolgozhatatlanul sok képet készített, így inkább nem is foglalkozott előhívással vagy válogatással. Akár azt is mondhatnánk rá, hogy fogalma sem volt róla, hogy mit csinált. Ez persze nem lenne igaz.
Mondhatnánk viszont a képein szereplőkre. Winogrand egészen egyedi stílusban dolgozott az utcán. Nem törődött vele, hogy észrevétlen maradjon, de olyan gyorsan dolgozott, hogy fel sem fogták a körülötte állók, hogy mi történik. Csak egy-egy pillanatra emelte a szeméhez a nyakában lógó kamerát, és mire a szembe jövők észrevették, hogy rájuk fogja a fényképezőgépet, már kattintott és el is kapta a szemétől, mintha csak állítgatott volna valamit.
Ha lebukott, biccentett egyet és mosolygott, majd odébb állt. Egy pillanatig sem zavartatta magát munka közben, még akkor sem, ha egy kapualjban csókolózó pár arcába kellett beletolnia a kamerát egy jó képért. Karrierje során megszámlálhatatlanul sok embert bosszantott fel az utcán, de mindig kibeszélte magát a rázós helyzetekből.
Ha odament hozzá valaki az utcán, és megkérdezte tőle, hogy mégis mit csinál, csak ennyit válaszolt:
Próbálok túlélni.
Az Index részéről Bődey János első díjat nyert Visszatérés a csillagos házakba című portrésorozatával, második lett a Társadalomábrázolás, dokumentarista fotográfia (egyedi) kategóriában Akiket mindenhonnan kitaszít a rendszer című alkotásával, és harmadik helyet ért Emberábrázolás (portré) kategóriában A rejtélyes Berény festmény című képe. Huszti István kollégánk Tüntetés a netadó ellen című sorozata a Képriport (sorozat) kategóriában lett harmadik helyezett, Ajpek Orsolya pedig a Művészet – műalkotás vagy művészeti tevékenység ábrázolása, fotóriporteri eszközökkel (sorozat) mezőnyében végzett harmadik helyen Neohippi törzs járta táncát Nógrádban című sorozatával.
A győztes fotók listáját kapcsolódó cikkünkben olvashatják.
Arra kértünk egy sor kiváló magyar fotóst, küldjék el nekünk azt az egy fotót, ami a legjobban összefoglalja a tavalyi évüket, és aminek történetéből egy kicsit őket is megismerhetjük. A változatos képek nemcsak azt mutatják be, milyen témák és problémák foglalkoztatják ma a hazai fotósokat, hanem segítenek összefoglalni a 2014-es évet is. Együtt rávilágítanak a minket körülvevő világ globális és helyi problémáira, szépségeire és a pillanatokban rejlő apró örömökre.
Személyes történetek, megindító portrék, különleges hangulatok és fontos események 2014-ből, a szerzők tolmácsolásában.