Négy év alatt egyetlen rejtett motort sem találtak a profi bringásoknál
További Bringa cikkek
- Ugyanolyan magasak Valter Attila ambíciói, aki negyedszer áll rajthoz a Giro d'Italián
- Vas Kata Blanka tovább őrzi a piros trikót, és vezeti az összetettet a Vueltán
- Vas Kata Blanka szenzációs: átvette összetettben a vezetést a Vueltán
- Horrorsérülése után 12 nappal kiengedték a kórházból Valter Attila csapattársát
- Van der Poel eszelős szólóval védett címet a Párizs–Roubaix-n
A Francia Pénzügyi Ügyészség (PNF) kétéves vizsgálata nem találta arra bizonyítékot, hogy a kerékpársport legmagasabb szintjén mechanikai doppingot, rejtett motort használnának a bringások.
Vázba épített elektromotorral a 2016-os ciklokrossz-világbajnokságon buktak le először, a juniorok között versenyző belga Femke Van den Driessche kerékpárjában bukkantak rá. Azóta viszont csak néhány amatőr bringásnál leltek hasonlóra, többek között egy magyar veterán versenyzőnél.
Az országúti kerékpározásban régóta él a gyanú, hogy van, aki plusz wattokat biztosító motorral csal, például 2010-ban Fabian Cancellárát hozták hírbe a Párizs–Roubaix-győzelme után, és több olyan videófelvétel is megjelent, ahol elsőre megmagyarázhatatlanul pörögnek földön fekvő bringák kerekei. A Nemzetközi Kerékpáros Szövetség (UCI) sem vetette a lehetőségét a mechanikai doppingnak, ezért több versenyen hőkamerával, röntgennel és egy leginkább elterjedt tabletes-szenzoros módszerrel próbáltak elkapni csalókat.
2016 óta több ezer vizsgálatot végeztek el, de egyetlen egy profi bringásnál sem találtak rejtett motort.
A Cyclingnews azt írja a francia L'Equipe-re hivatkozva, hogy az elmúlt években több vizsgálati módszer zátonyra futott, például a Francai Atomenergia Hivatal segítségével fejlesztett eszköz, ami arra lett volna hivatott, hogy verseny közben, a kerékpárok körüli mágneses mezők alapján buktatta volna le a csalókat. Ez a technikai azonban túl költséges volt.
A PNF a nyomozás során meghallgatta,a vázakba motorokat építő magyar feltalálót, Varjas Istvánt is, valamint az UCI több tisztségviselőjét is.
Jean-Christophe Péraud egykori Tour de France-dobogós, a UCI mechanikai dopping ellen küzdő munkacsoportjának vezetője, azt nyilatkozta, hogy 99 százalékos biztonsággal kijelenthető, hogy a profi mezőnyben nem használnak rejtett motort.