- Sport
- Bringa
- valter attila
- válé flórián
- tadej pogacar
- kerékpár
- bringa
- tour
- tour de france
- giro
- giro ditalia
- párizs 2024
- olimpia
Még a festék súlya is számít Pogacarék méregdrága űrbringáin
További Bringa cikkek
- Vas Blanka a táv felét követően visszaesett, negyedik helyen zárt Namurban
- Edzés közben furgonnal ütközött, kórházba kellett szállítani a belgák olimpiai bajnokát
- Ötödik helyen zárt Vas Blanka a terepkerékpáros világkupa-sorozat dublini állomásán
- Vas Blanka hatodik hellyel nyitott Belgiumban
- Jövőre már profi lett volna, autóbalesetben meghalt a 18 éves belga bringás
Valter Attila idén negyedszer indult a Giro d'Italián, immár másodszor a Team Jumbo-Visma versenyzőjeként. A vasárnap befejeződött Tour de France-on nem vett részt, ezekben a napokban andorrai otthonában a párizsi olimpiára készül, a bringázáshoz ideális, hegyes-völgyes terepen, a Pireneusok csúcsai között.
Piros-fehér-zöldben a Visma csapatában
Ha a legjobb magyar kerékpáros nem is volt ott a világ legjelentősebb profi kerékpáros körversenyén, nevelő egyesülete, a Cube Csömör ügyvezető igazgatója, Válé Flórián a helyszínen tekintette meg az idén Toscanából rajtoló Tour első két szakaszát Firenze és Rimini, illetve Cesenatico és Bologna között. Miért Cesenatico? Mert ott született a legendás Marco Pantani, ott van eltemetve, és ott látható a Kalóz szobra is.
De, hogy is jön ide Marco Pantani? Hát úgy, hogy legutóbb ő nyerte meg egyazon évben a Girót és a Tourt. Nem mostanában történt, hanem még 1998-ban, hat évvel a legendás bringás halála előtt. Tadej Pogacar idén ezt a bravúrt ismételte meg: a szlovén fenomén 2024-ben a profi kerékpársport két legnagyobb körversenyét bezsebelte, méghozzá döbbenetes, együttvéve 16 perc 13 másodperces előnnyel.
Egy ligában a legnagyobbakkal
Pantani a hősi – és doppinggal terhelt – múlt. Míg a jelen, és jó eséllyel a jövő, azonban Pogacaré. Azé a Pogacaré, aki a Marca szerint hamarosan beléphet abba a klubba, amelynek mindössze négy tagja van: Jacques Anquetil, Eddy Merckx, Bernard Hinault és Miguel Indurain. Ők azok, akik öt Tourt nyertek életükben, ennél többet senki, mármint, ha nem számítjuk a hétszeres győztes Lance Armstrongot – de ő, mint tudjuk, doppingolt, ezért elvették tőle a trófeáit.
Pogacar idén nemcsak a Tourt és a Girót zsebelte be, hanem diadalmaskodott a Liége-Bastogne-Liége-versenyen az Ardennekben, megnyerte a Volta a Catalunyát és a Strade Bianchét.
napokon belül akár a gyűjteményébe kerülhetett volna a párizsi olimpia aranyérme is, de az utolsó pillanatban fáradtságra hivatkozva lemondta a szereplést.
Mármint hivatalosan ez az indoklás, a sajtóhírekben megjelentek alapján viszont egészen más az ok: kihagyták az ötkarikás játékokon szereplő csapatból a menyasszonyát, és ezen a vőlegény is megsértődött.
Jobban áll a nagy elődöknél
Pogacar időarányosan viszont jobban áll, mint bármelyik nagy előd, ugyanis még csak 25 éves múlt, és ennyi idős korában Anquetil, Merckx, Hinault és Indurain sem rendelkezett három Tour-győzelemmel. Sőt, Indurain konkrétan még eggyel sem, mert a navarrai 27 évesen nyerte meg az elsőt!
Pogacar 2020-ban minden idők második legfiatalabb Tour-győztese lett a maga 21 évével. Nála ifjabb bajnok csak egyvalaki volt, bizonyos Henri Cornet 1904-ben, 19 évesen.
De, hogyan volt képes egyazon szezonban megnyerni a Girót és a Tourt (ami rajta kívül csak Pantaninak, Fausto Coppinak, Anquetilnek, Merckxnek, Hinault-nak, Stephen Roche-nak és Indurainnak sikerült) azok után, hogy 2022-ben és 2023-ban is kikapott Jonas Vingegaardtól az utóbbi viadal összetett versenyében?
Segít a tudomány
Hát úgy, hogy csapata, az UAE Emirates segítségül hívta a biomechanikát és a táplálkozástudományt. Joxean Fernández Matxin, az UAE csapatfőnöke egy nappal azok után, hogy Jonas Vingegaard tavaly legyőzte Pogacart, kiadta az utasítást szakértőinek, hogy dolgozzák ki a trón visszaszerzésének módszerét.
Tudni kell, hogy részben objektív okai voltak Pogacar tavalyi vereségének. Törött és alig összeforrt csuklóval versenyzett, merevítő kötést, úgynevezett splintet viselve a kezén. Továbbá hibás volt a taktikája is, mármint az, ahogyan reagált a honfitárs, Primoz Roglic, valamint Vingegaard támadásaira.
Ennél azonban fontosabb volt a backstage megtervezése, ahogy Fernández Matxin fogalmazott. Vagyis mindaz, ami nem látható a külső szemlélő számára. Az aerodinamika, a táplálkozástudomány és a regeneráció. Ez utóbbi specialistája egy baszk masszőr, Joseba Elguezabal.
Minden korábbinál tudatosabb felkészülés következett azok után, hogy menyasszonyával, Urska Zigarttal visszatért tavalyi nyaralásából. Már januárban a valenciai kerékpárstadionban, az El Puigban edzett, és a szélcsatornában optimalizálták Pogacar aerodinamikáját. Ennek a szakértője David Herrero, az Euskaltel korábbi bringása, aki átalakította a szlovén helyzetét a nyeregben. Azaz megszüntette a felegyenesedett testtartásban tekerést, és teljesen rá kellett simulni a kormányra, hogy minimálisra csökkenjen a légellenállás. Mindezt a big data, vagyis az adatalapú elemzés segítségével, egy, már sikeres profinál.
Az ördög a részletekben
Még azt is kidolgoztuk, hogy mi Tadej optimális pozíciója a csapaton belül, amikor a többiek védik, és szélárnyékban tud pihenni. Semmit sem hagytunk figyelmen kívül – mondja Herrero.
A helyes táplálkozás felelőse Gorka Pérez. A spanyol dietetikus grammra kimérte még a rizs mennyiségét is, amit a szusihoz elfogyaszthatott Pogacar. Pérez kifejlesztett egy olyan alkalmazást, amellyel valós időben lehetett mérni az elégetett energiát kilojoule-ban és kalóriában, és azt is, hogy mire és mennyire van szüksége a kerékpározónak az energia pótlásához. A csapat valamennyi versenyzője részére a séf külön testre szabott menüt készít. A lényeg: az illető annyit egyen, hogy sose legyen éhes, viszont annál egy grammal se többet!
És végül a regeneráció, illetve a rehabilitáció, amelyért Víctor Moreno, az elchei egyetem specialistája a felelős. Ennek a lényege, hogy sérülés vagy betegség esetén a sportolónak nem kell bevonulnia egy kórházba, hanem a kórház Moreno személyében házhoz jön.
Tudni kell, hogy a sportoló pszichéjére károsan hat a kórházi környezet – mondja Moreno. – Ezért amikor szükség van rám, azonnal odamegyek az illető szállására, lakására, és ott gyógyítom. Ezzel ötven százalékkal lerövidítem a regeneráció, rehabilitáció időtartamát.
Tavaly, amikor Pogacar csuklója eltörött, Moreno végig a szlovénnel volt annak monacói lakásában.
Minden gramm fontos!
Amikor Válé Flóriánnal beszélgettünk Pogacarról, a Cube Csömör ügyvezetője egyetértően bólogat a fentiek hallatán. És midőn megjegyeztük, valószínűleg az sem véletlen, hogy a menő kerékpárosok általában kis termetűek, de ami még fontosabb, madárcsontúak, a szakember nem ellenkezik.
Valter Attila ugyan nem alacsony, 186 centis, de ehhez mindössze 66 kiló, ugyanannyi, mint a 176 centis Pogacar. Egyszerű matematika: minél kisebb súlyt kell felcipelni egy adott esetben kétezer méter magas hegycsúcsra, naponta négyezer méteres szintkülönbséget legyőzve, annál kevesebb energiára van szükség. Ez ugyanúgy kiszámítható, mint egy gépkocsi üzemanyag-fogyasztása. Nem véletlen, hogy a versenyzők mindig eldobják a kulacsukat, amikor az kiürült, mert az a pár deka is számít. Még azt is meggondolják, hogy átfestik-e a kerékpárt, mert a festék, ami felkerül a bringára, az is csak növeli annak a súlyát.
Ha már kerékpár: ezek a bringák egy vagyont érnek. Mellesleg Attila ugyanolyan kerékpárral versenyez, mint csapata, a Visma vezéralakja, Jonas Vingegaard. Ebben nincs különbség.
„Ezek a bringák átszámítva 4-5 millió forintba kerülnek, de ez csak a váz. Erre jönnek még a kerekek, a lánc, a kormány, a nyereg, mind-mind százezres tétel forintban. Mire menetkész a versenykerékpár, annyit költöttek rá, mintha vennének egy felső kategóriás autót. És persze különleges anyagból készülnek, speciális karbonötvözetből. Egy kerékpár nem nyom többet 6-8 kilónál.”
Kíváncsiak vagyunk, hogy a szakember is osztja azt az általános meglátást, miszerint Pogacar egyeduralma következik éveken át.
Erre azért nem merném letenni a nagy esküt, mert Pogacar és Vingegaard képességei szerintem nagyjából hasonlóak. Tavaly az döntött a dán javára, hogy a szlovén sérülés miatt fontos tíz napot hagyott ki az edzésmunkában, idén pedig fordított volt a helyzet, a dán betegeskedett. És nyugodtan melléjük sorolhatjuk még a belga Remco Evenepoelt, akinek szerepe szintén meghatározó a jelenkor profi kerékpársportjában. Ezért inkább úgy fogalmaznék, hogy ők hárman uralhatják az elkövetkező időszakot.
Bennünket, magyarokat viszont az érdekel most a legjobban, hogy milyenek Valter Attila esélyei a felzárkózáshoz a nagyok mellé/mögé.
„Attila nagyjából egyidős Pogacarral, együtt kezdődött és folytatódott kettejük pályafutása, és már kevesen emlékeznek rá, de volt, hogy Attila legyőzte Pogacart a korosztályos versenyeken. Szóval, Ati fog még fejlődni. Máris itt a soron következő erőpróba, a párizsi olimpia, ahol az országúti mezőnyversenyben és az egyéni időfutamban is rajthoz áll. Ez utóbbi csak afféle edzés lesz neki, mert az országútiban van inkább esélye a jó szereplésre.”