Véget ért a Formula–1 háromnapos bahreini tesztje, amelyről szerdán, csütörtökön és pénteken is beszámoltunk. Összesítésben elmondható: a gyakorlás legjobbja abszolút a Ferrari, élen a szezon végén távozó Carlos Sainz, aki egyedüliként teljesítette 1 perc 30 alatt a pályát. Mögötte 0.4 másodperces lemaradással csapattársa, Charles Leclerc végzett, míg a harmadik helyen George Russell (Mercedes) zárt.
Sainz még a bahreini legjobb pole-pozíciós időt is megközelítette, és a Red Bull tavalyi legjobb tesztidejét is überelte. De a megtett köröket tekintve is igen szorgalmas volt a spanyol, ugyanis a Haas dán versenyzője, Kevin Magnussen (239 kör) mögött ebben a második legjobb volt a maga 224 körével. A képzeletbeli dobogóra még Daniel Ricciardo fért fel (204 kör), de egyik versenyzőről sem mondható el, hogy lopta volna a napot: mindegyikük túllépte a 100-as határt.
Nagy Dániel, az M4 Sport F1-es szakértő az Index kérdésére elmondta:
„Nem győzöm hangsúlyozni az öreg klisét, ez csak teszt, nem lehet a valós teljesítményre következtetni pusztán a köridőkből. Viszont bizonyos dinamikákat, átlagidőket vizsgálva azért mégis kapunk egy hozzávetőleges képet, viszont biztosra csak a bahreini időmérőt követően mehetünk, ezzel nincsenek másként maguk a csapatok sem! Arról nem is beszélve, hogy a teszt és a versenyhétvége között is változni fognak az autók, na meg a körülmények is. Néhány liter extra üzemanyag, egy alacsonyabb motorprogram, de akár a pályahőmérséklet 1-2 Celsius-fokos változása már önmagában akár másodperces különbséget jelenthet, ha viszont összeadjuk ezeket a faktorokat, egyértelművé válik a magyarázat.”
Kiemelte: senki sem gondolt volna arra, hogy a Red Bull, vagyis az elmúlt évek legdominánsabb csapata fogja a legtöbb változást eszközölni az új szezonra. De természetesen nem is okozott csalódást az osztrák istálló, stabilan teljesített, sőt a lassú kanyarokban javult is az autó, a csapat pedig magabiztos.
A Ferrari egyértelműen előrelépett. A belsőkamerás felvételek és az átlagidők alapján úgy tűnik, hogy a tavalyi leggyengébb pontján szignifikánsan javított a Ferrari. Az autó precízebben, nyugodtabban viselkedett a versenyszimulációk alkalmával, ezáltal lényegesen jobban kezelte a gumikat. Vasseur szerint a »gumikopás tekintetében az idei autó teljesen más dimenzióban mozog«. Nekem egyelőre stabil második erőnek tűnnek az olaszok, de vajon elég lesz-e a teljesítmény, hogy valós veszélyt jelentsenek a Red Bullra? Szerintem a szezon első negyedében még nem reális elképzelés, de ki tudja…
– vélekedett a 25 éves autóversenyző.
Hozzátette: a Mercedesre is oda kell figyelni, hiszen rengeteg érdekesség található az autón. A sok kérdést felvetett első szárnyat végül szabályosnak vélte az FIA (Nemzetközi Automobil-szövetség), és az egyik legkülönlegesebb teszt közbeni módosítás is hozzájuk köthető.
„Egy cserélhető panellel elérték, hogy az első-felső lengőkar kasztni oldali bekötési pontját nagymértékben változtathassák, akár az adott tesztnapon belül. Ezzel extrém futóműbeállításokat tudtak kipróbálni, hogy jobban kiismerjék autójukat. Az elmúlt években sokszor úgy tűnt, hogy a Mercedes nem képes megérteni saját autójának működését, James Allison szerint most sokkal jobb a helyzet, Hamilton is pozitívan nyilatkozott az autó viselkedésével kapcsolatban. Ez alkalommal is nehéz megsaccolni a Mercedes tempóját, de mindenképpen számolni kell velük.”
Nagynak a McLarennel kapcsolatban nagyok az elvárásai, az Aston Martin szerinte nem lesz olyan erős, mint a tavalyi szezon elején, az RB középcsapat lehet a Williamssel, Alpine-nal és a Kick Sauberrel együtt, a Haas pedig ismét sereghajtó lehet.
Az nem kérdés, hogy idén erősebben kezdtek, mint egy évvel korábban (mondjuk az nem volt nehéz), viszont egyelőre nem láttunk kimagasló teljesítményt tőlük, főleg a hosszabb etapokkal voltak gondok. Alonsóék erősebbnek tűnnek az Aston Martinnal a versenyszimulációk során, bár tőlük sem számítok olyan szezonkezdetre, mint tavaly. Az RB-n ugyan fellelhetők korábbi Red Bull-megoldások, jó néhány egyedi megoldás mellett, de egyelőre az a sejtésem, hogy a mezőny közepén tanyázhatnak, csatában a Williams, Alpine és a Kick Sauber csapatokkal. Csou hiába autózott űridőt a Sauberrel a harmadik nap végén, az autóban nagy valószínűséggel nem sok üzemanyag volt, tavaly is ezt csinálták: egy erős kör a végén a szponzoroknak. A Haas, akik elsősorban drasztikusan gyenge gumikezelésükön javítanának, egyelőre jó eséllyel pályázik az utolsó sorra a szezon első hétvégéin.
Leclerc szerint jó három napot zárt a Ferrari.
„Sok kört tudtunk menni, az autó pontosan úgy reagált mindenre, ahogy azt szerettük volna. Nagyon nehéz most még bármit konkrétat is mondani a versenyképességről, de mindenképpen jobb most az érzésünk, mint tavaly ilyenkor. Most már teljesen a jövő heti versenyre fókuszálunk.”
Alexander Albon, a Williams 27 éves versenyzője kiemelte: elégedett a tesztekkel, de több hiányosságot is felszínre hozott ez a három nap. A szezon fő célja pedig ezek kijavítása.
„Egy, a tavalyitól merőben eltérő autóról van szó mind vezethetőségben, mind beállításokban. Nem hiszem, hogy azonnal futni fogunk, de kocoghatunk, és remélhetőleg néhány futam után lendületbe kerülünk, és ott leszünk a pontszerzők között.”
Mike Krack, az Aston Martin csapatfőnöke szoros versenyt vár 2024-ben. Szerinte csapata is előrelépést mutatott a tesztek során, így bizakodó.
Bizonyossá vált, hogy előreléptünk a télen. Ez a teszt megmutatta, hogy elképesztően közel van egymáshoz a mezőny 2024-ben, izgatottak vagyunk a továbbiakat illetően. Mindenki nagyon várja már, hogy versenyezzünk jövő hétvégén, ezzel egyidejűleg pedig szeretnék köszönetet mondani a pályán, illetve a gyárban dolgozó embereinknek, akik lehetővé tették, hogy teljesen felkészülve várjuk a szezon rajtját.
Formula-1, idény előtti bahreini teszt,összesítés | legjobb idő | megtett kör |
Carlos Sainz Jr. (spanyol, Ferrari) | 1:29.921 perc | 224 |
Charles Leclerc (monacói, Ferrari) | 1:30.322 | 192 |
Goerge Russell (brit, Mercedes) | 1:30.368 | 189 |
Csou Kuan-jü (kínai, Stake Sauber F1) | 1:30.647 | 186 |
Sergio Pérez (mexikói, Red Bull) | 1:30.679 | 182 |
Max Verstappen (holland, Red Bull) | 1:30.755 | 209 |
Cunoda Juki (japán, RB) | 1:30.755 | 157 |
Alexander Albon (thaiföldi, Williams) | 1:30.984 | 161 |
Oscar Piastri (ausztrál, McLaren) | 1:31.030 | 183 |
Lewis Hamilton (brit, Mercedes) | 1:30.066 | 172 |
Fernando Alonso (spanyol, Aston Martin) | 1:31.159 | 183 |
Lando Norris (brit, McLaren) | 1:31.256 | 145 |
Daniel Ricciardo (ausztrál, RB) | 1:31.361 | 210 |
Nico Hülkenberg (német, Haas) | 1:31.686 | 202 |
Lance Stroll (kanadai, Aston Martin) | 1:32.029 | 196 |
Esteban Ocon (francia, Alpine) | 1:32.061 | 193 |
Pierre Gasly (francia, Alpine) | 1:32.149 | 141 |
Valtteri Bottas (finn, Sauber) | 1:32.227 | 193 |
Logan Sargeant (amerikai, Williams) | 1:32.578 | 138 |
Kevin Magnussen (dán, Haas) | 1:33.053 | 239 |