Index Vakbarát Hírportál

Az év botránya a videojáték-iparban

2010. április 13., kedd 15:48

A videojáték-történelem egyik legnagyobb botránya zajlik, amelynek szereplői az egyik legnagyobb játékkiadó Activison és a Call of Duty sorozatot fejlesztő Infinity Ward. Kirúgás, per, viszontper, sárdobálás – mindez alig pár hónappal azután, hogy a két cég összehozta minden idők legsikeresebb videojátékát, a Modern Warfare 2-t.

A botránysorozat március másodikán kezdődött, amikor az Activision kirúgta Call of Duty-kat fejlesztő Infinity Ward két stúdiófőnökét, Jason Westet és Vince Zampellát. West és Zampella pár nappal ezután beperelte az Activisont és elkezdte kiteregetni a szennyest. Állításuk szerint a cég azért küldte el őket, hogy átvehesse a hatalmat az Infinity Ward felett, és hogy ne kelljen kifizetnie a két vezetőt megillető jogdíjat (Westék egészen pontosan 36 millió dollárra perelik az Activisiont).

A kirúgott exfőnökök arról is említést tesznek, hogy bár amikor az Activision megvette az Infinity Wardot, a megegyezés része volt, hogy nem szólnak bele a fejlesztésbe és engedik, hogy West és Zampella vezesse a kreatív munkát. Ehhez képest Westék szerint a kiadó egyre nehezebben betartható határidőkkel és egyre agresszívebben próbált kifacsarni Call of Duty-játékokat a stúdióból, a mennyiséget helyezve a minőség elé.

Átmentek az EA-hez

Az ügy pénteken vett újabb fordulatot, amikor az Activision viszontperrel válaszolt Westék akciójára. A kiadó azzal vádolja a két volt stúdiófőnököt, hogy felelős vezetőkből önző, az Activision érdekeinek ártó emberekké váltak. A dokumentum szerint Westék egy hollywoodi ügynökség révén titkos találkozókat szerveztek az Activision legnagyobb riválisának vezetőivel, és e találkozókon egy új stúdió alapítását készítették elő. A kiadó szerint ezen túl a két volt vezető késleltette egy új Modern Warfare-játék előmunkálatait, hogy később majd könnyebben át tudjanak csábítani dolgozókat az Infinity Wardttól új stúdiójukhoz.

Hogy melyik lehet ez a nagy rivális, nem lehetett tudni, de gyakorlatilag minden szakblog az Electronic Artsra tippel. A cég egyik szóvivője, Jeff Brown csak egy megalázó nyilatkozattal válaszolt a feltételezésre: „Nincs időnk arra, hogy kommentáljuk, valahányszor az Activision bepereli egy dolgozóját vagy kreatív partnerét”.

Később Westék a szaksajtóban ügyvédjükön keresztül reagáltak az Activision vádjaira. Szerintük, bár valóban megkeresték az említett ügynökséget és valóban tervezik, hogy új stúdiót alapítanak, mindkét lépésre a kirúgásuk miatt került sor, és a jogi, az Activisionnál kötött szerződésük adta kereteket betartva akartak eljárni. „Még mindig az Infinity Wardnál fejlesztenének új játékokat, ha az Activision nem rúgja ki őket” – mondta az ügyvéd a Joystiq-nak.

Hétfőn aztán robbant a bomba: West és Zampella bejelentette, hogy Respawn Entertainment néven új stúdiót alapítanak (szemtelen névválasztás: a lövöldözős játékokban respawnnak nevezik azt, amikor a lelőtt játékos újraéled). A stúdió valóban az Electronic Artsnak fog játékokat fejleszteni, de attól független cég lesz.

Az új stúdió máris megkezdte elszívni az embereket az Infinity Wardtól. Április elején két újabb kulcsember, a programozókat vezető Francesco Gigliotti és a vezető dizájner Todd Alderman távozott az Infinity Wardtól. Őket nem kirúgták, hanem felmondtak, de a hírek szerint az Activision nekik sem hajlandó kifizetni a járandóságukat. Hétfőn pedig kiderült, hogy két további munkatárs, Jon Shiring programozó és Mackey McCandlish is felmondott. Könnyen lehetséges, hogy lesznek még követőik.

Ismerős történet

A botrány alig pár hónappal azután robbant ki, hogy a Call of Duty: Modern Warfare 2 megjelent. A játék – amit az Index olvasói a tavalyi év videojátékának választottak – első eladásaival megdöntött minden korábbi iparági rekordot: a premier napján 4,7 millió példányt adtak el belőle (a korábbi csúcstartó a GTA IV volt 3,6 millióval). Westék beadványa egyébként kitér arra, hogy az Activision ötmillió dollárért vette meg a fejlesztőstúdiót, míg a Call of Duty franchise 2003 óta hárommilliárd dollárt hozott (ebbe egy másik fejlesztőcsapat, a Treyarch játékait is beleszámolták), így a kiadónak semmi oka nem lehet panaszra, a befektetése többszörösen megtérült.

A 2002-ben alapított Infinity Wardot 2003 októberében vette meg az Activision – nagy port vert fel a vétel, ugyanis a fejlesztőcsapatot azok alapították, akik korábban a 2015, Inc. nevű fejlesztőcégnél dolgoztak a Call of Duty sorozat előtti hasonló sikerjátékon, a Medal of Honor: Allied Assaulton. A 2015, Inc-ből kiváltaknak a játék kiadójával, az Electronic Artssal akadtak problémáik – most úgy tűnik, a történelem megismétli önmagát, ráadásul éppen az EA-hez térnek vissza a tékozló fiúk.

A nagy szakítás hátterének megértéséhez érdemes tudni, hogy az Activision vezetője, Robert Kotick nem arról híres, hogy hagyná érvényesülni a fejlesztőket. Bevallottan többre értékeli az üzleti sikert a kritikainál, az irányítása alatt megszaporodtak a kiadónál az egy kaptafára készült Lego-videojátékok és a Guitar Hero-sorozatot is addig facsarta, amíg lehetett – aztán elküldött több tucat embert a sorozatot fejlesztő Neversofttól, a gitár- és dobkontrollereket készítő RedOctane-től, a Guitar Hero: Van Halent fejlesztő Underground Developmentet pedig bezárta.

Rovatok