Szerda este két hajó ütközött össze a Dunán a Margit hídnál, az egyik, a Hableány felborult és elsüllyedt. A ütközés és a Hableány felborulása látható egy rendőrség által kiadott videón is. 35 ember volt a fedélzetén, 33 dél-koreai turista és a 2 fős személyzet. Legalább hét ember meghalt, hetet pedig kórházban ápolnak, ők átfagytak, de más sérülésük nem volt. 21 embert még keresnek.
A Hableány a magyar hajóregiszter szerint szovjet gyártmány, egy Projekt 544 (Moszkvics) típusú motoros személyhajó volt. A mai Ukrajna területén található Herszoni Hajóépítő és Hajójavító üzemben építették 1949-ben, idén lett volna 70 éves. 1992-től szakszervezeti sétahajóként szolgált, 2003-ban került a Panoráma Deck Kft. flottájába (A cég 12 séta-, illetve rendezvényhajót üzemeltet.)
A hajó hossza 27,25 méter, szélessége a főbordán 4,8 méter, a legnagyobb merülése 0,89 méter volt. A nyolcvanas években cserélték a főgépét, a RÁBA 150 motor teljesítménye 150 lóerő volt, a hajó 19 kilométer per órás sebességre volt képes. A maximális befogadóképessége hivatalosan 150 fő volt, bár a cég honlapja szerint csak 60 fős kapacitással számoltak.
A Hableány a Viking Sigyn nevű, svájci zászló alatt működő hotelhajóval ütközött, amely a németországi Passauba tartott a 8 napos Duna keringő nevű program keretében. A hatósági zár alá került hajó épp a Pesti alsó rakparton áll, jól látható az orra alsó részén az ütközés nyoma.
A Viking Sigyn új hajó, 2019-ben épült. 135 méter hosszú, 12 méter széles, az űrtartalma 5000 bruttó űrtonna, a maximum sebessége 28 kilométer per óra. Négy szintjén maximum 190 utas fér el.
Ezeken a hajókon mindenfajta mentőfelszerelést szigorú hatósági előírás szabályoz, elképzelhetetlen, hogy egy hajó enélkül induljon el
– mondta el az Index kérdésére Sztankó Attila, a Magyar Országos Hajózási Szövetség elnökségi tagja, a Panorama Decket is magában foglaló Európa Cégcsoport vezetője.
A Hableányon szolgálati csónak nem volt, az azt olyan nagyobb hajókon, például szállodahajókon tartják fenn, amelyeken a fedélzet szintje túl magasan van ahhoz, hogy közvetlenül tudjanak a vízből menteni róla. “Ahány fő befogadóképességű a hajó, annyi mentőmellény kell, hogy legyen rajta. De a hatóság a hajóbizonyítványba beírja, hogy hány mentőgyűrű, csáklya, vízmérő, tűzoltó készülék és más mentőfelszerelés kell, hogy legyen a hajón. Ezeknek az előírásoknak a betartását rendszeresen ellenőrzik, évente vizsgáztatni kell a hajókat, bizonyos időközönként parti szemléztetni, tehát ez egy elég szigorú tortúra, aminek az elmulasztását felelősen senki nem merné megkockáztatni” – mondta Sztankó Attila.
Mindegyik hajón van műholdas navigációs berendezés – úgynevezett AIS jeladó készülék –, amely mutatja a hajó pillanatnyi helyzetét, útvonalát, sebességét és minden más fontos információt. A hajó vezetőjének azt is rögzítenie kell benne, hogy hány főt szállít. Ez alapján a hajóknak a saját pozíciójukkal és a többi hajó helyzetével, mozgásával is pontosan tisztában kell lenniük. Az online hajókövető szolgáltatások is ezeken az adatokon alapulnak, itt a Hableány útját is követni lehetett. Ez a navigációs rendszer már két éve kötelező minden hajón.
Egyébként nem voltak annyira rosszak a látási viszonyok se, az életben maradt turistáknak éppen az volt a szerencséjük, hogy a tetőn fényképezték a várost egy ponyvatető alatt
– mondta Sztankó Attila.
A rendőrség szerint a baleset előtt a Hableány fordult be a szállodahajó elé. Az ütközés erőviszonyainak érzékeltetéséhez tudni kell, hogy Sztankó Attila szerint a Hableány tömege 40, míg a szállodahajóé 1000 tonna körüli, nem csoda, hogy a kisebb hajó azonnal oldalra fordult, és mindössze hét másodperc alatt elsüllyedt. (Frissítés: Cikkünk megjelenése után jelentkezett a Sigyn hajót is üzemeltető Viking River Cruises egy magyar gépésze, aki szerint ennek a hajótípusnak ennél is lényegesen nagyobb a tömege, 2100-2500 tonna attól függően, hogy mennyi a hajó ivóvíz- (maximum 156 m³), üzemanyag- (120 m³) és ballasztvízkészlete (560 m³). A cikk korábbi címét is ennek megfelelően pontosítottuk.)
A baleset körülményeit is pontosan vissza lehet majd követni az AIS készülék adatai alapján. Horváth Imre, a Magyar Hajózási Országos Szövetség főtitkára az MTI-nek úgy fogalmazott, hogy a hajók mozgását egy “külső fekete doboz” rögzíti, amely a közlekedési adatokat folyamatosan rávetíti egy térképre, illetve a rádióforgalmat is rögzíti. Szerinte mivel a navigáció rendszer adatai alapján pontosan tudható volt, melyik hajó hol tartózkodik, egyértelműen emberi hiba okozhatta a balesetet.
Egy szállodahajón dolgozó fedélzetmester még csütörtök hajnalban az Indexnek azt mondta, szerinte egy ilyen tragédia csak idő kérdése volt, mert rendkívül megszaporodtak az esti városnéző sétahajókázósok, és a kisebb hajók mellett sok nagy is jár ilyenkor a folyón, ami nagyon veszélyes gyakorlat. Szerinte ezeket az esti sétautakat már korábban be kellett volna tiltani.
Az eltűntek keresését csütörtökön honvédségi búvárok folytatták. A keresést nehezíti az esős idő, a folyamatosan emelkedő vízszint és a megáradt folyó erős sodrása. A hajóroncsot csütörtökön hajnali fél 2 körül találták meg a Margit híd közelében, jelenleg a kiemelésre készülnek a hatóságok. Több fázisból álló művelettel emelik majd ki a Dunából a turistahajónak a roncsait, jelenleg a kiemeléshez szükséges előmunkálatokat végzik.
(Borítókép: Viking Sygin kikötve Budapesten 2019. május 30-án. Fotó: Ajpek Orsi / Index)