Harmóniában kering öt idegen bolygó

2021. január 27., szerda 08:18

Kétszáz fényévre lévő csillag körül találták őket.

Különleges csillagrendszert találtak a Genfi Egyetem munkatársai, az Astronomy & Astrophysics folyóiratban publikált kutatásukban rögtön hat exobolygót mutatnak be. A felfedezéshez az európai űrügynökség exobolygóvadász műholdját, a CHEOPS-t használták.

A hat bolygó a Naprendszertől mintegy kétszáz fényévre található TOI-178 csillag körül kering, közülük öt – a legbelső kivételével – úgynevezett orbitális rezonanciában mozog.

A rezonancia a 18:9:6:4:3 képletet követi. Míg a leggyorsabb bolygó 18-szor kerüli meg a csillagot, a következő 9-szer, és így tovább – az együttállások pontosan ismétlődnek. Az Európai Déli Obszervatórium (ESO) videója hanggal is érzékelteti a pályák harmóniáját.

A kutatást vezető Adrien Leleu és kollégái először csak két bolygót láttak, de az ESA új eszközeivel kicsit teljesebb lett a kép. A most felfedezett bolygók mind a csillaghoz közel nem lakható zónában keringenek, ezért feltételezhetően még távolabb keringő bolygók is a rendszerhez tartoznak.

Jelenleg csak öt olyan csillagrendszer ismert, ahol négyes vagy ötös rezonanciában keringenek a bolygók. Ez főleg a fiatal csillagrendszerekre jellemző, nem sokáig fennálló állapot, emiatt ritkának nevezhető.

A TOI-178 csillagrendszernek van még egy különlegessége: a bolygók összetétele. Általános jelenség, hogy nagyobb sűrűségű, sziklás bolygók a csillaghoz közelebb, a gázbolygók pedig távolabb keringenek.

TOI-178-nál csak a két belső bolygó szilárd, a harmadik bolygó alacsony sűrűségű, a negyedik és ötödik megint sűrűbbek, de a hatodik megint inkább felhőszerű.

– magyarázza Leleu.

Hogy a többi bolygó milyen a rendszerben, azt majd az ESO ebben az évtizedben munkába álló „Extrém Nagyságú Teleszkópja” tudja majd megállapítani.