Az új Kaspersky Safe Kids tanulmány azt vizsgálta, mire kerestek a leggyakrabban a gyerekek a 2020–2021-es téli szünet időszakában.
A világszerte bevezetett korlátozások ellenére a gyerekek elég jól elfoglalták magukat a YouTube tartalmak nézegetésével (21%) és a videójátékokkal (15%), amelyek közül a Minecraft bizonyult a legnépszerűbbnek. Mindeközben a híres emberek körében Donald Trump kapta a legtöbb keresési találatot.
A gyerekek számára az idén elég szokatlanul alakult a téli szünet. A járványhelyzet miatt sok országban elmaradtak az utcai fesztiválok és vásárok; az idősebb rokonok látogatását pedig nem ajánlották, vagy kifejezetten tiltották. A Kaspersky szakemberei a december 20. és január 10. közötti időszakban érkezett keresési kérések elemzésével állapították meg, hogyan ellensúlyozzák a gyerekek a szabadtéri tevékenységek hiányát.
Az önként megadott névtelenített metaadatok a Bing, a Google, a Mail.ru, a Yahoo!, a Yandex és a YouTube portálokon, mobil eszközökön és asztali számítógépeken végzett kereséseket tartalmazzák. A keresési kérések legtöbbször a YouTube-hoz (21%), a videójátékokhoz (15%), fordítóprogramokhoz (11%), kommunikációs platformokhoz (10%) és a zenéhez (9%) kapcsolódtak.
A YouTube-on videójátékokra kerestek rá leggyakrabban a gyerekek (37%). A keresések a különféle játékokat játszó streamerek csatornáira, valamint a konkrét játékokat, például a Minecraftot streamelők csatornáira irányultak. Ezen kívül a YouTube-on a legtöbb keresési találatok kapó játékok között az Among Us, a Brawl Stars és a videósztorik létrehozását lehetővé tevő Gacha Life szerepelt.
A második legjelentősebb keresési kategória a YouTube-on konkrét bloggerekhez vagy csatornákhoz kapcsolódott. A csináld magad téma például igen népszerű lett a gyerekek körében; ezt az is alátámasztja, hogy a következő három csatornára kerestek rá a legtöbbször: 5-Minute Crafts, 123 GO! és Troom Troom.
A harmadik legnépszerűbb keresési kategória a YouTube-on – egyáltalán nem meglepő módon – a zene volt. A legnépszerűbb zenészek között a BlackPink és a BTS K-pop együttes, Ariana Grande és Billie Eilish énekesnők, és Travis Scott rapper szerepelt. A legnépszerűbb dalok a „Baby Shark”, a „Dance Monkey” és a „Savage Love” voltak.
A zenészek és bloggerek mellett a gyerekek más híres emberekre is rákerestek. A legtöbb keresési kérés az Egyesült Államok 45. elnökére, Donald Trumpra érkezett, aki ezzel minden más, szintén sok keresési találatot kapó hírességet – például Emma Watson színésznőt és Elon Musk vállalkozót – is maga mögé utasított.
A másik nagy érdeklődésre számot tartó téma idén télen a TikTok videómegosztó szolgáltatás volt, amely több mint 150 országban havi 800 millió aktív felhasználóval büszkélkedhet. Az idén télen a gyerekek a „TikTok mashup” keresőszóra, bizonyos TikTok-videósokra, valamint arra kerestek rá, hogy „hogyan lehet kikapcsolni a korlátozott módot a TikTokon”.
A csináld magad tartalmak népszerűsége azt mutatja, hogy a gyerekek még mindig szeretnek barkácsolni és kézműveskedni, a Gacha Life iránti lelkesedés pedig elősegítheti a történetmesélési és a rajzolási készségek fejlesztését. A TikTok kreatív videók készítésére ösztönzi a gyerekeket, a koreai popsztárok pedig azért népszerűek, mert a videóklipjeikből táncmozdulatokat lehet tanulni. A gyerekek, akik már nem is ismerik a videójátékok, a YouTube és az üzenetküldő alkalmazások nélküli világot, a jelek szerint tudják, hogyan kell elfoglalniuk magukat egy világjárvány közepette is.
– mondta Anna Larkina, a Kaspersky webtartalom-elemzője.