Kalifornia engedélyezi a vezető nélküli taxiszolgáltatás működését San Franciscóban. A robotizált elektromos taxikat a kevésbé zsúfolt időpontokra és helyekre korlátozzák, amíg a szabályozó hatóságok fel nem mérik a biztonságot.
A kaliforniai szabályozó hatóságok zöld utat adtak egy robottaxi-szolgáltatásnak, hogy az megkezdje a sofőr nélküli fuvarok díjszabását San Franciscóban, ami az első ilyen eset egy olyan államban, ahol többtucatnyi cég próbálja betanítani a járműveket arra, hogy az egyre zsúfoltabb utakon irányítsák magukat.
A kaliforniai közüzemi bizottság egyhangúlag megadta a General Motors autógyártó által ellenőrzött Cruise vállalatnak az engedélyt a vezető nélküli fuvarmegosztó szolgáltatás elindítására. A szabályozó hatóságok annak ellenére adták ki az engedélyt, hogy biztonsági aggályok merültek fel amiatt, hogy a Cruise autonóm taxijai nem képesek felvenni és leszállítani az utasokat a járdaszegélyen, így a járműveknek a forgalmi sávokban kell duplán parkolniuk.
A fuvarmegosztó szolgáltatás kezdetben mindössze 30 elektromos járműből áll majd, amely San Francisco kevésbé zsúfolt részein szállít utasokat este 10 és reggel 6 óra között.
A szabályozó hatóságok így a korlátozásokkal felmérhetik a technológia működését, mielőtt engedélyeznék a szolgáltatás kiterjesztését. Így elkerülhetik a kockázatokat. Céljuk, hogy minimálisra csökkentsék annak esélyét, hogy
a robottaxik anyagi károkat, sérüléseket vagy halált okozzanak, ha valami balul sül el.
A Cruise és a robotautók másik úttörője, a Waymo már eddig is felszámítottak utasoknak fuvart San Francisco egyes részein autonóm járművekkel, amelyekben egy tartalék emberi sofőr is jelen volt, aki átvette volna az irányítást, ha valami baj történt volna a technológiával. Most azonban a Cruise engedélyt kapott arra, hogy olyan járművekben is pénzt kérjen a fuvarokért, amelyekben az utasokon kívül más ember nem tartózkodik – ez az a törekvés, amelyet számos technológiai vállalat és hagyományos autógyártó már több mint egy évtizede követ.
A sofőr nélküli járműveket úgy üdvözölték, mint amelyekkel olcsóbbá tehető a taxizás, miközben csökken a meggondolatlan emberi sofőrök által okozott közlekedési balesetek és halálesetek száma. Gil West, a Cruise operatív igazgatója szerint a szavazás eredménye
óriási lépés a Cruise-nál folytatott küldetésünkhöz, hogy életeket mentsünk, segítsünk megmenteni a bolygót, és időt és pénzt takarítsunk meg az embereknek.
A vállalat fokozatosan kezdi meg a tarifás fuvarok bevezetését.
A Waymo 2009-ben az internetes Google nagyhatalmon belüli titkos projektként indult, 2020 októbere óta működtet sofőr nélküli fuvarmegosztó szolgáltatást Phoenix térségében, de a zsúfoltabb városokban, például a nagy népsűrűségű és forgalmas San Franciscóban való eligazodás sokkal bonyolultabb kihívások elé állította a robottaxikat.
Ez az egyik oka annak, hogy a Cruise San Franciscóban nemrég engedélyezett, vezető nélküli szolgáltatását ilyen szigorúan ellenőrzik. Amellett, hogy a Cruise vezető nélküli szolgáltatása olyan helyekre és időpontokra korlátozódik, ahol kisebb a forgalom, és kevesebb gyalogos van az utcákon, nem működhet erős esőben vagy ködben.
Az Uber, a legnagyobb fuvarmegosztó szolgáltatás azt remélte, hogy 2019-re 75 ezer önvezető autója lesz az utakon, és 2022-ben már legalább 13 városban üzemeltethet sofőr nélküli taxiflottát – derül ki a bírósági dokumentumokból, amelyeket egy nagy horderejű ügyben nyújtottak be, amelyben a céget azzal vádolják, hogy üzleti titkokat lopott a Waymótól. Az Uber végül 2020-ban eladta autonóm vezetési részlegét az Aurorának, és továbbra is szinte kizárólag emberi sofőrökre támaszkodik, akiket a járvány óta nehezebb toborozni – írja a Guardian.
Ez nem történt meg, bár Musk még mindig azt ígéri, hogy végül valóra váltja az ígéretét.