A járművéről származó érzékeny adatok olyan cégekhez áramlanak, amelyekről valószínűleg még sosem hallott.
A mai autók olyanok, mint az okostelefonok, az internethez csatlakozó alkalmazásokkal, amelyek hatalmas mennyiségű adatot gyűjtenek, amelyek egy része nagyon is személyes − írta meg a The Markup.
A legtöbb járművezetőnek fogalma sincs arról, hogy milyen adatokat továbbít a járműve, arról nem is beszélve, hogy pontosan ki gyűjti, elemzi és osztja meg ezeket az adatokat, és kivel. A Kanadai Autóipari Szövetség (Automotive Industries Association of Canada) nemrégiben végzett felmérése szerint a válaszadóknak csak 28 százaléka volt tisztában azzal, hogy milyen típusú adatokat termel a járműve, és ugyanennyien nyilatkoztak úgy, hogy tisztában vannak azzal, hogy ki fér hozzá ezekhez az adatokhoz.
A Markup 37 olyan vállalatot azonosított, amelyek a gyorsan növekvő, csatlakoztatott járműadat-iparág részét képezik, és az ilyen adatokat teszik pénzzé egy olyan környezetben, ahol kevés szabályozás vonatkozik az adatok értékesítésére vagy felhasználására.
Bár e vállalatok közül sokan hangsúlyozzák, hogy összesített vagy anonimizált adatokat használnak, a helymeghatározási és mozgási adatok egyedi jellege növeli a felhasználói adatvédelem megsértésének lehetőségét.
Az összekapcsolt járműadatok piaca még csak gyerekcipőben jár, de elemzők szerint 2030-ra 300 milliárd és 800 milliárd dollár közötti értéket fog elérni.
Ez a születőben lévő iparág kihívásokkal néz szembe, mivelhogy befektetőket vonzzon arra kényszerül, hogy nyereséget termeljen; ugyanakkor az okostelefonokról származó érzékeny és potenciálisan azonosítható információk nyilvánosságra hozatala arra késztette az amerikai törvényhozókat, hogy átfogó szigorításokkal fenyegessék a helymeghatározási adatok gyűjtését, továbbítását és értékesítését, ami akadályokat állíthat az iparág növekedése elé.
A következő egy tipikus adatáramlási forgatókönyv egy gyárilag telepített mobiltelefonos kapcsolattal rendelkező jármű esetében.
Amint a járművezető beszáll az autóba, több tucat érzékelő bocsát ki adatpontokat, amelyek az autó számítógépéhez áramlanak: a vezetőajtó ki van nyitva; egy utas ül a vezetőülésben; az utastér belső hőmérséklete 25 Celsius-fok; a napfénytető nyitva; a gyújtásgomb megnyomva; az utazás megkezdődött.
Ezeket az adatpontokat az autó számítógépei feldolgozzák, és mobilkapcsolaton keresztül továbbítják vissza az autógyártó szervereire.
Az utazás alatt további információkat gyűjtenek: a jármű helyét és sebességét, azt, hogy a fékek be vannak-e kapcsolva, melyik zeneszám szól a szórakoztató-rendszerben, hogy a fényszórók be vannak-e kapcsolva vagy alacsony-e az olajszint.
Az adatok ezután megkezdik saját útjukat az autógyártótól a „járműadatközpontok” néven ismert vállalatokhoz, majd tovább az összekapcsolt járműadatok piacán keresztül.
(Borítókép: Papajcsik Péter / Index)