Ismét vizsgálják a lítium-ion akkumulátorokat, amelyek számos népszerű termékben megtalálhatók, miután a héten New Yorkban hatalmas tűz keletkezett, amelyet feltehetően egy elektromos robogó akkumulátora okozott.
Legalább hét ember megsérült a Bronxban keletkezett tűzben, amelyhez 200 tűzoltó vonult ki. A tisztviselők úgy vélik, hogy az incidens egy lakóház tetején talált robogó lítium-ion akkumulátorából eredt. 2022-ben a New York-i tűzoltóság több mint 200 e-robogó és e-bike által okozott tűzesethez vonult ki, amelyek hat halálos áldozatot követeltek − írta meg a CNN Business.
Ezeknél a tüzeknél nem lassú gyulladásról van szó. Az akku szó szerint felrobban.
− mondta Laura Kavanagh, a New York-i tűzoltóság parancsnoka az újságíróknak.
A kaliforniai Carlsbadban a hét elején keletkezett lakástüzet feltehetően egy e-scooter lítiumakkumulátora okozta. Kedden egy riasztó videó látott napvilágot, amelyen egy kanadai háztulajdonos a földszintre szaladva találta lángra lobbanni elektromos kerékpárjának akkumulátorát. Múlt hónapban Massachusettsben egy többlakásos házban keletkezett tűz miatt is vizsgálódnak hasonló problémák miatt.
Ezek az incidensek több okból is egyre gyakoribbak. Először is, a lítium-ion akkumulátorok ma már számos mindennapi technológiai termékben megtalálhatók: laptopokat, fényképezőgépeket, okostelefonokat és sok más eszközt működtetnek.
Ez lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy az egyre vékonyabb eszközökbe többórányi akkumulátor-üzemidőt préseljenek. A gyúlékony anyagokat használó akkumulátorok azonban a gyártói hibák, a helytelen használat és az elöregedés kombinációja miatt fokozhatják a kockázatot.
A lítiumakkumulátorok általában biztonságosak, és nem valószínű, hogy meghibásodnak, de csak addig, amíg nincsenek hibák, és az akkumulátorok nem sérülnek, vagy nem kezelik őket rosszul. Minél több akkumulátor vesz minket körül, annál több incidenssel fogunk találkozni
− mondta Steve Kerber, az Underwriters Laboratory (UL) Tűzbiztonsági Kutatóintézetének (FSRI) alelnöke és ügyvezető igazgatója.
2016-ban a Samsung világszerte visszahívta Galaxy Note 7 készülékét, „akkumulátorcellás problémákra” hivatkozva, amelyek miatt a készülék kigyulladt és időnként felrobbant. A HP és a Sony is hívott vissza később lítiumos számítógép-akkumulátorokat tűzveszély miatt.
2020-ban a Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) megtiltotta, hogy az eszközökbe be nem szerelt lítium-ionos fémakkumulátorokat feladják a poggyászban, és azt mondta, hogy azoknak az utas kézipoggyászában kell maradniuk, ha a légitársaság jóváhagyja őket, és 101-160 wattóra közötti teljesítményűek.
A lítiumakkumulátorok által okozott füst- és tűzveszélyes eseményeket a repülőgép utasterében tartózkodó utaskísérő személyzet és utasok kezelhetik
− közölte az FAA.
Az aggodalmak ellenére a lítium-ion akkumulátorok továbbra is elterjedtek napjaink legnépszerűbb eszközeiben. A technológiai cégek arra hivatkoznak, hogy gyorsabban töltődnek, hosszabb ideig tartanak, és több energiát tudnak tárolni.
De nem minden lítium-akkumulátor egyforma.
Dylan Khoo, az ABI Research technológiai elemzőcég elemzője szerint az elektromos kerékpárok és robogók olyan akkumulátorokat használnak, amelyek körülbelül 50-szer nagyobbak, mint az okostelefonokban lévő akkumulátorok.
Így ha tűz keletkezik, az sokkal veszélyesebb
− mondta Khoo.
Khoo szerint minden lítium-ion akkumulátorban gyúlékony anyagok vannak, és a Bronxban történthez hasonló incidensek valószínűleg „termikus elszabadulás”, azaz láncreakció eredménye, amely tűzhöz vagy katasztrofális robbanáshoz vezethet.
Ezt a folyamatot kiválthatja az akkumulátor túlmelegedése, kilyukadása vagy egy elektromos hiba, például rövidzárlat. Azokban az esetekben, amikor a tüzek töltés közben spontán keletkeznek, valószínűleg gyártási hiba okozza a tüzet
− mondta Khoo.
Kerber szerint a lítiumion-akkumulátor-alapú tűzesetek száma mind az Egyesült Államokban, mind nemzetközi szinten rendkívüli módon növekszik, különösen az elektromos biciklik és rollerek esetében, mivel a világjárvány idején megugrott az ilyen termékek eladása.
Miután a koronavírus berobbant, a házhoz szállítások miatt a robogók használata drámaian megugrott, különösen olyan helyeken, mint New York City. Az emberek elkezdték túl drágának tartani őket, és olyan gyártókhoz fordultak, amelyek gyengébb minőség-ellenőrzést végeztek az akkumulátorrendszerekkel. A minőségi gyártóknak nincsenek problémáik. Ezek a dolgok addig fognak megtörténni, amíg nem szabályozzák az eszközöket
− mondta Kerber.
Kerber azt javasolja, hogy az emberek UL-tanúsítvánnyal rendelkező elektromos kerékpárokat és robogókat vásároljanak jó hírű kiskereskedőktől; az online piacterek gyakran megnehezítik a vásárlók számára, hogy megállapítsák, honnan származnak a termékek. Ha tűz keletkezik, azt tanácsolja, hogy az emberek inkább azonnal evakuálják az épületet, és hívják a tűzoltókat, mint hogy maguk próbálják eloltani a tüzet.
A tűz hihetetlenül gyorsan terjed, és a tűzoltó készülék ebben az esetben nem hatékony
− mondta.
A szakértők arra figyelmeztetnek, hogy bárkinek, aki lítium-ion akkumulátorral rendelkezik, be kell tartania a megfelelő töltési és akkumulátorhasználati irányelveket. A Michigani Egyetem kutatói szerint minden ilyen típusú akkumulátorral rendelkező eszközt hűvös, száraz helyen kell tölteni és tárolni, és nem szabad túl sokáig vagy alvás közben töltve hagyni − ez az ajánlás valószínűleg ellentétes azzal, ahogyan sok fogyasztó kezeli a készülékét.
A megemelkedett hőmérséklet felgyorsíthatja szinte minden akkumulátor-összetevő degradációját, és jelentős biztonsági kockázatot jelenthet, beleértve a tüzet vagy robbanást. Ha egy laptop vagy mobiltelefon feltűnően forró töltés közben, húzzuk ki a konnektorból
− mondták a kutatók.
Az akkumulátorokat is rendszeresen ellenőrizni kell, hogy nincs-e rajtuk repedés, kidudorodás vagy szivárgás, és az embereknek mindig a készülékhez mellékelt töltőt kell használniuk, vagy egy jó hírű beszállítótól származó töltőt. Kerber szerint elektromos robogó vagy kerékpár töltésekor soha nem szabad elzárni a tűzlépcsőt vagy a kijáratot.
Bár egyes akkumulátorok működési elvei biztonságosabbak, mint mások, Sridhar Srinivasan, a Gartner piackutató cég vezető igazgatója szerint még néhány évre vagyunk egy jobb, biztonságosabb lítium-ion alternatíva elfogadásától.
Az LFP (lítiumvas-foszfát) akkumulátorok például nem melegednek annyira túl, mint más típusú lítium-ion akkumulátorok. A fejlesztés alatt álló jövőbeli akkumulátortechnológiák, például a nátrium-ionos vagy szilárdtest-akkumulátorok várhatóan a lítium-ion biztonsági problémáinak egy részét is megoldják majd.
(Borítókép: Sean Gallup / Getty Images)