Ha úgy érzi manapság, hogy déjà vuje van, és minden, ami történik, már megtörtént egyszer, akkor a hiba nem az ön készülékében van. Ez itt a kőkemény 80-as évek. Welcome! De ne küzdjön ellene, ne csüggedjen. Mint mindenben, ebben is ott van a jó. A Kövér László-i értelemben vett emberi. Találjuk meg ezt a jót a mában.
Ami a 80-as években szerethető volt, azzal most sem tudunk nagyon mellé lőni. Emlékeznek például az autóskártyára? Hát mi lett azzal az elmúlt húsz-huszonöt évben? Szertefoszlott, de az élmény megmaradt.
Biztosan megvan mindenkinek a Mindent Vivő Lolate (Lola-T), a zöld Wartburg vagy éppen a Simca 4 CV. Hogy mit is jelentenek az autó utáni számok, betűk, sosem volt érdekes, hiszen magukról az autókról amúgy se sokat tudtunk, a jó részükről még azt sem, hogy egyáltalán léteznek-e (Apal Corsa, ugye?).
Hogy is tudhattunk volna! A rendszerváltás előtt egy Skodára is 10 évet kellett várni, és akkor a Zsiguliról még szó sem esett. A választék a magyar autópiacon ennyi volt: Trabant, Wartburg, Moszkvics, Dacia, Skoda és Lada és persze a Kispolszki. De nekünk ennyi már akkor sem volt elég, muszáj volt az autóskártyából továbbképezni magunkat. Tudtuk, hogy a Mercedes Benz 200 SEL 6,3 hengereinek a száma 8, vagy hogy a Jaguar XJ 12 305 lóerős.
Éppen ezért elgondolkodtunk, hogy a mostani bőséges választékban hogyan tudnánk valahogy helyettesíteni az autóskártyát. Van-e egyáltalán értelme ebben a bábeli zűrzavarban legjobbról vagy legrosszabbról beszélni. Beláthatatlan a piac, de szerencsére van nekünk egy közéleti elitünk, amelynek tagjai a jelek szerint mindent megtesznek, hogy egy-egy járművet, autótípust reflektorfénybe emeljenek. Nekünk ők, Vajna Tímea, Orbán Viktor, Tarlós István vagy éppen Demszky Gábor a sorvezetőnk. Az ő autóik alapján válogattunk össze azt 32 kocsit, ami a mai, progresszív autóskártyát kihagyhatatlanná teszi.
Nyár óta gyűjtögettük a politikusokat és járműveiket. Van, ahol nem is kérdés, miért szerepel valaki és a kocsija, máshol egy kis magyarázatot igényel. Orbán Viktor miniszterelnököt és a legendás sötét Volkswagen Transportert nem lehet kihagyni.
Ahogy emblematikus autótulajdonos Pintér Sándor miniszter is, A Soha Senki Által a Valóságban Még Nem Látott Wartburggal, amit minden vagyonnyilatkozatában feltüntet amióta csak miniszter lett. Vagy elég ha csak annyit mondok: Lézer János.
De erős versenyző jelent meg Rogán Antal személyében, aki nem is akármivel, mindjárt egy helikopterrel nevezett az autóskártyás csúcsjárművek közé. Persze ön most azt mondhatja, hogy de hát a helikopter nem is autó! 2017 van, jó reggelt! Nem lehet valakit csak azért diszkriminálni, mert kicsit jobban megy neki, mint az átlagnak. És az autós értelmezési tartomány amúgy is szűk, őszintén, ki lehet hagyni a sorból a Kézdivásárhelyre lóval bevonuló Semjén Zsoltot? Ugye, hogy szívtelenség lenne! Ahogy Horthy őméltósága és lipicaija is idekívánkozik.
De nem is húzom tovább az időt, jöjjön a gyűjtés és a Szarvas alkotta kártyák.
Néhány esetben nem ismerjük a pontos típust, és voltak olyanok, akik nem akartak válaszolni a kocsira vonatkozó kérdésükre, ezért előfordulhatnak kisebb-nagyobb tévedések. Olyankor a fantáziánkkal pótoltuk az űrt, elnézést.
Az autók álruhás királya a Volkswagen Transporter, ami puritánságában és eleganciájában maga a fémbe öntött Orbán Viktor. Aki el akar vegyülni Bicskén vagy valamelyik tiroli síparadicsomban, mint a nép egyszerű gyermeke, annak elengedhetetlen egy Transporter beszerzése, bónusz, hogy ebben aztán lehet bárkinek akkora hasa, mint egy kisebb stadion, kiszálláskor nem kell vigyáznia, hogy kínlódásnak tűnjön.
Kevés dolog tud jobban összezavarni egy politikai elemzőt, mint Pintér Sándor és az ő rejtélyes Wartburgja. Itt van egy exrendőr, aki végignézte a 90-es évek leszámolásait és maffiaháborúját, majd miniszterként pikk-pakk véget vetett a bűnözésnek, de tényleg. Kerüli a reflektorfényt, ezért ritkán beszélünk mesés vagyonáról is, mert Pintér Sándor képes volt ember maradni: wartburgos, telekre járó kis embernek.
Hogy csinálja? A rejtély vele kapcsolatban régóta foglalkoztat minket, így néhány éve, amikor még fontosnak tartottuk a képviselők éves vagyonnyilatkozatáról beszámolni, éppen a miniszter és az ő, általunk elképzelt Wartburgját választottuk címlapképnek. Célunk az volt, hogy rámutassunk a vagyonnyilatkozatok értelmetlenségére, a bennük foglaltak és a feltételezett valóság között tátongó szakadékra, másrészt meg, hé, emberek, itt egy pasas, aki büszkén felvállalja a szocialista ipar legtrébb járművét, a Wartburgot!
Vajna Tímeát egyszerűen nem tudjuk hova tenni. Az olykor megbotránkoztató életvitelt folytató Vajnánét se kiköpni, se lenyelni nem lehet.
Palácsik Tímea vagyonra és hírnévre született, talán még senki nem vágyta úgy a gazdagságot, mint ő, és ami imádnivalóvá teszi, hogy ezt egyáltalán nem is szégyelli. Hogy is szégyellné, sőt egyenesen kérkedik vele, és hát, bevallom, ez az én gyengeségem, hogy ezzel a viselkedésével még le is vesz a lábamról. Ahogy ül a Lambóban, és beleordítja a világba, hogy semmire se vágyott jobban az életben, mint erre.
Ül az öreg úr a Bentley-jében, szivar lóg a szájából, a nap süt felette. Andy Vajna elhozta Budapestre Hollywoodot, és senkinek nem áll olyan jól ez a laza producerkedős, világba beleszarós, mindent megtehetős stílus, mint neki.
Persze, aki Sylvester Stallonéval koktélozik, majd Arnold Schwarzeneggerrel vacsorázik, az muszájból sem járhat mással, csak Bentley-vel. Még akkor is, ha ezt a mi adóforintunknak is köszönheti.
Ha a pofátlanságnak lenne mértékegysége, akkor az abban fellelhető legnagyobb érték Fürst György lenne. A parkolóbiznisz fortélyait MSZP-s VI. kerületi alpolgármesterként kitanuló politikus egy csoda. Bármilyen kavarásra fény derült a parkolási rendszer üzemeltetésében, Fürst helyzete megingathatatlan volt, amire még rá is tett egy lapáttal a rendszeresen szabálytalanul leparkolva hagyott és közszemlére kitett Royce-Rollsszal.
Volt egy tél, amikor a fél ország azon röhögött, hogy néhány pasas a Balatonon úgy próbálta ki, hogy elég vastag-e a jégpáncél, hogy rámentek a Hummerjükkel. Kiderült, hogy nem elég vastag, és a két kocsi alatt beszakadt a jég, az amerikai autóipar csúcsai meg elmerültek a vízben.
Egy pillanat alatt váltak az ország hülyéivé, amint kamerák és fotósok gyűrűjében egy daru húzta ki a vízből a kocsikat.
Ha így folytatja, Mészáros Lőrinc 2024-re a világ leggazdagabb emberévé válhat, de a felcsúti gázszerelőből nemzeti vagyonkezelővé váló Mészáros autóparkja már most olyan, mintha valamelyik dubaji olajsejk lerakata lenne.
A felcsúti polgármester rajong a Mercedesekért, láttuk már terepjáróban és hajónyi szedánban is. Az autóskártyába azért a terepjárót választottuk, mert Mészáros ezzel a típussal manőverezett be a menő autósok közé.
A motor típusát nem ismerjük, de feltételezzük, hogy a brutális vagyonhoz megfelelő motor is társul, így a legértékesebb verzióhoz kerestük az adatokat.
Fizessenek a gazdagok! – az MSZP legújabb kampányszlogene, amit, be kell látnunk, hiteltelen lenne egy IFA platójáról hirdetni, ezért Szeged szocialista polgármestere is inkább egy hófehér LUXUS Jeepel jár melókába a fideszes média szerint.
Bár Botka ellenfeleinek ármánykodása után gyorsan lemondott az MSZP-ben szövögetett álmairól, kocsija egy darabig még nem fogja cserben hagyni.
Nehéz lenne megmondani, hogy Dzsudzsák Balázs leamortizált autói száma vagy azon klubok vannak-e többségben, amelyek a sportnapilap szerint már le szerették volna szerződtetni az arany lábú magyar szélsőt. Novemberben hirtelen letaszították a trónról, és már nem ő a legjobban megfizetett magyar labdarúgó, de autósként még egy darabig biztos marad a csúcson.
Nem volt könnyű eldönteni, hogy melyik szerencsétlenül járt autót válasszuk ki a sorból, végül erre a jobb sorsra érdemes bérelt autóra esett a választásunk, amit Balázs Nyírlugas felé tört meg alaposan.
A legnehezebb dolog Tarlós István főpolgármester magánéletének feltérképezése volt számunkra, mert Tarlós szinte megszállottan rejtegeti a családját. Ezért robbant a hír, amikor a főpolgármester egy sajtótájékoztatót tartott arról, hogy neki a feleségét a közterületesek megbüntették.
Mit mondjunk, ilyen egy jó férj! Tarlós egyenes a pokolba kívánta a közterületesek módszerét, hogy nem átallnak, kamerával suttyomban felvételeket készíteni a szabálytalankodókról, majd jól meg is büntetni őket. Hát abból nem esztek, öcsikék! Tarlós felesége így lett hivatkozási alap, és már csak ezért is megérdemli, hogy a kártyán szerepeltessük.
A honlapja szerint Forma–1-es élményt kínál a BAC Mono gyár azoknak, akik vásárolnak a termékükből. De mint minden jónak, ennek az élménynek is vége szakad egyszer. Josh Michael Cartu, a Magyarországon élő kanadai milliárdos autójának például az alagút oldala jelentette a véget.
Az autó csúnyán összetört, viszont sokan csak ebből a balesetből tudtuk meg, hogy egyáltalán létezik ilyen autó.
Az máig nem derült ki, hogy kik kezdték el 2006 szeptemberében felgyújtani az autókat az MTV Szabadság téri székházánál, persze nem ez az egyetlen az egész időszakban, amit homály fed. Az viszont viszonylag ismert sztori, hogy a tévészékház megtámadásának idején Baló György éppen a tévészékházban tartózkodott, és műsort vezetett, miközben a Szabadság téri épület előtt álló kocsija a lángok martaléka lett.
Ez is emblematikus jármű a maga nemében.
Ahogy emblematikus lett az október 23-i forradalom 50. évfordulójára szervezett rendezvényekre kiállított tank is, amit az utcai zavargások csúcspontján valaki beindított és a rendőrségi sorfal felé irányított.
A jármű dekorációként parkolt a Deák téren, és akkor még a legelvetemültebbek sem gondolhatták, hogy lesz lesz majd egy ember, Horváth György, aki be tudja indítani, mert maradt benne még egy csöppnyi üzemanyag. Horváth és mindannyiunk szerencséje, hogy az üzemanyag még azelőtt kifogyott, hogy elérték volna a rendőrsorfalat.
Vitathatatlan, hogy ennek a járműnek a versenyben a helye.
Lázár János már akkor sem sem szarral gurigázgatott, amikor 2010-ben a Fidesz frakcióvezetőjeként egy csúcskategóriás Audival járkált Hódmezővásárhely és Budapest között. Nem ő tehet róla, hogy ez amúgy egy olyan autó, amivel egyszerűen nem lehet szabályosan közlekedni, mert minden kis gázfröccs jóval a megengedett sebességhatár fölé löki a kocsit. Ezért kell bele lézerblokkoló.
Szegény Lézer János meg hordhatja tovább a gúnynevet, amit az autója égetett rá.
Hisztériás röhögésben törtem ki, amikor eszembe jutott Demszky Gábor, akinek még azért kellett Canossát járnia, mert főpolgármesterként egy Allroadot kért a feneke alá, hogy azzal róhassa Budapest utcáit, meg hogy legyen mivel leugrani a horvát tengerpartra. Most őszintén, ma egy ilyen sztori még kis színest se érne, ő ebből a botrányból is úgy jött ki, mintha egyenesen Conor McGregor verte volna pépesre.
Ma örülnénk, ha csak annyi lenne a probléma, hogy valaki túl drága autót használ!
A Fidesz Cicerója imádja a sebességet. Megőrül érte, például olyan gyorsan gondolkodik, hogy néha már ő maga sem tudja követni, és ilyenkor úgy tűnik, hogy összevissza beszél. Pedig Kósa Lajos csak a gyors válaszok és gyors motorok szerelmese.
De nem is ez, hanem az teszi Kósa Lajost a gyűjtőszakma és korunk politikai zsenijévé, hogy nemrég képes volt egy olyan motorral érkezni egy sajtónyilvános eseményre, ami nem is szerepelt a vagyonnyilatkozatában.
Erről a limitált számban készített Porschéről laptársunk számolt be annak idején, mert kiderült, hogy a CBA-alapító Baldauf László munkábajárós kocsija. A remek üzleti és politikai érzékkel megáldott Baldauf aztán – kihasználatlanságra hivatkozva – végül eladta a kocsit mindannyiunk bánatára.
Most meg a CBA-t fogja átpasszolni egy gonosz multinak.
A 350. Maserati Shamalt birtokolni fejedelmi érzés lehet, és Gerendai Károly pontosan tudja, milyen érzés az. Egy interjúban beszélt arról, hogy gyerekkori álma egy Maserati, és hogy hogyan tudott hozzájutni egyhez. És bár Gerendainak már eddig sem kellett kaparnia egy kis jóért, autója az egész életművén a korona.
Néhány éve a Malackaraj podcastjában el is mondta, hogyan jutott hozzá a gyár utolsó Maserati Shamaljához.
A Fidesz pártigazgatója, Kubatov Gábor veterán autókat gyűjt. A gyűjtőszenvedély úgy igazán elismerésre méltó, ha fejben tartjuk, hogy míg a Groupama Aréna ára is átfolyt a kezei között, ő mégis ilyen szerény autókba szerelmes, pedig akár sokkal merészebb típusokban is gondolkodhatna. De nem, a Ferencváros elnöke ragaszkodik az Opel Kadetthez, mint a ferencvárosi beengedőember a vénaszkennerhez.
Sajnos ő sem árulta el nekünk, hogy a sok közül, melyik Opel a kedvence.
Ahogy minden sorrendnek van egy legjobbja, muszáj egy legrosszabbnak is lennie. Ezt a címet semmi más nem érdemelheti ki jobban, mint a 2017-ben felújított és lefestett metrókocsik. Ami igazán azért szomorú, mert ez a pakliból az egyetlen, ami nem másé, hanem a miénk.
A metróvonat teljesítményéről nem sokat tudunk, mivel már a felkészülésüket botránysorozat zavarta meg, az ajtók sorban mondták fel a szolgálatot, mondjuk legalább nem gyulladtak ki.
Elképesztő, milyen luxusban él a magyar futballkapitány, hüledezett a Fidesz bulvársajtója Bernd Storck Mercedes-Benz AMG CLS 63 S-én, amiből feltehetően akkor is többet találnánk, ha véletlenszerűen benyitnánk egy fideszes megbeszélésre. Aztán a sors úgy hozta, hogy Storck repült, és jött helyette egy belga kapitány, aki a Mercedes helyett már eggyel visszafogottabb járművel, egy Skodát kapott, ezért nekünk is változtatnunk kellett.
Ki más is lehetne ebben a játékban a mindent vivő Lola-T, mint Rogán Antal és a helikopter? Kormányunk dekadenciáról és megváltozott világról beszél, eközben a Rogán családdal a levegőbe emelkedik egy helikopter, amivel barátokhoz mennek esküvére. Szuggesztív képek.
Lássuk be, sehol nem vagyunk a propagandaminiszterhez képest.
Sokan a mai napig úgy tartják, hogy ha Horn Gyula nem karambolozik az 1994-es választási kampányban, nincs MSZP-győzelem sem. Persze szörnyű, ami történt, de Horn szerencsésen túlélte, amikor a Saab egy kivilágítatlanul az út szélén parkoló teherautóba rohant.
Horn hónapokig nyakmerevítővel a fején járt-kelt, nyilatkozott, az autó pedig belopakodott a tudatunkba, és ott is maradt Horthy Mikós lova és a szovjet felszabadító tankok mellett.
Egy darabig úgy tűnt, semmi sem szab határt a vállalkozó Csipak Péternek, akit nemcsak a csillagok szerencsés együttállása, hanem az V. kerület akkori polgármestere Rogán Antal is segített. Aztán a belvárosi parkolási társaság vezetőjeként egy csinos Ferrarival lepte meg magát, amit az egyik belvárosi mélygarázsban állított le. Akkor már lehetett sejteni, hogy Csipak valamit nagyon elronthatott, amikor ez a történet kipattant:
Mit sem ér, ha jóban vagy a Fidesszel, ha a Fidesz nincs jóban veled. Hova jutott ez a kapcsolat mára?
Ki emlékszik a K&H Bank botrányára? Én igen, pedig a politika minden követ megmozgatott, hogy ne derüljön ki minden, hiszen ez a botrány az MSZP–SZDSZ-kormány egyik legnagyobb bankbotránya volt. És miért volt különösen kínos? Mert kiderült, hogy az ügyben elsőként megdőlt dominó, a Britton Kft., a kormánypárt pénztárnokával volt valamilyen kifürkészhetetlen és azóta sem feltárt kapcsolatban.
A cég autója Puch Lászlónál kötött ki, ő annyit mondott, hogy a kocsi csak közvetetten került hozzá, aztán ejtették a sztorit. Azt nem gondoljuk, hogy Puch egy fapados verziót kapott volna, ezért az ő Peugeot 607-ese egy igen erős darabja a paklinak.
Mennyire sajnálhatta le a Nyugat azt a Kelet-Európát, aminek egyik vezetőjét 1987-ben egy ajándékba adott BMW-vel próbálták elkápráztatni? Nos, teljesen mindegy, mert a terv pompásan sikerült, Grósz Károly megkapta a BMW-t, majd Amerikában megvendégelték egy hamburgerre, és dőlhetett minden.
Magyarország egyik fele jeges borzongással figyelte Grószt, aki a felszolgált hamburgert jobb híján késsel és villával kezdte el enni. Hogy a BMW-vel mi lett aztán, sajnos nem tudjuk.
Orbánisztán! Horthysztán! Anakronizmus a javából, amikor úgy száz éve Horthy Miklós fehér lóháton bevonult Budapestre. A lóról sajnos nem sok maradt fent, de legalább azt tudjuk, hogy fehér (szürke) és hogy hány lóerős.
Semjénisztán! A kereszténydemokrata miniszterelnök-helyettes a nagy elődöt másolva belovagolt Kézdivásárhelyre. Erről felesleges lenne is többet írni.
Három megállóval a a felcsúti lehet a földrész legkisebb vasúti hálózata, ami egy Puskás Akadémia-Felcsút állomás és Alcsút-Arborétum viszonylatot foglal magába. Alighanem a világ leglassúbb járműve is ez egyben, a 35 perces menetidő alatt akár gyalog is megtehető a 6 kilométeres táv.
De hát vidéken, ugye, ki siet?
Álomgyilkosok álomautója. A Momentum a 260 ezer népszavazási aláírását mi mással, mint egy igazi magyar autóval, egy Suzuki WagonR +-szal szállította a nemzeti választási iroda hivatalához. Az a rengeteg paksaméta alig fért el a kis autóban.
Persze kicsi a bors, de erős. Lássuk, mit tud a kártyában!
Kóka János helikoptere már csak azért is megérdemli, hogy bekerüljön a pakliba, mert ez volt az első eset, hogy egy magyar politikusról kiderült, helikopterrel jár. Mondjuk a gépet ő pont a saját pénzéből vásárolta, és igyekezett is eltitkolni, de aztán egy Playboy-interjúban elkotyogta magát, mire beindult a fideszes médiahenger. Ki más, mint Rogán Antal el is keresztelte Kókát helikopterügyi miniszternek, ami az utólagos események fényében legalábbis ironikus.
Kóka helikopteréről még annyit érdemes tudni, hogy azóta már nem Kókáé, néhány évvel később eladta.
Az is kiderült nemrég, hogy az Orbán család is beszerzett egy helikoptert, ami viszont olyan pici, hogy kényelmes utazásra a legkevésbé sem alkalmas. Inkább hobbirepülgetésre jó, meg lehet vele szemlélni a birtokot, felemelkedni és végigtekinteni a horizonton, ami már minden valószínűség szerint amúgy is az övék. Jaj, mit beszélünk, Mészáros Lőrincé.