A benzinárstop legújabb, szombaton bejelentett „rezsicsökkentése” azonnal kihúzta a gyufát az ellenzéki pártoknál. A DK szerint itt a legújabb megszorítás Orbán Viktor részéről, a Momentum káoszkormányzásról beszél, a Jobbik pedig úgy látja, a kormány most az utolsó bőrt is lehúzza a kisvállalkozókról.
A szombat délelőtti rendkívüli kormányinfón Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter bejelentette: a kormány felszabadítja a stratégiai készletek egy részét, miután karbantartás miatt leáll a Mol százhalombattai finomítója, illetve a lakosságon, a taxisokon és a mezőgazdasági erőgépeken kívül mindenkit kizárnak a 480 forintos kedvezményes tankolásból, így a céges autókat is. Mindeközben folyamatosan töltik fel az ország gáztározóit.
„A mai kormányinfó újra bizonyította, hogy a Fidesz egyszerűen irtózik a zöldmegoldásoktól” – reagált közleményében a szombati kormányinfón elhangzottakra az LMP.
A zöldpárt egyúttal azt is nehezményezi, hogy a benzinárstop korlátozása közepette a kormány nem hajlandó érdemben válaszolni az LMP klímabérlet-javaslatára, amelynek értelmében az energiaválság alatt egységes, 5000 forintos bérlettel lehetne minden tömegközlekedési eszközt használni.
A zöldpárt szerint amennyiben ezt bevezették volna, most vélhetően nem kellene felélni a stratégiai kőolajtartalékot.
Másrészt legyen mindenki számára egyértelmű: a kormány elhibázott 12 éves politikájának következménye, hogy az ország ennyire kitett a fosszilis energiahordozóknak, hogy ennyire súlyosan érint minket az energiaválság, és hogy a vészhelyzetben nem tudnak mást tenni, mint újraindítani a szennyező Mátrai Erőművet és kivágni a fákat
– hangsúlyozták az LMP társelnökei, akik azt is hozzátették, hogy a jövő évi költségvetés egy forinttal sem költ többet energiahatékonyságra vagy megújuló energiára, mint az idei.
Azzal, hogy szombat déltől már csak a magánszemélyek és a taxisok tankolhatnak hatósági áron, a Jobbik szerint újabb csapás érte a kisvállalkozókat, akiket az elmúlt hetekben már így is ellehetetlenítettek.
A kata és a rezsicsökkentés eltörlése már így is csőddel fenyegette a legtöbb kisvállalkozást, az ársapka szűkítése tovább nehezíti honfitársaink életét, akik eddig sem jókedvükből tankoltak, hanem azért, mert ez is elengedhetetlen volt munkájuk elvégzéséhez
– szerepel az ellenzéki párt közleményében.
A Jobbik mindeközben azzal a javaslattal állt elő, amely csak a kormány igenjére vár, hogy nyújtsanak azonnali segítséget a magyar embereknek a következőképpen:
Jakab Péter országgyűlési képviselő szintén kifejtette gondolatait közösségi oldalán a legújabb kormányzati intézkedésekkel kapcsolatban. A Jobbik volt elnöke úgy látja, nem elég, hogy egekben az élelmiszerár, gyenge a forint, durván nőni fog a rezsi, a katásokat agyonadóztatják, mától a vállalkozók piaci áron tankolhatják a céges autót.
Tudjuk, hogy ez mit jelent. Növekvő terheket, újabb drágulást. Orbán azt ígérte, októberig biztosan marad a hatósági ár. Hazudott. Megint. Ami marad, az a 27 százalékos áfa, amit az üzemanyag után továbbra is beszed a Fidesz. Plusz még egy kis jövedéki adót
– vélekedik Jakab Péter.
A Demokratikus Koalíció szerint az újabb orbáni megszorítás az üzemanyagokon lévő hatósági ár kivezetésének következő lépése, miután, mint mondják, a Fidesz hétről hétre egyre több autóstól vonja meg az olcsóbb tankolás lehetőségét.
A miniszter elmondta, a továbbiakban a taxik kivételével céges autókba kizárólag piaci áron lehet majd tankolni, a hatósági ár pedig csak a magántulajdonban lévő autókra vonatkozik majd. Ezzel folytatódik az üzemanyagok hatósági árának fokozatos kivezetése
– emelte ki közleményében a Gyurcsány Ferenc vezette ellenzéki párt, előrevetítve a jövőképet, hogy a megszorítások addig fognak folytatódni, amíg már annyira kevés autóst fog érinteni a hatósági ár, hogy észrevétlenül meg is lehet szüntetni.
A Párbeszéd attól tart, hogy a szombaton bejelentett üzemanyagárstop részleges kivezetése által, a szállítmányozás drágulása következtében a vállalkozások megemelkedett kiadásaikat a fogyasztókra, azaz a magyar emberekre terhelik. Mindez ráadásul az ellenzéki párt szerint az eddigi rekord magas infláció további emelkedését fogja eredményezni, amit legjobban az alacsony jövedelmű emberek fognak megszenvedni.
A kormány katasztrofális gazdaságpolitikája, a gyenge forint, a katázás eltörlése, a rezsihazugság és a rezsiemelés, a mostani bejelentéssel a kisvállakozások megterhelése rengeteg magyar családot vihet a csőd szélére
– szerepel a Párbeszéd közleményében.
„Mostantól csak a magántulajdonban lévő, a mezőgazdasági és a taxigépjárművek jogosultak a hatósági árra. Ez is annak a jele, hogy a kormánypártok végighazudták a kampányt és a választás óta eltelt hónapokat is: becsapták a magyarokat, és mély válságba sodorták a gazdaságot” – reagált hivatalos Facebook-oldalán a szombati kormányinfón bejelentett benzinársapka-korlátozásra Gelencsér Ferenc, a Momentum elnöke.
A Momentum elnöke kiemelte, a káoszkormányzást bizonyítja, hogy a Mol-vezérigazgató egy fesztiválon jelenti be, hogy szükség van a benzinársapka átalakítására, hogy „adócsökkentés” címén már valutával is lehet fizetni az iparűzési adót és a társasági adót, valamint hogy péntek óta a kormány hivatalos véleménye, hogy aki nem tudja kifizetni a rezsit, az keressen több pénzt.
A Momentum az alábbi lépéseket javasolja a lakosságot sújtó pluszterhek enyhítése érdekében: csökkentsék a fuvarozók számára az útdíjhasználati díjat: ezzel mérsékelni lehet az elszabadult inflációt, a cél, hogy a brutális benzináremelés ne járjon az élelmiszerárak brutális emelkedésével. Kata nincs. Rezsicsökkentés nincs. Adóemelés van
– írta Gelencsér Ferenc.
Arról, hogy a kormány hozzányúl a stratégiai kőolajkészlet egy részéhez, és szigorítja a kedvezményesen tankoló autósok körét, a rendelet már megjelent a Magyar Közlönyben, és hatályba is lépett – erről ebben a cikkünkben írtunk.
(Borítókép: Kaszás Tamás / Index)