De mit csinálnak a metróvezetők, míg nem jár a metró?
A rekonstrukció kezdete óta, azzal összefüggésben egyetlen metró járművezető munkaviszonyát sem szüntették meg, válaszolta érdeklődésünkre a BKV.
Hozzátették, hogy „a rekonstrukció ideje alatt is felmerülnek olyan szükséges járművezetői tevékenységek, amelyek a forgalmi teljesítménnyel vagy annak csökkenésével nincsenek összefüggésben. Ilyen tevékenység többek között a Lehel tér ideiglenes végállomáson a megváltozott forgalmi technológia által igényelt fordító személyzet, a szabadság kiadása, az előírt képzések és időszakos oktatások teljesítése stb.”
Tisztelt olvasó! Ha nem egészen érti, mit is tartalmaz a fenti bekezdés, nincs egyedül. Mi se nagyon értettük, ezért felkértük BKV–magyar, magyar–BKV tolmácsnak Gulyás Attilát, a legnagyobb BKV-s szakszervezet, az MKDSZ vezetőjét.
Mint mondta, a BKV ezzel azt akarta mondani, hogy a munkájukat a metrófelújítással elvesztő metróvezetőket több helyen is foglalkoztatja a cég.
- Először is: szükség van plusz járművezetőre a folyamatosan érkező felújított orosz metrók próbafutásához.
- Másodszor: a Lehel téri ideiglenes végállomáson nagyon gyorsan (3 perc alatt) kell megfordulnia a szerelvénynek. Az idő tartásához 120 métert kellene villámgyorsan loholnia a beérkező szerelvény vezetőjének ahhoz, hogy a forduló metró végéből az elejébe fusson. Ehelyett inkább kiszáll a Lehel téri peronon, és egy úgynevezett fordító brigád ugrik be a helyére a fülkébe, és mire ők az alagútban megfordítják a szerelvényt, ő előresétál az utasok között a peronon a másik vágányhoz, ahol átveszi újra a vezetést. A fordító brigád tagjai is metróvezetők.
- Harmadszor: a 2-es metró vonalán is létszámhiány van metróvezetőkből. Ezt a hiányt töltik fel a 3-asról szabadult vezetőkkel, akik előbb azért egy féléves képzésen beletanulnak az Alstom szerelvényekbe.
Gulyás Attila elmondása szerint nem jellemző, hogy a metróvezetőknek buszos jogsijuk lenne.
Talán egy emberről tudok, akinek van
– mondta. Éppen ezért nem jellemző, hogy átülnének a metrópótló buszokra, még besegítőként sem.