Index Vakbarát Hírportál

BioTechUSA-vezér: Ha a mi utunk egy maraton, ez még csak az ötödik kilométer

2024. április 17., szerda 13:30

Beléphet idén a 100 milliárdos kapun a BioTechUSA-cégcsoport, amely tavaly 90 milliárd forint feletti árbevételi csúcsot döntött. Lévai Bálint társtulajdonos, vezérigazgató az Indexnek elmondta, támogatja a növekedési céljaikat, hogy egyre egészségtudatosabbak a vásárlók, a prémiumtermékek iránt töretlen a kereslet. A vállalat forgalmának több mint 80 százalékát az exportpiacok adják, az idei tervekben szereplő 50 boltnyitás többsége is külföldön valósulhat meg. Nagy hangsúlyt fektetnek a beruházásokra: tavaly 5 milliárd forintot költöttek infrastruktúra-fejlesztésekre, idén is ugyanekkora a tervezett keret.

„Ha a mi utunk maratoni futás, akkor a 42-ből még csak az 5. kilométernél járunk” – mondta az Indexnek Lévai Bálint, a BioTechUSA-cégcsoport vezérigazgatója a 2023-as éves jelentésüket bemutató szerdai sajtótájékoztató után. Vagyis meglátása szerint bőven van még növekedési potenciál

Családi tulajdonú cég, az is marad

Arra a felvetésünkre, hogy idén a BioTechUSA-cégcsoport beléphet-e a 100 milliárdos árbevétel kapuján, Lévai Bálint úgy fogalmazott: ha a következő tíz évben „csak” 10-20 százalékos növekedési lépésekkel haladnak előre, azzal már elégedettek lehetnek, de ennél vannak ambiciózusabb terveik is. Utalva az utóbbi évek turbulens gazdasági környezetére, a pandémia, majd a háború közvetett hatásaként jelentkező kihívásokra, a vezérigazgató kijelentette:

az étrend-kiegészítők piaca nem válságálló, mi vagyunk egy válságálló cég a piacon.

Felidézte, hogy míg a Covid-válság főként a kereskedelmi lábat tette próbára, addig az orosz–ukrán fegyveres konfliktussal összefüggésben jelentkező energiaválság és magas infláció inkább gyártói oldalon vizsgáztatta a cégcsoportot. Azzal is meg kellett birkózniuk, hogy bár egyre egészségtudatosabbak a vásárlók, ezzel együtt a pénztárcájukra is jobban figyelnek. Ez a tendencia a vállalat eladási adataiban nem éreztette hatását, köszönhetően annak, hogy értékesítésük során nagy hangsúlyt fektetnek a saját csatornákra, valamint a vásárlói élmény és kiszolgálás minőségének folyamatos növelésére.

Lapunknak a BioTechUSA-vezér hangsúlyozta: még nagyon sok fejlődési terület van, számtalan piacon várnak rájuk eddig kiaknázatlan lehetőségek. De mivel a cégcsoport dinamikusan növekszik, stabilan működik, vonzó célpont a befektetők számára is.

Mi viszont továbbra is 100 százalékban magyar tulajdonú családi vállalkozásként visszük tovább a cégcsoportot

– erősítette meg a vállalat első embere, hozzátéve: a folytatás erős alapjaként tekint arra, hogy az árbevétel rendkívül diverzifikált. „Az export 80 százalékos súlyának az adja a valódi értékét, hogy több mint 20 desztinációban bonyolítanak már ma is forintban kifejezve milliárdos forgalmat.” Ugyanakkor abban, hogy ma itt tartanak,

nagy szerepe volt a korábbi rivális, a Scitec Nutrition 2020-as felvásárlásának is, az üzletet ráadásul a cég korábbi értékének a töredékéért, 5 millió euróért, azaz mai árfolyamon kevesebb mint 2 milliárd forintért kötötték meg.

Ezzel a cégcsoport öt márkát ölel fel: a BioTechUSA és a Scitec Nutrition mellett az étrendkiegészítő-webáruház Buildert, a keverőpalackokat gyártó ShakerStore-t, illetve a vitaminkészítményeket forgalmazó VitaminShopot is.

Porból épült birodalom 

Az étrend-kiegészítők piaca évi 10 százalékkal bővül, szélesedik a fogyasztói bázis. Az emberek jobban odafigyelnek magukra, így organikusan nő a piac; ugyanakkor az edzőtermekből részben a sportpályákra, otthonokba és a munkahelyekre költözött. Lévai Bálint ismertette, hogy a legnagyobb kereslet továbbra is a fehérjeporok iránt van, de ma már minden eddiginél szélesebb termékportfólió épül köré.

A térhódítás úgy folytatódott tavaly, hogy a technikai jellegű kiegészítők – így a kapszulák, a tabletták – mellett egyre több speciális élelmiszer jelent meg.

Megállapította, hogy amilyen széles a termékpaletta, olyan változatos az értékesítési modell is: a cégcsoport omnichannel stratégiát folytat, vagyis az összes lehetséges platformon proaktívan jelen van,

Ebben nagy előnyt jelent, hogy 44 ezer négyzetméter hasznos alapterületen 24 ezer raklap tárolási kapacitással bírnak a BioTechUSA-cégcsoport saját tulajdonban lévő gyártóközpontjai Szadán és Dunakeszin, illetve logisztikai központja Szadán. A vállalatnak saját termékfejlesztési és minőségirányítási divíziója is van.

Minden pályán ott vannak, az Amazontól Irakig

Öt forintból négy tehát már a nemzetközi piacokról csorog be a kasszába, az Index kérdésére Lévai Bálint elmondta:

a hazai piacvezető szerep megőrzése mellett exportőrként olyan kulcsfontosságú célországokban növelte a részesedését tavaly a vállalat, mint Franciaország, Németország vagy Lengyelország.

Dinamikusan növekedett a régiós piacokon túl Dél-Európában, így Spanyolországban, Portugáliában és Görögországban is, északon pedig Norvégiában és Izlandon. Európán kívül továbbra is figyelemre méltó az a masszív bővülés, amit például Irakban vagy Vietnámban ért el a cégcsoport. A fenntartható fejlődés egyik záloga, hogy a fizikai boltokban még nagyobb hangsúlyt kapott a dolgozók képzése, az e-kereskedelemben pedig a saját webshopok mellett egyre meghatározóbb láb az Amazon és a Marketplace.

Tavaly a vállalat csaknem 5 milliárd forintot fordított beruházásokra, amiből 1000 négyzetméter hasznos összterületű, négyszintes, modernebb és kényelmesebb szociális blokk épült szadai gyártó- és logisztikai központjában, hogy növelje az iparági átlagnál magasabb munkaerő-megtartó képességét, illetve üzembe helyezte automata raktárát.

(Borítókép: A BioTechUSA üzeme Szadán. Fotó: Papajcsik Péter / Index)

Rovatok