Korábban nem történt ilyen: katolikus papok beszélnek nyíltan homoszexualitásukról a New York Times cikkében. A papok arccal, névvel osztják meg élettörténetüket, és hogy mennyire rettenetesen nehéz az életük a szexuális orientációjuk miatt.
Gregory Greiten atya ma egy Milwaukee közelében lévő település papja, és 17 éves volt, amikor papnövendékként egyik tanára azt mondta, vegyen részt az Élet játékában. 1982-at írtak akkor, a paptanár neki és társainak szegezte a kérdést:
ha választaniuk kellene, akkor inkább lebénulnának, esetleg vállalnák, hogy testük kilencven százaléka megég, vagy inkább melegek lennének?
Senki nem választotta a „meleg lennék” opciót, mindannyian a bénulásra vagy az égésre szavaztak, kezdi a hosszú cikket a New York Times.
Greiten atya az egyik olyan meleg pap, aki arccal, névvel nyilatkozott a New York Times tabutémát feldolgozó terjedelmes cikkében. A lapnak két tucat meleg pap és papnövendék beszélt életéről, hárman abba is beleegyeztek, hogy nevük mellett fotójukat is bemutassák – de a két tucat megszólaló mindegyike retteg attól, írja a cikk, hogy feletteseik, püspökeik megtorolják őszinteségüket.
Az Egyesült Államokban „a meleg férfiak legalább 30-40 százalékát teszik ki az amerikai katolikus papságnak, a meleg papok és más kutatók becslése szerint. (...) Egy floridai plébános például így fogalmaz: a papok harmada meleg, a harmada nem, a harmadik harmadnak pedig halvány fogalma sincs, hogy micsoda” – fogalmaz a lap.
A cikk szerint a papokat már a tanulmányaik alatt felkészítik arra, hogyan rejtőzködjenek, ha esetleg melegek. „Soha ne menjünk sétálni vagy moziba ketten, hanem inkább hárman. És a figyelmeztetés úgy szól, hogy bármilyen férfiak közti barátság veszélyes lehet, átcsúszhat a szexualitás terepére, és különös barátsággá fejlődhet” – fogalmaz a cikk a papok elmondása alapján.
„Tehát nem lehet valódi barátságod egy férfival, mert még a végén homoszexuális leszel” – mondja az egyik nyilatkozó pap.
„Nem barátkozhatsz nőkkel sem, mert akkor még beléjük szeretsz, és az is a cölibátus ellen való. De akkor kivel legyen kapcsolatod, ami egy egészséges, emberi kapcsolat lehet?”
A cikk szerint több pap mondta, hogy aktív szexuális életet élt férfiakkal, egyikük 62 éves korában vesztette el szüzességét egy férfival, akit online ismert meg. Mivel a kapcsolat kiderült, és jelentették az érseknek, azóta senkivel nem volt szexuális kapcsolata.
Greiten atya példája egyedi: 24 éves volt, amikor saját magának beismerte, hogy meleg, egy paptársának mesélt erről, aki szintén coming outolt neki. Aztán hatvanas éveiben járt már, amikor egy évvel ezelőtt a vasárnapi misén, adventkor elmondta egyházközségének, hogy meleg és hogy nincs kapcsolata senkivel. A cikk szerint közössége tapsviharban tört ki, a helyi érsek Jerome E. Listecki viszont közleményt adott ki, amiben kimondja: jobban örült volna, ha Greiten atya nem hozza nyilvánosságra melegségét. A meleg pap gyűlölködő levelek tömegeit kapta: sátánnak, gyerekmolesztáló szörnynek nevezték.
Mert habár különböző tanulmányok újra és újra megerősítik, hogy nincs kapcsolat aközött, hogy valaki meleg és hogy valaki szexuálisan bántalmaz gyerekeket, mégis gyakran összekapcsolják a két jelenséget, pláne a papoknál. Egy északkeleti államban dolgozó plébános szerint a meleg papoknak komoly gondot okoz, hogy más papok gyerekeket abuzálnak, a közvélemény gyakran összemossa ezeket. „Ez az életem – mondja. – Olyan érzés, mintha boszorkányüldözés zajlana ellened dolgokért, amiket sosem követtél el.”
A meleg papok helyzetét nehezíti, hogy időről időre kiderül, katolikus papok fiatalokat vagy gyerekeket molesztáltak. Tavaly a most 88 éves Theodore McCarrick nyugalmazott washingtoni érsek vonult vissza, miután a New York-i érsekség vizsgálata arra jutott, hogy hiteles és megalapozott az a vád, amely szerint McCarrick még New York-i papként a hetvenes évek elején szexuálisan zaklatott egy 16 éves ministránsfiút. Ő az első érsek, aki szexuális zaklatás vádja miatt távozott tisztségéből, bár ő maga azt állítja, nem emlékszik, hogy szexuálisan bántalmazta volna a fiút. És szintén tavaly egy több száz papot érintő zaklatási botrány robbant ki az USA-ban, amikor Josh Shapiro pennsylvaniai főállamügyész jelentéséből az derült ki, hogy Pennsylvania államban az utóbbi hetven évben 300 katolikus pap követett el valamilyen szexuális visszaélést, áldozataik száma pedig meghaladja az ezret.
A papság és homoszexualitás témaköre tabu, habár az utóbbi pár évben mintha repedezne az évszázados csend. 2013-ban például elődeihez képest maga Ferenc pápa is nyitottabban viszonyult a homoszexualitáshoz, például amikor ezt mondta egy meleg férfinak: „A homoszexualitásod nem számít. Így vagy úgy mindannyian Isten gyermekei vagyunk, ezért a jó cselekvés útján kell haladnunk." Míg Ferenc elődje, XVI. Benedek a melegjogok radikális ellenzője volt, a jelenlegi pápa többször is nyitottabbnak mutatkozott. Egy brazíliai utazásán például azt mondta:
Ha egy meleg Istent keresi, ki vagyok én, hogy megítéljem őt?
Az elmúlt öt évben Ferenc pápa kritikusabb lett. Nemrég divatosnak nevezte a homoszexualitást, és figyelmeztette a meleg papokat, hogy „tökéletesen felelősségteljesen viselkedjenek, soha ne okozzanak botrányt”, írja a New York Times. Ferenc pápa éppen ezen a héten találkozik a világ minden tájáról érkező püspökökkel, hogy a homoszexualitásról, és a szexuális bántalmazásról beszélgessen.
(Borítókép (balról-jobbra): Monsignor Robert J. Bussen, Steve Wolf, Gregory J. Greiten. Grafika: Aradi László / Index)