Miután Oroszország 2020 augusztusában a világon elsőként bejegyezte a Szputnyik V-t, az oltóanyag hivatalos Twitter-oldala is elindult, és rövid időn belül 38 ezer követőt szedett össze. Azóta az orosz vakcina világhódító útra kelt, és a vészhelyzeti használatra engedélyt adó Magyarország és Szlovákia mellett, az uniós vakcinahiány miatt más európai országok is érdeklődni kezdtek iránta.
A Twitter-oldalnak (amelyet nem világos, hogy ki működtet) egy célja van: népszerűsíteni a Szputnyik V-t és Oroszország járványkezelését, miközben bírálja a Nyugat gyakran akadályokban ütköző oltási kampányát és a rivális nyugati vakcinákat – állapítja meg a Szputnyik V közösségimédia-jelenlétét vizsgáló Politico. Legutóbb a Szputnyik V azt könyvelte el bravúrként, hogy Vlagyimir Putyin orosz elnök telefonon egyeztetett Emmanuel Macron francia államfővel és Angela Merkel német kancellárral, a beszélgetés egyik témája pedig az oltóanyag európai regisztrációja és gyártása volt. „Együtt erősebbek vagyunk!" – állapította meg az orosz vakcina gyártója, lezárva a bejegyzést egy victory emojival. Pont, mint a V a szer nevében.
2020 augusztusa óta a Twitter-oldal követőinek a száma 500 százalékkal nőtt, és már 273 ezer embernek oszthatja az igét.
A Politico egyértelműen arra az álláspontra helyezkedik, hogy amit a Szputnyik V a Twitteren csinál, az egy kiterjedt dezinformációs kampány részét képezi, vagyis Kreml-közeli sajtóorgánumokkal együtt hamis híreket terjeszt rivális vakcinákról, hallgató fülekre lelve azokban a fejlődő országokban, amelyek még a tömeges oltásról álmodoznak.
Ennek célja az, hogy elültessék a bogarat a járvány miatti feszültségtől szenvedő emberek legalább egy részének a fülében, hogy idővel támogassák, szorgalmazzák, sürgessék a Szputnyik V alkalmazását
– véli a washingtoni Atlantic Council agytröszt egyik kutatója.
A Szputnyik V Twitter-oldala első ránézésre tényekkel operál, és mivel többször is megerősítették hatékonyságát, nem tűnik indokoltnak, hogy nekimenjen a versenytársaknak. Lehet, hogy ellentámadásról van szó? Az orosz oltóanyagok fejlesztését finanszírozó és külföldi gyártását menedzselő Oroszországi Közvetlen Befektetési Alap (RDIF) vezérigazgatója, Kirill Dmitrijev januári nyilatkozata ezt a teóriát erősíti. Eszerint a vakcinát számos információs támadás érte, méghozzá olyanok által, akik el akarják szigetelni Oroszországot és a Szputnyik V-t.
A Szputnyik V ugyanebben a hónapban indította meg offenzíváját versenytársai és kritikusai ellen:
„A nagy gyógyszeripari lobbi és az oroszellenes bürokraták propagandaháborút indítottak a Szputnyik V ellen már azelőtt, hogy egyáltalán bejegyezték volna” – jelent meg az üzenet a Szputnyik V Twitter-oldalán. Ehhez képest az osztrákok 70 százaléka támogatja a vakcina vásárlását, miközben 1,5 milliárd ember már igent mondott az oltóanyagra.
Ostobaság lenne azt hinni, hogy Szputnyik V gyártója csak kötekedni és ellenségeskedni tud, azzal ugyanis nem lehet meggyőzni a követőket arról, hogy jóindulatból szeretne minél több emberhez eljutni. A Twitter-oldal kifinomultan és diplomatikusan fogalmaz még kritikusairól is, és kifejezetten békülékeny, barátságos hangnemet üt meg, amikor neki kedvezően alakulnak a dolgok. Az EMA vizsgálati csapata hamarosan meglátogatja a vakcina oroszországi gyárait a Szputnyik V európai engedélyeztetési folyamatának részeként. A Szputnyik V ennek tudatában világbékét vizionált, és szatirikusan utalva egy korábbi kijelentésére, szeretetteljes üzenet írt a francia elnöknek.
Kedves Emmanuel Macron, a vakcinák politikamentessé tétele adja a legnagyobb reményt a világbékére a háború helyett.
De a Szputnyik V nem csak a Twitteren szórja az igét, a közösségi médiában máshol is jelen van.
Az Instagramon például arra ösztönözte követőit, hogy küldjenek fotókat magukról egy oroszországi nyári utazás reményében.
A YouTube-on saját csatornát indított, amelyen heti alkalommal jelentkezik friss hírekkel saját magáról.
A Szputnyik V persze nem egyedül dolgozik, élvezi a Kreml-közeli sajtóorgánumok és a diplomáciai missziók támogatását, együttes erővel lépnek fel a népszerűsítési kampányban. Szijjártó Péter magyar külgazdasági és külügyminiszter például akarva vagy akaratlanul, de az orosz oltóanyag reklámarcává avanzsált.
Az orosz diplomáciai missziók főként azokban az országokban játszanak aktív szerepet a népszerűsítési kampányban, ahol szemeznek a vakcinával, vagy már rendeltek is belőle, és így az ő Twitter-követőinek a száma is robbanásszerű növekedést mutatnak – jegyzi meg a Politico.
Egyébként a budapesti orosz nagykövetség is példaként szolgálhatna a vakcinareklámra, hiszen rendszeresen beszámol az érkező szállítmányokról, ami a vakcinába vetett bizalom erősítését szolgálja.
Ha a Szputnyik V uniós készítmény lenne,
szóba sem jöhetne ilyen reklámkampány, az EU szigorúan tiltja, hogy a gyógyszerkészítők közvetlenül reklámozzák készítményeiket a potenciális fogyasztóknak.
Jóllehet ez különleges eset, mert nem zsebből, hanem az adónkon keresztül fizetünk a vakcinákért.
Steffen Thejll-Moller brüsszeli PR-szakember sosem látott még a Szputnyik V nyomulásához hasonlót. Az, hogy nekimegy a versenytársaknak, miközben reklámfelületet vásárol a Twitteren önmaga népszerűsítéséhez, egyedülálló a koronavírus elleni vakcinák körében. Ezt az Európai Unión belül nem lehetne megcsinálni, valószínűleg valamelyik szabályba ütközne. Szerinte az orosz vakcina népszerűsítése
Nem kereskedelmi célú, hanem egy egy politikai kampány része.
És hogy mi a Szputnyik V véleménye a Politico cikkéről? Az, hogy egy összehangolt lejáratókampány része, amely az európaiak érdekét sérti, hiszen minél hamarabb biztonságos és hatékony vakcinákra van szükségük.