Szuromi Tihamér pesti sajtómunkás már kora gyermekkorától kezdve nagy-nagy csodálója volt a repülőgépeknek, avagy újságírói zsargonnal élve, ami – mint legtöbb esetben – megfelel a Hernádi Miklós-féle Közhelyszótár valamelyik szófordulatának, a „gépmadaraknak”. Noha Tihi, mert így becézték kollégái a lelkes hírlapírót, rövidlátó volt, és tériszonytól is szenvedett, semmi nem gátolta meg abban a kedvtelésében, hogy a földről, illetve szökő- és ünnepnapokon a ferihegyi reptér kilátóteraszáról hosszasan ámulja a gépek fel- és leszállását.
1992 áprilisában éppen a szerkesztőségben verte a klaviatúrát, pontosabban: a bal és a jobb mutatóujjával igyekezett eltalálni a betűket, amúgy egészen jó hatékonysággal, amikor megállt mögötte rovatvezetője, Petur bá', aki azon nyomban beinvitálta a szobájába. – Tihikém, itt van egy jó zsíroskenyér-túra – vágott a dolgok közepébe az idős zsurnaliszta –, elmehetsz Luxemburgba a Malév első luxemburgi járatával. Három nap, két éjszaka, jól fogod magad érezni.
Tihi homlokát már a repülés gondolatától hideg verejték lepte el, de lányos zavarában azonnal igent mondott. Akkor még sejtelme sem volt arról, mire vállalkozott. A repülőtér betonján egy szerény külsejű gép várakozott, úgy másfél tucat újságíróval. Abszolút homogén társaság verődött össze, a levegő megszállottjai, akik gondolkodás nélkül oda-vissza vágták a világ összes repülőgépének összes paraméterét. Ott volt köztük például a híradós Eplényi, a légi felvételek nagymestere, akit a legenda szerint az övénél fogva tartottak vissza a helikopter ajtajában, hogy minél jobb képeket készítsen a Tihanyi-félszigetről. Aztán már jó messziről lehetett hallani Imre Rezső dörmögését, aki pár év múlva fényes karriert futott, azaz repült be a kereskedelmi tévézésben. Vajas Zsolti, utóbb a legnagyobb magyarországi repülési magazin redakciójának vezetője csak szerényen álldogált a sok nagyhangú kolléga között.
– Ezzel utazunk? – fagyott le a Jak–40-est meglátva Szuromi. Ezzel, bizony, vágták rá többen is. Jó kis gép ez, mondta egyikük, három darab kétáramú gázturbinás sugárhajtóművel megy nyolc kilométer magasságban, hatszáz kilométeres sebességgel. – Nem akárki, Alekszandr Ivcsenko tervezte a gázturbinás sugárhajtóművet – jegyezte meg miheztartás végett egy másik szakíró.
– Te jó ég, hova kerültem? – nézett körül kétségbeesetten Tihi, aki észre sem vette, de három napig egy intenzív gyorstalpaló repülőgép-tanfolyam résztvevőjévé vált. Nemcsak a Jak–40-esekről, hanem a Tupoljevekről, Antonovokról és Boeingekről is tömték a fejét.
A legtöbb szó mégis a Concorde-gépekről esett. Akkor még évekkel előtte voltunk annak a szörnyű katasztrófának, amikor 2000. július 25-én az Air France 4590-es New York-i járata két perccel a felszállás után a Hotelissimo nevű szállodára zuhant a francia főváros Gonesse nevű külvárosában. A tragédiát az utasok közül senki sem élte túl, és a szállodában tartózkodók közül is négyen az életüket vesztették. A baleset megpecsételte a szuperszonikus utasszállító további karrierjét.
A Concorde-ok több mint negyedszázadon át repültek. A jellegzetes, hattyúnyakú gép számos rekordot állított fel, például a London és New York közötti utat kevesebb mint három óra alatt teljesítette – méregdrága tarifáért.
Szuromi utastársai odavoltak a Concorde-ért. Felemlegették 1985 szeptemberét, amikor a British Airways járata szállt le Ferihegyen, fedélzetén tehetős szigetországi nyugdíjasokkal. – Miért jöttek Concorde-dal? Jó lett volna nekik a Jak–40-es is – dobott fel egy poént Tihi, de azon a luxemburgi zsíroskenyér-túrán egy életre megtanulta, hogy semmilyen, de semmilyen repülőgéppel, pláne egy Concorde-dal nem illik viccelődni.
Belford, Egyesült Királyság, 1964. május 30. Albert Ormerod, a Royal Aircraft Establishment (RAE) tudományos főtisztje a Concorde szuperszonikus utasszállító repülőgép szárnyterveit mutatja egy nyílt napon (Fotó:
Evening Standard / Hulton Archive / Getty Images Hungary)
Filton, Bristol, Egyesült Királyság, 1966. szeptember 8., II. Erzsébet királynő üzletemberekkel beszélget a Concorde utasszállító repülőgép modellje előtt, a British Aircraft Corporation gyárában (Fotó:
George Freston / Fox Photos / Hulton Archive / Getty Images Hungary)
Filton, Bristol, Egyesült Királyság, 1971. A második angol–francia Concorde 002 szuperszonikus utasszállító repülőgép a British Aircraft Corporation Filton Bristolban található repülőterén, ahol a gépet építették. A 002 azonos a Concorde 001-gyel, amelyet Franciaországban szereltek össze, és amely ugyanazokat a francia és brit gyártmányú alkatrészeket tartalmazta (Fotó:
Victor Drees / Daily Express / Hulton Archive / Getty Images Hungary)
Filton, Bristol, Egyesült Királyság, 1975 körül. A Concorde összeszerelése a British Aircraft Corporation gyárában (Fotó:
Science Society Picture Library / Getty Images Hungary)
Heathrow, London, Egyesült Királyság, 1976. január 21. A Concorde szuperszonikus utasszállító repülőgépe felszáll az első kereskedelmi útjára, hét évvel az első tesztrepülés után (Fotó:
Victor Crawshaw / Mirrorpix / Getty Images Hungary)
JFK repülőtér, New York, Egyesült Államok, 1977. október 19. Sajtótájékoztató az Air France/British Airways Concorde első szuperszonikus transzatlanti repülése után (Fotó:
Allan Tannenbaum / Getty Images Hungary)
Atlanti-óceán, 1978. Homárvacsora a Concorde-on (Fotó:
Jim Sugar / Getty Images Hungary)
Bécs, Ausztria, 1986. április 16. Diana walesi hercegné a Concorde fedélzetén, a Bécsből tartó visszaútja során (Fotó:
Tim Graham / Getty Images Hungary)
1987. december 24. A British Airways Concorde-ja egy Finnországba tartó karácsonyi járaton (Fotó:
Mohamed Lounes / Gamma-Rapho / Getty Images Hungary)
London, Egyesült Királyság, 1993. április 16., Barbara Harmer (j) az első női Concorde-másodpilóta a London–New York járaton (Fotó:
Patrick Durand / Sygma / Getty Images Hungary)
Edinburgh, Skócia, Egyesült Királyság, 1999. július 1. Egy Concorde a Vörös Nyilak kíséretében átrepül az edinburgh-i skót parlament felett, miután a királynő hivatalosan megnyitotta azt (Fotó:
Ben Curtis / PA Images / Getty Images Hungary)
John. F. Kennedy repülőtér, New York, Egyesült Államok, 2000. február. A British Airways egyik Concorde repülőgépe (Fotó:
Etienne de Malglaive / Gamma-Rapho / Getty Images Hungary)
Gonesse, Párizs közelében, Franciaország, 2000. július 25. A tűzoltók és a mentőszolgálatok dolgoznak a Concorde balesetének helyszínén (Fotó:
Bernard Bisson / Sygma / Getty Images Hungary)
Gonesse, Párizs közelében, Franciaország, 2000. július 25. A tűzoltók és a mentőszolgálatok dolgoznak a Concorde balesetének helyszínén (Fotó:
Eric Bouvet / Gamma-Rapho / Getty Images Hungary)
Dugny, Franciaország, 2000. november 7. A Párizs közelében lezuhant Concorde repülőgép roncsait vizsgálják (Fotó:
Thierry Orban / Sygma / Getty Images Hungary)
John F. Kennedy repülőtér, New York, Egyesült Államok, 2001. november 7. A British Airways Londonból induló, több mint egy évvel a franciaországi baleset után újraindított járata szigorú biztonsági intézkedések mellett a John F. Kennedy nemzetközi repülőtér kapujához érkezik (Fotó:
Shaul Schwarz / Getty Images Hungary)
2001. november 7. Mike Bannister kapitány beszélget a rocksztár Stinggel a British Airways Concorde-ján, amely a 2000. júliusi, Párizs melletti baleset után először repül Londonból New Yorkba (Fotó:
Stefan Rousseau / PA Images / Getty Images Hungary)
2003. május 31. Az utolsó AF 001-es Concorde-járat indul New Yorkból, mielőtt utoljára a kapuhoz fordulna (Fotó:
Etienne de Malglaive / Pool / Lafargue / Gamma-Rapho / Getty Images Hungary)
John F. Kennedy repülőtér, New York, Egyesült Államok, 2003. október 24. Nézők integetnek, amikor az utolsó, Londonba induló Concorde utasszállító járat felszáll (Fotó:
Mario Tama / Getty Images Hungary)
New York, Egyesült Államok, 2003. november 25. A British Airways Concorde-ja egy uszályon áthajózik a New York-i kikötőn az Intrepid Tengeri Légi- és Űrmúzeum felé (Fotó:
Mike Hvozda / USCG / Getty Images Hungary)
Edinburgh, Skócia, Egyesült Királyság, 2004. április 19. A Concorde úton végső célállomása, az Edinburgh-i Repülési Múzeum felé (Fotó:
Christopher Furlong / Getty Images Hungary)
Edinburgh, Skócia, Egyesült Királyság, 2004. április 19. A Concorde megérkezik végső célállomására, az Edinburgh-i Repülési Múzeumba (Fotó:
Christopher Furlong / Getty Images Hungary)
Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEM
Kövesse az Indexet Facebookon is!
Követem!