Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEM- Kultúr
- Stenk
- blackpink
- born pink
- pink venom
- pink
- dél-korea
- új album
- stenk
- taylor swift
- katy perry
- bruno mars
- adele
- avril lavigne
- adam lambert
Nem lopnak ők, csak másolnak
További Stenk cikkek
- Az egykori tinisztárt már nem érdekli, hogy mit gondolnak róla
- A magányos díva azt szeretné, ha virágot tennének a vázájába
- A hosszú élet titka a jó minőségű whisky és az ír folkzene
- Frenk új lemeze eklektikus élmény, évtizedek zenéjét öleli fel
- Mindig az elhagyott férfi mutatja meg, hogyan kell szeretni
Egy zenei kritika megfogalmazása mindig két dolgot kell tartalmazzon. Ki kell emelnie az adott produktum pozitívumait, és építő jelleggel rá kell világítani azokra a pontokra, ahol még érdemes fejlődni. A nehézség az, amikor van valami, ahol túl kevés a jó vagy a rossz megoldás, és a mérleg elbillen. Semmi sem csak fekete vagy csak fehér, ezért érdemes hátralépni egyet és a dolgok mögé nézni – ami ez alkalommal fekete és pink.
Dél-koreai luxusgettó
Megjelent a Blackpink lánybanda második nagylemeze, a Born Pink. Bár az anyag a maga nyolc dalával elég szűkös, az első korong is csupán ennyit tartalmazott, így a szint maradt, méghozzá annyira, hogy a Spotify listaegyesítője szerint a két lemez között összesen 10 másodperc hosszkülönbség van. Két lemez, mindkettő nyolc dallal, mindkettő 24 és fél perc játékidővel, de ami igazán fontos, hogy mi is történik ez alatt a szűk fél óra alatt.
A dél-koreai lánycsapat lemezéről egy single jelent meg előzetesen, ez a Pink Venom című dal. A nóta hozza a már az előző albumról részben megszokott Blackpink-hatást azzal a különbséggel, hogy a refrénnél érkező drop egyfalatnyit erőszakosabb és szikárabb, ami egyébként jól is áll a dalnak.
Nem kaptunk újat, de rosszat sem, egy erős húzódal kezdésnek.
Aztán mielőtt hiányozni kezdene, a Shut Down rögtön a gyomrunkba lép a „Blackpink in your area” szöveggel, ami visszatérő sor a lányok dalaiból. Maga a nóta szintén hozza a tipikus pinkhatást egy témázgatós hegedűszólammal az atmoszférában. Ezt húzza tovább a Typa Girl, ami már gyengébben, de még nyomokban tartalmazza a lányok sajátos jegyeit, azonban egyre jobban süllyed a sterilizáltságba, az alapvető mainstream bármelyik másik hasonló stílusában alkotó előadóra hajazva.
Hol is hallottam?
És itt húzhatunk is egy vonalat. Az agresszív, arcletépős, miénk e milliárdos gettó hozzáállás úgy hal ki ezen a ponton, mint részeg cápa a Góbi sivatagban. A Yeah Yeah Yeah már nem más, mint a 2010 környéki pop-rock vonal, ami mostanában fel-felüti a fejét. Egy kis klasszikus Taylor Swift- és Katy Perry-hatás, ami a lemez második részében többször előbukkan.
A Hard to Love is ebben a betegségben szenved, csak egy kis Bruno Mars-hatást rányomva az eddigiekre. Mókás, hogy a kritikusoknak ez volt az egyik kedvenc dala a lemezről, mégis semmivel sem másabb, mint ha egy csajbanda, amelyik rengeteg Taylor Swiftet hallgatott, funkyzenére adná a fejét. A dal egyáltalán nem rossz, csak nem is ugrik ki a körből.
Itt váratlanul bevágták a lemez sírós balladáját, a The Happiest Girlt.
Az elhelyezés, a koncepció és a megoldás sem teljesen érthető. Ami viszont igazán bajos, az a sterilitás. Egy ilyen dal nem lehet kockára vágott, a fájdalomnak meg kell születnie. Többek között Adele is ebből él meg, ám ebben a dalban csupán annyi van, mint a legnagyobb Adam Lambert lyukra futásokban, ahol érzed, hogy valami hiányzik a számból.
Ez a valami a fájdalom. Amit elhazudunk érzésként, élét veszi mindennek, nem csak egy dalnak, rossz esetben egy teljes lemeznek.
De ne ragadjunk le, hiszen jön a Tally, ami szintén a Yeah Yeah Yeah harapásától szenved, csak itt Avril Lavigne a méreg. Amilyen vállalhatóan indult az album, a végére annyira az ezt már hallottam hatásokba fut bele.
De az igazi bukás az utolsó dal, a Ready For Love.
Aki hallgatott zenét a 2010 és 2020 közötti élvonalból, az még a legnagyobb elánnal sem tudná elhazudni, hogy ilyen dallal nem találkozott legalább ötvennel (ha nem ötszázzal).
Nincs olyan zenekar, amelyiknek ne lenne joga kilépni a rá jellemző tipikus szorításokból,
hiszen ugyanezt megtette a Queen, a Linkin Park, a Ghost, de hatalmas különbség új stílusokat megfogni és azokon belül törekedni az eredetiségre, mint másolni komplett ágazatokat. Az igazi művész lop, és nem másol, ahogy a mondás tartja, de itt a lányok és a dalszerző csapatuk azonnal lézeres másolóvá vált, amint kilépett a saját zónájából.
Ettől függetlenül a lemez egésze nem kuka, megérdemel egy esélyt, főleg az első fele. Az biztos, hogy korábbi albumuk sikerét ez a korong nem fogja megugrani, de talán jó lesz téves döntések irányzékának – hogy a csapat megtapasztalja, mi az, ami nem működik, és mi az, ami igen. Addig is szóljon a Blackpink és a Born Pink!