Balogh Petya: Az MI-korszak hajnalán az egész oktatási rendszer megérett egy jelentősebb újragondolásra
Szerinte a mesterséges intelligencia ismerete fontosabb lett a lexikális tudásnál.
Balogh Petya üzletember és a Cápák között című műsor befektetője a Pénzcentrumnak adott interjút, melyben többek között a vállalkozók megítéléséről és a mesterséges intelligencia korszakának beköszöntéről is mesélt. Véleménye szerint utóbbit be kellene emelni az oktatási rendszerünk tananyagába, mert fontosabbá vált annak ismerete a lexikális tudás helyett. A lap kérdésére arra is válaszolt, hogy szerinte 2024-re divat lett-e vállalkozónak lenni?
Remélem, hogy így van! Amikor 2019-ben elindult a »Cápák között« sorozat, akkor még nagyon nem így volt. Egyfajta szitokszó volt a »vállalkozó«, és volt egy mérgező gondolat is hozzá, hogy ők azok, akik széthordják az országot. Nagyon jó látni, hogy pár év alatt mennyit javult ennek az életútnak a megítélése. Szerintem a világon nagyon kevés dolog történik, amíg egy vállalkozó el nem dönti, hogy létrehoz valamit. Kockáztat, befektet, kitalál és megvalósít. És így fejlődik a világunk, a vállalkozók munkája által.
– vélekedett az üzletember, aki szerint közös érdekünk, hogy ezt a pályát megbecsülés övezze és sok jó vállalkozónk legyen.
Ugyanakkor Balogh sokszor hangoztatja, hogy az oktatásnál és a tanulásnál kevés fontosabb dolog van. Meglátása szerint a mai közoktatás semennyire sem készíti fel a fiatalokat a vállalkozói létre, vagy úgy magára az életre. Bár hozzáteszi, lassan alakulgatnak az első programok, de még nagyon messze vagyunk attól, hogy ez jól működjön.
Szerintem a mesterséges intelligencia korszakának hajnalán az egész oktatási rendszer célja és eszközrendszere megérett egy jelentősebb újragondolásra. A gyerekeink nem a tizennyolcadik században fognak felnőni, hanem egy olyan világban, amikor a munkahelyek túlnyomó többsége digitális, ahol a mindenhol jelen lévő mesterséges intelligencia az alapeszközünk, és ahol a tudás minden pillanatban hozzáférhető.
Mint fogalmazott, a sikeres karrierhez már nem a lexikális tudásunkra van szükség, hanem a kreatív és hatékony problémamegoldásra, a kritikus gondolkodásra, a kommunikációra és kooperációra, géppel és emberrel egyaránt: „Ezekből szinte semmit nem tanítunk, hanem tiltjuk az internet, az okoseszközök és az AI iskolai használatát. Mindezt úgy, hogy az iskolarendszerből kilépve a munka világában ezek nélkül elképzelhetetlen boldogulni.” – tette hozzá.
A téma kapcsán azt a kérdést is nekiszegezték, hogy ha döntéshozói pozícióban lenne, mi az, amit mindenképpen beemelne a tananyagba, mert a jövőben létfontosságú lehet, vagy mert szimplán nem tanítják ma az iskolában. A befektető három dolgot biztosan megtanítana:
- Digitális skillek: „Én elvárnám, hogy a diákok mesterséges intelligenciával oldják meg a feladatokat és a házit.”
- Kooperáció: „Megtanítanám, hogy az életben sosem egyedül tudunk nyerni, hanem csakis csapatban. Ezért az órai munkában és a házi feladatokban mindig csapatokban dolgoztatnám a diákokat.”
- Kritikus gondolkodás: „Megtanítanám, hogy nem csak egy jó válasz van egy kérdésre, és legfontosabb eszközünk az életben a kíváncsiságunk.”