Az irodalom merülése: írók, Balaton, nyár
További Nagykép cikkek
A legenda szerint így kezdődött a Balaton felfedezése, a szigligeti irodalmi strandélet az ötvenes évek legelején.
Amikor 1953-ban egykori Esterházy-kastélyban felavatták a Magyar Népköztársaság Irodalmi Alapjának alkotóházát, a tóparton, a későbbi strand helyén még tehenek legelésztek. Az írók az összecsukható, csikos vászonnal bevont nyugágyakon napoztak a teraszon, a folyosóról nyíló fürdőszobában hűsítették le magukat. Később néhány kalandos természetű író a botanikus park végében felfedezte a Tapolca-patakot, de az meg túl sekély volt. Aztán valaki felvetette, hogy a tóban is fürödhetnének, végülis „a Balaton – Szigligeten van. E helyt.” A többi meg már irodalom(történet).
A szigligeti kádárkori tündérkerthez képest Balatonfüred előbbre járt az irodalmi strandkultúrában. A Lipták-házban, a boros-lángosos utolsó irodalmi szalonban megfordult a második világháború utáni teljes művésznemzedék. A ma már íróként kevéssé ismert házigazda, Lipták Gábor Rolleiflex-ével huszonhárom albumnyi fotót készített nyaralóvendégeiről 1946 és 1972 között. Az írók közül az évek során többen telek-, majd nyaralótulajdonosok lettek, és ezt nem is felejtették el dokumentálni.
Az írók balatoni térfoglalásáról szól a Petőfi Irodalmi Múzeum nemrég nyílt kiállítása, a „Balatoni nyár. Írófényképek az 1950-es, ’60-as, '70-es években”. Ennek fotóiból válogattunk.
Hajak lobogása a balatoni szélben, 1961
Örkény István évtizedeken át vendégeskedett a Lipták-házban, előbb Nagy Angélával, majd a fotón szereplő Radnóti Zsuzsával. A vizen járást talán meghagyta A megváltó című egyperces drámaírójának, de az Addio III.-mal szeretett ő is messzire vitorlázni. Az ismeretlen nő mellett Elbert János, akit nem irodalomtörténeti tanulmányai vagy műfordításai, hanem rejtélyes, ügynökmúlttal összefüggésbe hozott halála miatt emlegetnek újra és újra.
(Fotó: Lipták Gábor / Petőfi Irodalmi Múzeum)Bertha Bulcsu kislányával a balatonszepezdi nyaralóban, 1970-es évek
A segédmunkásból könyvtárossá, majd íróvá lett Bertha a Balaton környékén töltötte gyermekkorát. Mindig és mindenhonnan idevágyott. Hosszú keresgélés után 1967-ben talált rá a balatonszepezdi telekre második feleségével, a meseíró Nagy Franciskával. „Télen, nyáron, tavasszal, ősszel, gyereket az iskolából ellopva siettünk a hegyoldalba házat meszelni, mázolni, szépítgetni, növényeket gondozni, bozótot irtani, és élni, levegőt venni, esti tábortüzeket gyújtani, tücsöknótát hallgatni, zivatartombolást átélni – emlékezett Nagy Franciska. – Barkácsproduktumaira, a rendben tartott pincére vagy a szépen leborotvált fűre legalább olyan büszke volt, mint egy-egy jól sikerült novellájára.”
(Fotó: ismeretlen felvétele / Petőfi Irodalmi Múzeum)Nemes Nagy Ágnes az Addio III. fedélzetén, 1958
Válás előtt, közben vagy alig utána – az egykori újholdas házaspár ebben az évben vált el, a börtönből szabaduló Lengyel Balázs nem tért vissza feleségéhez. Nemes Nagy Ágnes nemcsak Liptákéknál töltött szívesen időt, hanem a szigligeti alkotóházban is.
(Fotó: Lipták Gábor / Petőfi Irodalmi Múzeum)Mándy Iván a Balatonnál, 1968
„Krimit olvasol, krimit nézel, semmi szellemi élet”– mondogatta a hetvenes évek elején Mándy felesége, amikor az író nélküle nyaralt a balatonboglári Szabadság üdülőtelepen. A lassan az egyik legjelentősebb magyar novellistaként számontartott író gyerekként is többször volt és barnult a Balatonnál. Akárcsak hőse, Csutak: „Valóságos rézbőrű vagyok, pedig majdnem egy hétig esett az eső. Ha még akkor is jó idő lett volna – már csak egy sötét folt lennék."
(Fotó: ismeretlen felvétele / Petőfi Irodalmi Múzeum)Juhász Ferenc a szigligeti nádasban, 1959
A forradalom egyik szellemi előkészítőjeként Juhász a kudarc és megtorlás után egyre mélyebb depresszióba zuhant, végül kórházba került. Hallgatása végül csak 1965-ben, a Harc a fehér báránnyal című kötetével tört meg. A szigligeti alkotóházba leginkább barátjával, a szintén új hangos Nagy Lászlóval járt, az ő kedvenc helye volt a híres 17-es szoba és a parthoz közeli sűrű nádas, míg Juhász inkább az íróstégen anekdotákat hallgatott.
(Fotó: Koczogh Ákos / Petőfi Irodalmi Múzeum)Koczogh Ákos irodalom- és művészettörténész (és a válogatásban szereplő néhány fotó készítője) mellett Kertész Imre Szigligeten, 1975
Kertész évtizedeken át járt az alkotóházba, a kilencvenes évek elején így írt róla: „Még mindig, még ma is akad egy végső menedék ebben az országban, ahol az író, évente néhány hétig legalább, valóban író módján élhet. [...] Egy lerobbant, egykori grófi kastély ez, épülete is, kertje is régóta felújításra szorul – Isten óvjon azonban attól, hogy a renoválás ürügyén akárcsak pár hónapig is nélkülöznünk kelljen. Az írót itt nem zaklatja telefon, ideiglenesen félrerakhatja családi, anyagi gondjait, megkímélik a nagyváros környezeti ártalmai, a sok fizikai és szellemi mocsok.”
(Fotó: Hunyady József / FORTEPAN)Ottlik Géza a Tabu vitorláshajó kormányánál a Balatonon, 1958
Ottlik 1957-ben a Hajnali háztetők című kisregényével evezett vissza az irodalmi életbe, ahonnan kilenc évvel azelőtt kitiltották. Szigliget gyakori vendége volt.
(Fotó: ismeretlen felvétele / Petőfi Irodalmi Múzeum)Illyés Gyula tihanyi kertjében, 1969
A tihanyi alsó-kopasz-hegyi házat még az író apósa vette. Illyés egész mezőgazdasági szerszámgyűjteményt halmozott fel a hegyen, minden kiselejtezett paraszti eszközt hazacipelt, amit feltűnés nélkül összeszedhetett. És nem szerette, ha látogatói lefotózzák. „A fényképezőgép, köztünk él bár már második százada, embert látva még karmol, harap, mérget köp. Öreg házakat már lehet fényképezni, vén fákat is. Koros nők és férfiak fényképe megannyi becsületsértés.”
(Fotó: MTI Fotó - Molnár Edit felvétele / Petőfi Irodalmi Múzeum)Németh László unokáival sajkodi házukban, 1960 körül
Az író 1957 márciusa óta az év nagy részét Sajkodon töltötte, eleinte fordítással és tanulmányírással, hiszen a forradalom leverése és a népi írók elleni támadások mást nem tettek lehetővé. Németh László lánya és veje 1954-ben egy balatoni kiránduláson találta meg a sajkodi telket, és vágott bele az építkezésbe. „A rá következő nyár végén már a fákat is elültették a nyaraló körül, hogy a harmadik őszön innen induljanak el a határ felé. A lányom, aki biciklin hordta az építkezéshez a cementes zsákot, kilenc év múlva mint kanadai vendég látta viszont a megnőtt növényeit”– sűrítette Németh László egyetlen történetbe a történelem fordulatait.
(Fotó: ismeretlen felvétele / Petőfi Irodalmi Múzeum)Déry Tibor az Addio III. kormányánál az Illyéstől kapott tengerészsapkában, 1969
Az író és Böbe, a felesége eleinte a Lipták-ház vendégei voltak, majd saját házat vásároltak a balatonfüredi Tamás-hegyen. Déry a nyaraló kertjében írta az Ítélet nincs című, nagy port kavaró visszaemlékezését. Az író sokakhoz hasonlóan telekfüggő lett: „A nyolcadik évtized már egy járókát is készített számomra: ezt a balatonfüredi kertünket. Nemcsak eszméletemet, testi mivoltomban is bekerített. Tavasszal már nem utazom el külföldre: figyelnem kell, megerednek-e átültetett kis fügefáim. […] Nyáron sem utazom el a kertből, hisz nem vagyok bolond itt hagyni asszonyi pompájában, amiért egész lány korában szurkoltam, nem szólva arról, hogy öntözni, gazolni, nyírni, nyesni, kötözni is kell! Vagy ősszel menjek el, amikor legszebb a Balaton?”
(Fotó: Lipták Gábor / Petőfi Irodalmi Múzeum)Devecseri Gábor és balján felesége, Huszár Klára ismeretlenek között a szigligeti íróstégen, 1965 körül
Devecseri és Karinthy Ferenc, a Lágymányoson együtt nevelkedett cimborák adták meg Szigliget máig emlegetett legendás hangulatát. Az utánzások, a „szeretetteljesen gyilkos szatírák”, a szójátékok a Hadik kávéház teraszáról nőtték ki magukat, ahogy csínyeik és csábításaik is. Devecseri „soha életében egy cigarettát el nem szívott, szeszes italba ugyan társaság kedvéért olykor belekortyolt, de nem ízlett neki se bor, se rövid ital […], mégis mindig úgy tetszett, hogy mámoros állapotban van: szerelemtől, költészettől, egy sajátos nyelvtani igealaktól vagy éppen egy izgalmas pletykától.”
(Fotó: Koczogh Ákos / Petőfi Irodalmi Múzeum)
Szabó Lőrinc az Addio III. fedélzetén, 1954
A fotót készítő Lipták és Szabó Lőrinc jóbarátok voltak. Ehhez hozzátartozott, hogy Szabó Lőrinc több kéziratát is a füredi házigazdának ajándékozta, meg az is, hogy reggelente elkísérte a fürdőszobába borotválkozni, hogy a lecsapott klozetfedélen trónolva ecsetelje Baudelaire költészetét.
(Fotó: Lipták Gábor / Petőfi Irodalmi Múzeum)Juhász Ferenc a Grete nevű vitorláson, 1956
Bár sokat megfordult a tó környékén, nem hatott Juhászra igazán. „Magam csak csodáltam a Balatont, nem dübörgött át ihletemen […] Nem voltam helyhez-láncolt a Balatonon. Így Balatonfüred sem volt az én megváltó világosságom.”
(Fotó: ismeretlen felvétele / Petőfi Irodalmi Múzeum)Tüskés Tibor a Balatonban, 1950-es évek
„A modora is olyan volt, mint a neve” – mondta róla barátja, Lázár Ervin. Tüskés Tibor 1959 és 1964 között a Jelenkor főszerkesztőjeként ellenzékinek számító írók (például Weöres, Mészöly és Lázár) műveit közölte. A hatvanas években Tüskés Balatonfenyvesen vett telket, és épített nyaralót. Szenvedélyes pecás volt, íróvendégeit horgászni vitte és hallal etette.
(Fotó: ismeretlen felvétele / Petőfi Irodalmi Múzeum)A „Balatoni nyár. Írófényképek az 1950-es, ’60-as, '70-es években” című kiállítás megtekinthető 2018. június 20. és szeptember 16. között a Petőfi Irodalmi Múzeumban.