Október elsejével részlegesen leállt az amerikai államigazgatás, miután a republikánusok és a demokraták nem tudtak megegyezni a költségvetésről. Előbbiek azzal zsarolják utóbbiakat, hogy csak akkor támogatják a büdzsét és az adósságplafon emelését, ha cserébe elhalasztják az Obamacare néven ismert egészségügyi reform bevezetését; utóbbiak nem engednek, így patthelyzet alakult ki. Bár a szituáció elég bonyolult, az internet népe a szokásos egyszerűsítéssel a következő három állításra korlátozta a kialakult krízis okait:
Véget ért a Breaking Bad, ráadásul az elmúlt évek egyik legjobb sorozatzáró epizódjával. A droggyárossá vált rákos kémiatanár és a rafkós fiatal díler sztorija nemcsak sorozattörténelmet írt, hanem rengeteg vicces képet is eredményezett. Az ötéves adásidő alatt a Breaking Badnek bőségesen volt ideje mémmé válni: készültek belőle humoros rajzok, sajátos termékek, illetve külön webképregény is.
Új kedvenc videója van az internet népének: már egymilliónál jár a megtekintések számlálója a Waffle falling over című videónak, ami mindössze hét másodperces, és az látható benne, ahogy egy konyhaasztalon élére állított palacsinta pár másodperces őrjítő várakozás után egyszer csak eldől. Ne a jó magyar vékonytésztás, feltekert palacsintára tessék gondolni, hanem az Amerikában népszerű, itthon gofri néven is futó négyszögletes waffle-ra. A videó közel 12 ezer lájkot kapott az oldalon, és mindössze 440 negatív értékelést - ezek nyilván olyanoktól származnak, akik nem értették a viccet.
A videónak ugyan az égvilágon semmi értelme nincs, de éppen ennek köszönheti a sikerét, remek mulatság az ismerőseinkkel megosztani, és figyelni, ahogy nem értik, mi a pláne ebben. Vagy éppen azt, amikor úgy csinálnak, mintha értenék. Az eredeti feltöltő, Schnöölehelettelettö a sikeren felbuzdulva rögtön remixek készítésébe fogott, de mások is a nyomába léptek, és van már videó eldőlő banánról, sajtról, pácolt heringről, megcsinálták Michael Bay és az Eredet stílusában, Minecraftban, és különféle zenéket alákeverve. Kattintás után rengeteg videó, készüljön fel lelkiekben.
És hogy mi a jó ebben az egészben? A YouTube-on legtöbb lájkot kapó komment fogalmazza meg legjobban: a kedvenc részem az benne, amikor eldől a palacsinta.
A francia hírügynökség szeretne eltüntetni egy szerintük nem túl jól sikerült fotót az ország elnökéről, François Hollande-ről. Az internetnek hála ez a törekvés egészen más irányt vett. Bár az elnök tejbetök mosolya tényleg nem túl előnyös, valószínűleg hamar elfelejtettük volna, ha nincsenek túlbuzgó hivatalnokai.
Az egyik legősibb mémtípus az ember, aki mindenhol ott van – egy figura, akit Photoshoppal oda lehet varázsolni híres fotókra, festményekre, filmek képkockáira. Az első ilyen igazán hírem még a Tourist Guy volt bő tíz éve, a magyar turista srác, aki egy – szintén manipulált – képen a WTC felhőkarcoló tetején pózolt, miközben a háttérben már lehetett látni a közeledő utasszállítót. A legújabb hasonló tréfa áldozata a rapper Jay-Z, akit a nyaralásán kapott le furcsa pózban egy paparazzi.
A brit Daily Mail bulvárlapban megjelent fotón a sztár egy jachtról ugrik éppen a vízbe, a mozdulat közepén elég fura testtartással és arckifejezéssel sikerült elkapnia a fotósnak, és ez éppen elég volt az online underground unatkozó népművészeinek, hogy mémet csináljanak belőle. Így került a felesége, Beyoncé (akivel szintén nem szokott kesztyűs kézzel bánni a mémgyár) születésnapját ünneplő sztár a Birodalom visszavág és a 300 kulcsjelenetébe, pankrátor ringbe, vagy éppen Miley Cyrus szintén mémmé vált legutóbbi színpadi performance-ába.
Vajon milyen mélyre süllyedhet egy produkció, ami úgy kezdődik, hogy valaki alig ruhában kilép egy seggrázó majomból? Meglepő, de az idei Video Music Awards gálán bőven volt lejjebb, a Disney sorozatában az erkölcsös vidéki kislány és egyben szupersztár Hannah Montanát alakító Miley Cyrus mindent csinált a színpadon. Tényleg mindent. Mém is lett belőle hamar.
.
Még nincs 24 órája, hogy a Warner Bros filmstúdió bejelentette, Christian Bale helyett Ben Affleck fogja játszani Batman szerepét a 2015-ben esedékes szuperhősfilmben, a Batman vs. Supermanben. A kétszeres Oscar-díjas Affleck személye annak ellenére komoly felháborodási hullámot indított el a rajongók között, hogy már játszott szuperhőst, a vak igazságosztó Daredevilt.
Komolyan vehető indok ugyan még nem nagyon hangzott el arra, hogy miért lenne ez olyan nagy szentségtörés, de az online undergroundnak nincs is szüksége ilyesmire ahhoz, hogy csőre töltött Photoshoppal kezdje el termelni az Affleck-Batman mémeket. A viccek fő csapásvonala egyelőre az, hogy ha Affleck a denevérember, akkor segítője, Robin nem lehet más, mint a színész ősrégi cimborája, Matt Damon.
A nap szenzációja az internetes underground világában egy lánykérés, ami a Redditen történt, mémek segítségével. A SirTechnocracy álnéven futó felhasználó egy sor mémet, és egy 18 képből álló sorozatot posztolt ki a közösségi linkgyűjtő oldalra azzal a címmel, hogy "Ez egy lánykérés (fel fog ismerni felhasználónévről) - el se hiszem, hogy eljött ez a nap". A képeken népszerű mémszereplők, így Jósrác Greg, A világ legérdekesebb embere, Ned Stark a Trónok harcából, és a Megdöbbent Keanu Reeves foglalták össze, hogyan érez a barátnője (reddites felhasználónevén ladytechnocracy) iránt, majd a DeviantArt portál művészeinek képei következtek leánykérés-témában:
Tegnap megírtuk, hogy férjhez megy Orbán Ráhel, a miniszterelnök lánya. Az esemény önmagában is hírértékű lett volna – és kiváló táptalaja a mémeknek –, de Orbán Viktor ezt egy, a Blikknek adott, azon nyomban élő klasszikussá vált interjúval súlyosbította.
Az első vicces képek és animgifek a menyasszony és a vőlegény közös fotóját remixelték, ebből három is van a galériánkban. Két megfejtés érkezett a Macska-jaj című Kusturica-filmből; nem meglepő módon mindkettő az esküvői jelenet egyik jellegzetes pillanatát kapta el.
Bár az ötlet tavaly tavaszról való, csak most lett hirtelen igazán népszerű, és az online Photoshop-népművészet kedvenc témája a rapperek gabonapehellyel mém.
A Tumblr bugyraiból kiindult képvicc lényege, hogy kőkemény tekintettel, fenyegető pózban, teljes harci díszben (tetoválások, aranyékszerek, esetenként kamu fegyverek) díszelgő rap- és hip-hop-művészek kezébe egy doboz gabonapelyhet kell varázsolni. Plusz internetpont jár, ha az direkt gyerekeknek szánt, színes mesefigurás csomagolásban van, és extra bónusz, ha a nevét, illetve a logóját is a rapperhez sikerül igazítani valami szóviccel.
A rapperek, és szállóigévé vált beszólásaik egyébként is kedvelt témái a mémgyárosoknak, elég ha csak annyit mondunk Yo dawg, Imma let you finish, vagy Dat ass.
Emlékszik, mikor mesélt vagy hallott utoljára viccet? Én sem. És arra, hogy mikor nevetett föl utoljára valami igazán viccesen? Én igen, alig tíz perce. És ehhez nem volt szükség egy ismerős konzervhumorára, elég volt felcsapni az internetet. Ez nem behódolás a mindent átható modernizmusnak, csak annak a felismerése, hogy semmi értelme hárommondatos adomákat mesélni, amik úgy kezdődnek, hogy Jean, ha ezeknél még az is viccesebb, ahogy egy hülye levizel egy elektromos kerítést.
Nem, nem emlékszem, mikor hallottam utoljára szóban mesélt, igazi viccet, de nem is hiányzik. Ha szívből tudok nevetni egy morbid képregényen, az óriástandemen közlekedő tizenkét apostolon, a pórul járt zsebtolvajon, vagy bármilyen vicces videón, mi szükségem lenne konkrét viccekre?
A világ közvéleménye egész héten a brit trón harmadik számú várományosa, Vilmos herceg és Katalin hercegnő első gyermeke érkezésének lázában ég. A hétfőn délután megszületett fiúnak egyelőre nincs keresztneve, ez azonban nem akadályozta meg az online népművészeket abban, hogy rögtön mémet faragjanak belőle.
Amerika legnagyobb és leghíresebb, popkultúrával foglalkozó magazinja, a Rolling Stone múlt heti száma a bostoni maraton célegyenesét felrobbantó, három ember haláláért, és több száz súlyos sérülésért felelős csecsen fiatalembert, Dzsohar Carnajevet tette a címlapjára, a következő szalagcímmel: "Hogyan hagyott el a családja egy ígéretes, népszerű diákot, hogyan került a radikális iszlám karjaiba, és vált szörnyeteggé".
A címlapsztori sokaknál kiverte a biztosítékot, azzal vádolva a lapot, hogy sztárt farag a gyilkosból, és egy szimpatikus, jóképű, megtévedt gyereknek állítja be. Különösen a merénylet színhelyén, Bostonban volt nagy a felháborodás, az egyik helyi lap, a Boston Herald például konkrétan a címlapján hülyézte le a Rolling Stone-t öles betűkkel, bojkottra szólítva fel a magazin ellen.
Ismerős, de mégis új, bizarr, néha egyenesen hipnotikus hatású minianimációk terjednek néhány napja az interneten, animált gif formátumban. A deparallax gif nevet kapott őrület egy Zack Dougherty nevű amerikai művész Tumblr-mikroblogjáról indultak ki, és amióta elárulta, mi a trükk bennük, boldog-boldogtalan másolja őket.
A deparallax gif lényege, hogy a kép egy statikus beállítást ábrázol, amelynek egy kis darabja a többitől függetlenül mozog. A mozgás egyszerre látszik hiperrealisztikusnak és a mozdulatlan környezet mellett egészen valótlannak, ez a kettősség adja a groteszk hatást. Bár az ember kapásból rávágja, hogy Photoshop és CGI-trükk az egész, valójában nem az, legalábbis nem úgy, ahogy azt gondolnánk. A deparallax kép készítéséhez a beállítást több szemszögből kell lefotózni, ezeknek pár centire kell lenniük csak egymástól. Például az ember megáll egy házfal előtt, lefotózza, picit előrelép, újabb kép, kis lépés, új kép, egészen addig, míg be nem ér az erkélyek alá. A változó perspektívából készült képeket aztán Photoshopban úgy kell megtorzítani, hogy a háttér, jellemzően valami lapos felület (fal, talaj) minden egyes képkockán pontosan fedje egymást, a torzító hatás így a mozgó részt (a falból kiálló erkélyek, a földre tett kólásüveg) fura, szürreális effekttel kelti életre, ha a képeket egymás után fűzi az ember.
Dougherty egyébként minimálanimációra szakosodott digitális művész, Portlandben él, legutóbb szobrokról készített furcsa gifekkel keltette fel a művészvilág érdeklődését.
Néhány hete mutatta be az Apple a mobil operációs rendszere legújabb verzióját, az iOS7-et. Az eddigi kiadásokhoz képest feltűnően élénk, vidám színekkel operáló, mindenhol színátmeneteket használó vizuális design erősen megosztotta a közönséget. Akadtak, akik szerint otromba vásári giccs az egész, az Apple évtizedes letisztultságának és eleganciájának szembeköpése, míg mások szerint zseniális és merész újítás.
Az iOS7 designere az a Jony Ive (hivatalos megszólítása a 2012-es lovaggá ütése óta Sir Jonathan), aki az első iMac óta, vagyis 15 éve az összes fontos Apple-termék kinézetéért felelős – így például a Macbookért, az iPodért, az iPhone-ért, az iPadért. Ive-ot Steve Jobs annak idején a cégen belüli legfontosabb spirituális partnerének nevezte, és ma is az Apple egyik legfontosabb embere, az iOS kezelőfelületének újratervezésében pedig gyakorlatilag szabad kezet kapott.
Tizenhárom órán keresztül beszélt volna az amerikai szenátusban Wendy Davis demokrata szenátor, végül tizenegy óra után leállították. Felszólalásának célja annak a törvényjavaslatnak a visszaverése volt, amellyel szigorították volna a nők jogait az abortuszhoz. Kedd éjfélig kellett volna kihúznia, mert akkor járt le a törvény elfogadására kitűzött határidő.
A filibusternek, vagyis az időhúzó beszéd formájában tartott obstrukciónak nagy hagyománya van az amerikai jogalkotásban. Szigorú szabályai vannak, de nem könnyű megvonni a szót a szónoktól, mert ehhez 60 százalékos többségre van szükség, ott pedig ritka az ilyen arányú egyetértés.
A szónoknak állva kell beszélnie, nem ehet, nem ihat, nem mehet ki a mosdóba, nem érintheti a pódiumot és nem térhet el a tárgytól. Wendy Davisnek sikerült elérnie, hogy a szenátus ne szavazzon a törvényjavaslatról, így sikeres volt az akciója. A texasi kormányzónak új időpontot kell választania a szavazáshoz. Az internetezők meg is hálálták ezt számtalan photoshopos műalkotással. Ezekből szemezgettünk.
A berlini bíróság ítéletet hozott a Technoviking néven ismert, a valódi személyazonosságát máig titokban tartó férfi és Matthias Fritsch német videós közti, január óta zajló perben. Az internet egyik első igazi mémsztárja azért perelt, mert Fritsch az engedélye nélkül videózta le egy berlini technofesztiválon 2000-ben, és tette fel a videót a netre hat évvel később. Ha esetleg valaki az utóbbi 6-7 évet egy barlangban meditálva töltötte volna, és nem lenne képben, erről a klipről van szó, ma is kincs minden másodperce:
A videó a Knowyourmeme nyomozása szerint pár hónapig gyakorlatilag senkit nem érdekelt, aztán felkerült egy népszerű közép-amerikai pornóoldalra, ahol a közönség felkapta, és innen már egyenes út vezetett a Technoviking-mém megszületéséhez, a világhírhez, és a kismillió remix és mutáció létrejöttéhez.
Itt a nyár, vele a kánikula, a strandidő, és azzal a szezon legviccesebb fotós mémje, a leisure diving. A mém valójában 2011-ből származik, a Harvard egyetem néhány diákja találta ki, és kezdte el megosztani Facebookon azokat a fotókat, ahol kiöltözve, öltönyben, pezsgőspohárral vagy szivarral a kézben ugrálnak bele a medencébe.
A fotóknak váratlan sikerük lett, egyre többen kezdték el utánozni őket, és hamarosan elindult a leisuredive.com oldal a hobbi rajongóinak - ami minden nyáron, minden strandszezonnal hatványozott népszerűséggel tér vissza. Idén már a Washington Post is beszámolt az online őrületről, és a Comedy Central-féle Daily Show-ban is szerepelt, így végképp belépett a mainstream mémek közé.
Psy, és a tavalyi év legnagyobb slágere, a mémmé vált, és kismillió feldolgozást megélt Gangnam style az istennek nem hajlandó kimenni a divatból. Miután magát a számot (nem kis mértékben a folytatás slágernek a Gentlemannek köszönhetően) már kevesebbet játsszák a rádiók, a hazájában óriási sztárnak számító Psy, becsületes nevén Park Jae-sang fejest ugrott a reklámiparba, és szinte válogatás nélkül adja mindenféle termékhez a nevét és a már unalomig ismert zenét.
Bár ezzel valószínűleg még többet keres, mint az iTunes-letöltésekkel és a YouTube-os reklámbevétellel, a dolog nem kicsit ironikus, hiszen a Gangnam style eredetileg éppen a pénzközpontú, hedonista szöuli aranyifjakat, és a rájuk kétségbeesetten hasonlítani próbáló prolikat figurázza ki. Emellett az egész jelenség elképesztően vicces is, ahogy ugyanazzal az arckifejezéssel és mozdulatokkal mindig mást reklámoz a sztár.
Ugyanennek nyugaton egyelőre semmi látható jele, az amerikai tévében a Super Bowl szünetében debütált pisztáciareklám óta nemigen látni hősünket a hirdetési blokkokban. Megmutatjuk a tíz legviccesebb és legmeghökkentőbb koreai Psy-reklámot a Buzzfeed összeállítása alapján.
Egy tengerimalacra szabott, kézzel készített acélpikkelyekből álló teljes testpáncél és a hozzá tartozó sisak lett pár nap alatt az Ebay aukciósház legforróbb árverési tárgya, a licit a cikk írásakor 22 ezer dollárnál (közel ötmillió forint) jár, és még emelkedhet, hiszen az aukció csak pénteken este ér véget.
A páncélt több heti munkával barkácsolta össze egy virginiai fiatalember, és 5 dollárért tette fel az Ebayre, miután a tengerimalaca, akinek készítette, elpusztult (a kényelmetlen páncélnak nem volt köze a halálához, a Lucky nevű kisállatnak gyomordaganata volt).
A mémeket gyártó online underground és a videojátékok rajongótábora jelentős átfedésben van, ezért nem csoda, hogy az E3 játékkiállítás rendszeresen komoly mémcunamival is jár. A legrégebbi és talán leghíresebb E3-as mém a milliónyi feldolgozást megért Reaction guys, de a Knowyourmeme mémadatbázisa például külön kategóriába gyűjti az E3-akról származó online mémeket, annyi van belőlük.
Az idei kiállítás sztárja mémszempontból mindenképpen a Nintendo új Super Smash Brothers verekedős játéka volt, ez egy amilyan all-star játék, amiben a cég az összes híresebb játékának népszerűbb szereplőit összegyűjti, és őket irányítva lehet megküzdeni egymással. Ez nem új találmány a verekedős játékok között, a Marvel vs. Capcom sorozat már húsz éve képregény- és játékhősöket ereszt egymásnak nagy sikerrel, de a Super Smash Bros sem egy mai gyerek, a sorozat 1999-ben indult, a mostani a negyedik rész.
Múlt héten robbant ki az USA történetének talán eddigi legnagyobb lehallgatási botránya: kiderült, hogy az egyik amerikai hírszerző szervezet, az NSA gyakorlatilag minden fontosabb szolgáltatónál zajló kommunikációhoz hozzáfér.
Amióta a Duna árad, elárasztották az internetet a vicces képek is: két napja még a belügyminisztériumé és a távolba révedő Orbán-Tarlós párosé volt a főszerep, azóta új célpontokat találtak maguknak a netezők. Nem csoda, hogy nevetnek, az árvízzel kapcsolatos kommunikáció, ahogy Orbán Viktor, Pintér és a többi politikus elérhető emberként járják az országot, olyan, mintha egy Szomszédokba oltott Éjjel-Nappal Budapestet néznénk.
Rogán Antal mindenki megelégedésére divatos felszerelésben jelent meg kampányolni egy kicsit kemény munkával valóban hozzátenni az árvízi védekezéshez. A dologból persze pillanatok alatt viccelődés lett, megszületett a luxusmárkás földdöngölő.
A távol-keleti mémkultúra alapvetően különbözik a nyugatitól: míg nálunk a fotók vicces feliratozása, photoshopos manipulálása dívik, illetve az, hogy egyes sztereotípiákat képviselő mémfigurák reagálnak eseményekre, a japán és koreai gyökerű mémek többsége a "photo fad" kategóriát gazdagítja. Ennek a lényege az, hogy valamilyen extrém hülye pózban fényképezzük le magunkat, majd azt osszuk meg a neten, leghíresebb képviselője talán a planking, de hasonló az alapelv a Harlem Shake-őrület mögött is.
A márciusi hókáoszban a belügyminisztérium kétértelmű, amúgy is elkésett sms-ben tájékoztatta az autósokat arról, hogy a rendkívüli időjárás idején maradjanak autóikban, vagy üljenek át egy másikba. Az internetezők szerint hasonló figyelmeztetésre a most érkező árvíz miatt is számíthatunk.
A Blaha Lujza téren ételt oszt a rászorulóknak az Ételt az Életér Alapítvány. Szerencsére kötelességtudó rendőrségünk sem tétlenkedik: múlt héten is megjelentek a rendezvényen, és most sem maradhattak távol.
Az internetes mémek sok szempontból pont olyanok mint a viccek, a keletkezésük okaiban mindenképp: néha aktuális témákra, politikai-közéleti eseményekre reagálnak, máskor minden különösebb mondanivaló nélkül, önmaga szórakoztatására gyártja a tartalmat az online underground. Ilyenkor születnek a legmeghökkentőbb, legviccesebb, és csodálatosan értelmetlen mémek, amelyeknél a hatásmechanizmus és a poén nagy részét az adja, hogy a befogadó automatikusan úgy reagál, hogy ez most mégis mi, és miért és hogy jön ide.
A Microsoft május közepén mutatta be az új Xbox játékkonzolt, és azzal együtt az idei év legnagyobb slágerének várt videojátékot, a Call of Duty-sorozat legújabb, Ghosts alcímű epizódját. A sorozat legutóbbi tagjai 10-20 milliós eladási eredményeket mutattak fel, így a siker szinte garantált az idei résznél is – és ez már önmagában elég ahhoz, hogy az online underground kultúrában közutálat tárgya legyen.
A Deadline szellőztette meg elsőként a hírt, ami újabb bizonyítéka annak, hogy Hollywood megérett a pusztulásra: egész estés mozifilm lesz Grumpy Catből, a mindig morcos, sőt kifejezetten rosszindulatú, az egész világot méla utálattal szemlélő mémmacskából. A macska gazdáját és menedzsmentjét (mert olyan is van neki, ők intézik a reklámügyleteit és a nyilvános megjelenéseit) a Broken Road nevű produkciós cég kereste meg az együttműködés ötletével, aminek egyelőre elég homályosak a körvonalai.
Grumpy Cat egyébként nem csak az Index Év macskája választását nyerte meg tavaly decemberben meggyőző fölénnyel, de az internet Oscarjának számító Webby Awardson is elvitte az év mémje díjat.
Annyi bizonyosnak látszik, hogy a producer, Todd Garner a Garfield-mozifilmekhez hasonló családi vígjátékként képzeli el a Grumpy Cat-mozit, amiben a macska beszélne is. Hogy valóban a mémmacska alakítaná saját magát, vagy CGI-trükkökkel animálnák bele a képbe, egyelőre nem tisztázott, ahogyan az sem, mi lenne a sztori, ki a rendező és a további szereplőket alakító színészek.
2012 egyik legnagyobb karriert befutó, máig népszerű mémje volt a first world problems, aminek tucatnyi variációja (van többek között kilencvenes évekbeli, metálrajongós, bölcsészes, füvezős, 19. századi, és természetesen macskás is) mind ugyanarról szól: ironikusan rámutat, hogy a mindennapi életünkben olyan dolgokat érzünk valós és nyomasztó gondnak a fejlett nyugati országokban, amelyeket kevésbé szerencsés helyeken értelmezni sem tudnak, vagy ha igen, akkor is legfeljebb irigyelnek.
A kikarikírozott, túlreagált problémák legújabb generációja azzal fejeli meg a poént, hogy halálosan komolyan veszi a felvetéseket, de egyben meglepően jól működő, gyakorlatias megoldásokat kínál rájuk. Ezzel a poén iróniafaktora még egy szintet lép: nem elég, hogy valahol mélyen mind valós, sőt egyenesen borzasztó problémának érezzük például azt, hogy hideg a vécédeszka, de még az a halálosan egyszerű megoldás sem jutott eszünkbe, hogy húzzunk rá egy pár vastag téli térdzoknit, amitől puha és kellemes érintésű lesz. Vagyis nem elég hogy nevetséges apró kellemetlenségeket érzünk komoly problémának, annyira ellustultunk és elbutultunk, hogy meg sem próbáljuk megoldani őket.
A megoldási javaslatok egyébként néha meghökkentően kreatívak, és valóban működőképesek (az online szleng lifehacknek hívja az ilyeneket). Túl hideg a vaj, és nem tudod elkenni a kenyéren? Használd a sajtreszelőt! Folyton elveszíted a méregdrága fényképezőgéped objektívsapkáját? Ragassz rá egy legókockát, a kamera szíjára egy másikat, máris tudod rögzíteni! És így tovább, szégyelljük magunkat, amiért a lelkünk mélyén kicsit átérezzük a first world problem képeken bemutatott eget-földet rengető gondokat, aztán használjuk a megoldásokat bátran.