Egy teljesen új világot fedezett fel a NASA űrteleszkópja

2023. január 13., péntek 06:51

A NASA James Webb űrteleszkópja először készített felvételt olyan bolygóról, ami nagyon hasonlít a Földre.

„A bolygó szinte pontosan akkora, mint a mi világunk, és a James Webb pontossága azt jelzi, hogy a tudósok nagyon biztosak lehetnek a megfigyeléseikben” – jelentette a NASA.

A NASA új űrteleszkópja minden eddiginél részletesebb felvételeket készít, egyelőre azonban a tudósok csak azt tudták megmondani, hogy mi nincs jelen a bolygó légkörében. Nem lehet például vastag, metánnal dús légköre, mint a Titánnak, a Szaturnusz holdjának.

A kutatók remélik, hogy idővel jobban tudják majd jellemezni a távoli bolygó légkörét. Az eredmények azt is megmutatják, hogy az űrteleszkóp más bolygók tanulmányozására is alkalmas, így a következő hetekben és hónapokban még számos felfedezés várható.

Ezek az első megfigyelési eredmények egy Föld-méretű, sziklás bolygó tanulmányozásáról a James Webb űrteleszkóp segítségével.

Egy sziklás bolygót fedeztek fel

A bolygó neve LHS 475 b, és 41 fényévre van tőlünk az Oktán csillagképben. Először a NASA Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) műholdjának adataiból szúrták ki, de a James Webb gyorsan meglátta és megerősítette a bolygó paramétereit. Átmérője a Földének 99 százaléka, és néhány száz fokkal melegebb, mint a mi bolygónk.

Az ilyen kicsi, sziklás bolygók eddig megfoghatatlanok maradtak, mert kis méretük miatt nagy teljesítményű műszerekre van szükség a megfigyelésükhöz – írja az Independent.

Az új eredmények azonban azt sugallják, hogy a JWST megnövelt teljesítménye lehetővé teszi, hogy az új technológiával viszonylag könnyen meg lehet őket figyelni.

(Borítókép:  Alex Wong / Getty Images)