A Grand Budapest Hotel és a Birdman is négy-négy díjat nyert. Az Ida a legjobb külföldi film. JK Simmons és Patricia Arquette díjazását álló ovációval fogadták. Neil Patrick Harris olyan vicces volt, mint sokéve senki. Élőben tudósítottuk a 87. Oscar-gálát.
Mondta az elképesztőn látványosra és viccesre koreografált nyitány után Harris, amibe beugrott Anna Kendrick és Jack Black is, én már el is felejtettem, hogy fél 3 van.
A legjobb férfi mellékszereplő díja jön, ezt kapja JK Simmons.
Megköszönte a Whiplash alkotóinak, a legcsodálatosabb embernek, a feleségének, a gyerekeinek, és arra kért minden gyereket, hogy hívja fel a szüleit és hallgassanak rájuk addig, amíg csak lehet, aztán megköszönte a szüleinek is.
Ismét egy érdekes statisztika: a Boyhoodot és a Budapestet is a tavalyi Berlinálén mutatták be, az egyik nyitófilm volt, a másik meg gyakorlatilag zárófilm, mert a fesztivál utolsó napjaiban vetítették. A lényeg, hogy Wes Anderson filmje gyakorlatilag egy évvel a bemutatója után olyan szépen összeszedte magát a díjszezonban, hogy 11 BAFTA-jelölésig vitte, és lazán meg is nyerte az Aranyglóbuszt. Wes Anderson eddig nem volt ugyan az Oscar kedvence, inkább csak forgatókönyvíróként jelölgették, ha egyáltalán megütötte az ingerküszöbüket. meg a Fantasztikus Róka urat animációs filmként, de most rögtön három jelöléssel kompenzálják, hiszen a legjobb film, legjobb rendező és legjobb forgatókönyv kategóriákban is jó esélyekkel indul, a látványos jelölésekről nem is beszélve. A zeneszerző Alexndre Desplat idén saját magával versenyzik, a Kódjátszma zenéjéért is jelölték.
A film jelölései tehát:
Óriási taps fogadja, Miles Teller állva ünnepli. Mindenkinek megköszöni, aki a film készítésében részt vett, de legjobban a feleségének és a gyerekeinek, majd azt üzeni mindenkinek, hogy hívja fel a szüleit, és a végén a saját apjának és anyjának is megköszöni a szobrot.
Clint Eastwood háborús propagandafilmjétől nem voltunk elájulva, arra viszont jó volt, hogy elég sok mindent megtudtunk a magyar mesterlövészekről. A statisztikák rajongóinak elmondom, hogy Bradley Coopert zsinórban harmadjára jelölik, korábban a Napos oldalért és az Amerikai botrányért kapott nominációt. Clint Eastwoodot pedig idén nem jelölték a rendezők között, amire még nem volt példa korábban, tehát úgy rendezett legjobb filmre nevezett filmet, hogy nem került be a legjobb rendezők közé.
A film összesen hat jelölést kapott
Úgy meg van feszítve az arca, mint egy átlagos Playboy-modellnek. A legjobb film díjára nevezett The Grand Budapest Hotelt és az Amerikai mesterlövészt mutatja be
de Simmons tapsvihara sokkal nagyobb volt, sőt, a The Grand Budapest Hotelé is, mint amit az Amerikai mesterlövész kapott.
Ott áll Adam Levine a színpadon és fejhangon elvinnyog egy rossz nótát. Végigszenvedtem tegnap (vagyis tegnapelőtt) A Dalt, és most ezzel kínoznak. És minden jelölt dalt előadnak majd.
Adam Levine elénekelte a Szerelmre hangszerelve betétdalát, szerencsére mire magamhoz tértem már vége is lett.
23 perce megy az adás, egy díjat adtak át. Egyet.
Oscar-jelöltnek lenni nem csak azért jó, mert négy teljes másodpercig egymilliárd ember nézi, ahogy majdnem magad alá vizelsz az izgalomtól, de próbálod ezt lezser eleganciával leplezni. Hanem például azért, mert minden jelölt kap egy-egy ajándékkosarat a Distinctive Assets nevű cégtől, mindenféle repiajándékokkal. Mármint minden jelölt a legjobb fő- és mellékszereplők, illetve rendező kategóriákban. Ez már 13 éve szokás, és az utóbbi pár évben egészen elszállt hülyeségekkel traktálják a jelölteket, van egy olyan gyanúm, hogy a távolabbi rokonok karácsonyi ajándékait ebből a csomagból oldja meg az összes. Idén a teljes csomag értéke papíron 168 ezer dollár, vagyis laza 45 millió forint, és mindjárt kiderül, hogy miért írtam azt, hogy "papíron". A Business Insider részletes listát közöl az ajándékokról, mi most csak szemezgetünk:
* 4 dollár értékű gluténmentes vega popcorn
* 68 dollár értékben gyógynövényes nyalókák, ehető arannyal felturbózva
* 250 dollár értékben egy vibrátor
* 280 dollárnyi juharszirup, mustár és salátaöntet
* 4000 dollár értékben egy zsírleszívás hatását támogató alsónemű
* 5000 dollár értékben egy lézeres orgazmuserősítő injekció
* 12500 dollárért egy luxus kempingtúra
* 20 ezer dollárnyi Audi-kölcsönzés
* szintén 20 ezer dollárért exkluzív, személyre szabott horoszkóp és álomelemzés
És elnézést kérek, de itt már annyira röhögnöm kellett, hogy tovább nem is tudtam olvasni. A hosszú, és igen kacifántos listáért klikk ide, és próbálják elképzelni a színészek meg a rendezők arcát, ahogy a szállodában bontogatják a csomagot.
A Grand Budapest Hotel első elismerése. A cuki néni Wes Andersonnak köszöni meg a díjat, mert nélküle ezt a filmet nem lehetett volna megcsinálni. Ebben mondjuk pont igaza van.
A Grand Budapest Hotel második elismerése. Wes Anderson csak ül összekulcsolt kezekkel és meghatódva néz a neki szóló köszönőbeszédekkel.
Volt vagy másfél perc, mire leért szegény, de legalább nem volt pofájuk lekeverni a beszédét.
Reese Witherspoon például a Grand Budapest Hotel stilizált díszletéből sétált ki, kíváncsi leszek, hogy mit találnak ki az Amerikai mesterlövészhez.
Egy belga film, igaz, Hollywoodban is ismert főszereplője felkerült a legjobb színésznők listájára (Marion Cotillard), és egy lenyűgözően szép lengyel film operatőreire is felfigyeltek: Lukasz Zal és Ryszard Lenczewski jelölést kapott az Ida fényképezéséért. Azért mert, sok van mi szép, de az Idánál szebb tényleg nincsen, aki nem hisz nekem, kattintson erre a képre a nagyobb felbontásért:
Hajrá lengyelek, hajrá Európa!
Az egyik egy megrendítően szép, fekete-fehér film egy lengyel apácáról (Ida), a másik meg egy húsba vágó orosz film (Leviathán) a korrupció mindenhatóságáról. Az biztos, hogy a másik három jelölt labdába sem rúg (Timbuktu, Mandarinok, Eszeveszett mesék) a két fajsúlyos dráma mellett, és az is biztos, hogy az amerikai filmakadémiában biztos többen néztek meg egy olyan filmet, ami arról szól, hogy az oroszok velejéig romlottak, mint ami arról, hogy az életben nehéz jó döntéseket hozni, pedig ez utóbbival biztosan jobban együtt tudtak volna rezegni a díjszezonban!
És az Ida viszi. Egy fekete-fehér, 4:3-as, lengyel apácáról szóló film nyert, éljen-éljen! Pawel Pawlikowski egy igazi lengyel, nem hagyja magát lekeverni, csakazértis elmondja, amit akar!
És alhasig felsliccelt szoknyában ad át díjat. Az arca a botoxtól nem mozog, pont olyan, mint a Stepford Wives-ban a robotnők voltak.
A Sráckor a tavalyi Berlinalén kezdte meg a hódító körútját, Richard Linklater gyorsan el is hozta a legjobb rendezésnek járó Ezüst Medvét, mert azt mindenki nagyon jól látja, hogy 12 éven át fejben egyben tartani egy filmet, az pont rajta múlt a leginkább. Pluszban az amerikai filmakadémiának lehetősége van egy régi függetlenfilmes motoros sokévtizedes munkáját elismerni, korábban Linklater is csak forgatókönyves jelöléseket kapott a Mielőtt-filmekért. Na meg Patricia Arquetta anyatigrisét, azt biztosan sokáig nem fogjuk elfelejteni.
Ezekben a kategóriákban szurkolhatunk:
Az Ida rendezőjét próbálták finom zenével eltűntetni a színpadról, ezt ő is érezte, elkezdett hadarni, aztán egyszercsak a zene megszűnt, a közönség meg elkezdett röhögni és tapsolni. Ha valaki Oscart nyert egy fekete-fehér, 4:3-as képarányú lengyel filmmel, az mindenre képes!
A Birdman is az Oscar egyik meglepetése: a rendező Alejandro Gonzalez Inarritu a korábbi fajsúlyos filmjei után témát váltott, és egy rém szórakoztató vígjátékot készített egy lecsúszott színészről. A lecsúszott színész szerepére pedig egy lecsúszott színészt választott, akinek ezzel most nagy valószínűséggel egy Oscar-szobrot is ajándékozott: Michael Keaton alakításáról szuperlatívuszokban beszélnek mindenhol. A film másik két jelölt szereplője is jó esélyekkel indulna, de nem ebben a mezőnyben: Emma Watson elől Patricia Arquette, Edward Norton elől pedig JK Simmons fogja elvinni az elismerést. Az operatőr Emmanuel Lubezki tavaly már nyert a Gravitációért, idén is nagyon jó eséllyel indul.
Összesen 9 kategóriában jelölték a filmet:
Ez az év a tudósokról szól, ezúttal a Stephen Hawking-filmről és A mindenség elméletéről van szó, aminek egyetlen pozitívumaként azt tudom kiemelni, hogy a hatására elolvastam Az idő rövid történetét. A szomorú film szomorú zenéje, könnyes szemű feleségkártyát húzó főszereplőnője és kerekesszékbe leépülő főszereplője is komoly esélyese a ma estének, hiszen A mindenség elméletében minden megvan, amit az Oscar-szavazók annyira szeretnek, de mi viszont sajnos egyáltalán nem.
Aki akar, ezekben a kategóriákban szurkolhat a filmnek:
A tök hülye nevű Lonely Island egy rapparódia-brigád, kicsit olyan, mint a Belga, ha a Belga jobban odafigyelt volna a Rise FM zenéire, a tagok Jorma Taccone, Andy Samberg és Akiva Schaffer, és azért fognak szerepelni az Oscaron idén, mert nekik köszönhető a Lego-film egyetlen jelölése. Na jó, nem kizárólag nekik, mert a pusztítóan népszerű Everything Is Awesome írását a Tegan & Sara nevű duóval és Mark Mothersbaugh-val, a Devo egykori tagjával és legalább kétmillió más dolog zenéjét szerző alkotóval írták. Az utóbbi csak egy picit túlzás, Mothersbaugh volt a felelős például a Fecsegő tipegők és a Sims-játéksorozat zenéjéért is.
A Lonely Island eredetileg a Saturday Night Live amerikai szkeccssorozat részeként indult, ide gyártottak külső videókat, ehhez készült a zseniális Dick In A Box vagy a Lazy Sunday, aztán elkezdtek albumokat is gyártani. Ebből már összesen van három.
Itt a vasárnap sütizabálásról és Narnia krónikái-nézésről szóló Lazy Sunday, Chris Parnellel kiegészülve (de csak azért ez, mert a Dick In The Box csak béndzsa minőségben van fenn a neten):
Ez pedig a Lego-film betétdala, a jelölt Everything Is Awesome:
Shirley MacLaine mutatta be a 12 éven át forgó filmet, utána A mindenség elméletét és a Birdmant - utóbbit olyan tapsvihar kísérte, mintha már nyert is volna,
Még szép, a következő dolgok voltak benne:
Bevallom, hogy amikor még korábban az ismerőseimmel nyomtuk az Oscar-szavazós játékot, akkor én is, ahogy a társaságban mindenki, úgy szavazott a legjobb rövidfilm, legjobb rövid dokumentumfilm, illetve a legjobb animációs rövidfilm kategóriákban, hogy melyiknek volt a legszimpatikusabb címe. Mostanában jövök rá, hogy nem lehettem egyedül, a Hollywood Reporter cikksorozatából kiderül, a legtöbb akadémiai tag például magasról tett ezekre a kategóriákra és nem is szavazott rájuk, mert egyszerűen fingjuk nem volt ezekről a filmekről.
Így előre azt szeretném elmondani, hogy nekem sincsen sok.
A rövidfilmekben a következő sztorik vannak:
Tippünk: a The Phone Call, ami egyrészt angol, másrészt Sally Hawkins (Happy-Go-Lucky, Blue Jasmine) a főszereplője, harmadrészt meg a telefon másik végén Jim Broadbent a hang.
Sally Hawkins és Jim Broadbent kölcsönzik a telefonálók hangját.
És most folytatódik a műsornak azon része, amik az európai, bagolyként Oscarozó nézőket leginkább igénybeveszik (holtversenyben a hangkategóriákkal és az akadémia elnökének beszédével), a legjobb rövidfilmek következnek:
Azt érdemes itt elmondani, hogy a rövidfilmes kategóriákat az Egyesült Államokban azért annyira mostohán nem kezelik, már nagyon régóta az egész választékot elkezdik mozikban és video-on-demand szolgáltatásokon adni, amivel azért legalább a közönségnek lehet egy kis elképzelése róluk.
Itt a következő sztorik vannak:
Annak nagyon nagy az esélye, hogy az utóbbi fog nyerni, az Amerikai mesterlövész farvizén evezve.