A fehér az idei gála egyik slágerszíne, többek között Renée Zellweger, Salma Hayek, Billie Eilish és Antonio Banderas felesége érkezett fehérben. A fekete is nagyon megy: Penelopé Cruz, Margaret Qualley, Kelly Ripa, Zazie Beetz, Geena Davis jött feketében.
Nagyon szépen köszönjük, hogy olvastatok minket, minden lényeges információt ebben a cikkben megtaláltok az idei gáláról, tessék elmenni megnézni az Élősködőket, megjegyezni Bong Joon Ho (vagy hivatalos magyar átírás szerint Pong Dzsunho) nevét, és megnézni a korábbi filmjeit is. A csapat nevében jó pihenést minden olvasónak, jövőre ugyanitt.
Díj nélkül távozik az idei gáláról Az ír. Ezek után pedig már biztos, hogy Martin Scorsese az első olyan rendező, akinek két különböző filmje is 10 Oscar-jelölést kapott, de azok közül végül egyet sem tudott díjra váltani.
Történelmi győzelem, nem angol nyelvű film még soha nem nyert ebben a kategóriában. Kwak Sin Ae producer, Bong Joon Ho és sokan a film stábjából együtt mentek ki a színpadra, hogy átvegyék a díjat. Mikly Lee producer, a rendező állandó munkatársa azt mondta, hogy az akadémia tagjai mellett elsősorban a koreai nézőknek köszönik a díjat, mert ők sosem riadtak vissza attól, hogy őszintén elmondják a véleményüket a filmjeikről, így aztán soha nem dőlhettek hátra. Azt is elmesélte, hogy mindent szeret Bong Joon Ho rendezőben, a humorát, az őrült haját, de legjobban azt szereti, ahogy rendez.
Ez a színésznő második Oscarja, korábban 2004-ben nyert a Hideghegyért. Többek között bevándorló családjának köszönte meg, akik "a semmiből érkeztek, és hittek az amerikai álomban". Judy Garland alakja szerinte arra mutat rá, hogy a hőseink összekovácsolnak minket, legyen szó Bob Dylanről, Martin Scorsese-ről vagy akár a katasztrófák helyszíneire először érkező tűzoltókról. Emlékeztetett arra, hogy Judy Garland sosem kaphatta meg az Oscart, de ő is a hősök közé tartozik, és most neki ajánlja ezt a díjat.
Az idei Oscaron a Joker kapta a legtöbb jelölést, szám szerint tizenegyet. Ebből egy díjat lényegében biztosra vehet, ez a legjobb férfi főszereplő Oscarja, amit Joaquin Phoenix akkor is megnyer ma este, ha időközben kiderül, hogy Trumpra szavazott. A Jokert a Másnaposok-filmeket és a Haverok fegyverbent jegyző Todd Phillips írta és rendezte, nem titkoltan olyan filmek hatása alatt, mint A komédia királya vagy a Taxisofőr. A cél egy a szokásostól eltérő Joker figura felrajzolása, egy reálisabb, szociálisan érzékeny, a társadalmi különbségekre kihegyezett dráma elkészítése volt.
A közönség imádta az új Jokert, világszerte, Magyarországon is nagyon sikeres volt, jelenleg a valaha készített 34. legjobb film az IMDb értékelések alapján. A kritika már megosztottabb volt, a kritikusok egy része agyondicsérte, mások pedig hatásvadász, didaktikus filmnek nevezték a Jokert. (Az Index kritikusa szerette, itt lehet elolvasni a véleményét.) Todd Phillips és Joaquin Phoenix nyitottak a folytatásra, így akár egy Joker 2 is jöhet.
Ez az első Oscar-díja, korábban háromszor volt jelölve. Phoenix azt mondta, hogy nem érzi, hogy a többi jelölt, vagy bárki felett állna a teremben, hisz mindannyian a filmezés szerelmesei. Ami egyben egy lehetőség is arra, hogy hallassák a hangjukat azokért, akik ezt nem tehetik meg.
Felhívta a figyelmet arra, hogy sokszor talán azt hisszük, hogy különböző ügyekért kell küzdeni, de szerinte akár genderről, akár egyenlőségről, akár rasszizmusról van szó mindig ugyanarról, az igazságtalanságokról beszélünk.
Úgy véli, hogy nagyon egocentrikusak lettük, kizsákmányoljuk a természetet. Korábban ő is önző volt, akivel nagyon nehéz volt együtt dolgozni, de hálás, hogy ennek ellenére sokan adtak neki egy második esélyt.
Bong Joon Ho köszönőbeszéde az egész gála egyik legemlékezetesebb pillanata volt, amiben elmondtam, hogy milyen hatással volt az életére Martin Scorsese munkássága. Az említés után pedig az egész terem egy emberként állt fel és tapsolt, a legenda tiszteletére.
Udvardy Anna, a Mindenki című Oscar-díjas magyar rövidfilm producere is feltűnt az in memoriam-részben.
Ahol 2019 halottaira emlékeznek. Az első Kobe Bryant volt a vetítésen.
Eilisht a testvére, Finneas kísérte zongorán.
Igazi meglepetés ez a díj, Bong Joon Ho sem számított rá, azt mondja, hogy azt hitte, hogy a legjobb nemzetközi film díja után hátradőlhet, nem fog többet kapni. Martin Scorsese-t méltatja, akinek a filmjein rendezni tanult. Megemlíti, hogy amikor az amerikaiak még egyáltalán nem ismerték a filmjeit, Quentin Tarantino már akkor feltette őket a legjobb filmeket méltató listáira.
Az ír már jóval netflixes bemutatója előtt vihart kavart, hiszen rendezője, Martin Scorsese csalódottságában amiatt, hogy a filmje egy nagy stúdiónak sem kellett, párszor odanyilatkozott a filmstúdióknak és a szuperhősfilmeknek. Aztán sok szó esett arról is, hogy a rendező nem fiatal színészeket választott a karakterei fiatal verziójának eljátszására, hanem digitálisan megfiatalította De Nirót, Joe Pescit és Al Pacinót. De mindez lényegtelen ahhoz képest, hogy ezek az emberek bőven hetven felett is maradandót alkottak.
Martin Scorsese Az írben három és fél órán keresztül meséli el nekünk Frank Sheeran (Robert De Niro) életét attól kezdve, hogy a hatvanas évek elején a pennsylvaniai maffiavezér, Russel Buffalino (Joe Pesci) szolgálatába szegődik azon keresztül, hogy a maffiakapcsolatokkal r endelkező szakszervezeti vezető, a később rejtélyes módon eltűnt Jimmy Hoffa (Al Pacino) embere, barátja lesz, egészen addig, amíg egy öregek otthonában, az életével számot vetve várja a halált. A maffiasztorin keresztül pedig bűnről és bűnhődésről, öregedésről és a halálról beszél nekünk. Az ír tíz Oscar-jelölést kapott.
A díjazottak Elton John és Bernie Taupin. Elton John már nyert egy Oscart 1995-ben Az oroszlánkirályért.
Úgy hívják, hogy Eímear Noone, és ő volt az első női karmester az Oscar történetében. Korábban például a World of Warcraft, a Diablo 3-nak, és a StarCraft II-nek is szerzett zenét, és igen, ezek nem filmek, hanem videojátékok. Itt egy hosszabb cikk róla.
A nyertes Hildur Guðnadóttir, aki a harmadik női díjazott ebben a kategóriában. Ő írta a nagy sikerű Csernobil sorozat zenéjét is. Arra bíztatja a nőket, hogy ők is hallassák a hangjukat.
Gal Gadot, vagyis Wonder Woman és Brie Larson, azaz Marvel kapitány köszönetet mondanak Sigourney Weavernek, amiért kitaposta nekik, női akcióhősöknek az utat. Ezután még poénkodnak egy kicsit a férfi és a női színészeknek járó különböző bánásmódon és megállapítják, hogy "minden nő szuperhős".
Ami nagyjából azt jelentette, hogy emberekre mutogatott. Geena Davis és Wes Studi ott volt, de David Lynch és Lena Wertmüller rendezők nem.
Elég gyorsan (Oscarhoz mérten, természetesen) lement a gála legnagyobb része, már 18 díjat kiosztottak. Hamarosan jönnek a legnagyobb díjak, ami azt is jelenti, hogy lassul a tempó és várnunk kell, hogy megtudjuk, az 1917 vagy az Élősködők lesz-e a legjobb film ma este.
Az American Factory volt az első film, amit a volt amerikai elnök és feleségének produkciós cége készített, meg is nyerte az Oscart. Obama Twitteren gratulált:
A Rocketman című filmből adja elő egy vörös zongorán az (I'm Gonna) Love Me Again című dalt. Ezzel már az összes legjobb eredeti dal kategóriában versenyző dalt hallhattuk.
A cannes-i Arany Pálma-győztes Élősködők a dél-koreai rendező, Bong Joon-ho (Snowpiercer – Túlélők viadala, Gazdatest, Okja) remekműve két családról, amelyek a dél-koreai társadalom két végletét testesítik meg. Kim Kitek (Szong Gangho) családja egy nyomorúságos félszuterénben lakik, állandó munkája egyik családtagnak sincs. Végül adódik egy lehetőség, hogy ilyen olyan trükkökkel és stiklikkel egy gazdag család szolgálatába szegődjenek sofőrnek, házvezetőnőnek, vagy éppen a problémás kisgyerek mellé művészetterapeutának.
Szerencsére a filmben szó sincs arról, hogy a szegények jók, a gazdagok meg gonoszak lennének. Mindkét családban van szeretet, mindkét szülőpár kapcsolata működik (valamennyire). Mindkét családban aggónak a szülők a gyerekeikért, és lehető legjobbat akarják nekik. De mindkét család zárt világban él, nem tud és nem is akar empátiát gyakorolni a világán kívül esőkkel szemben. Az Élősködők egyszerre thriller, társadalmi dráma, fekete komédia és horror, amit az akadémia annyira szeretett, hogy a legjobb nemzetközi film mellett idegen nyelvű filmektől szokatlan módon a legjobb film kategóriájában is jelölték. (Összesen hat Oscar-jelölése van.)
Bong Joon Ho rendező másodszor a színpadon ma este. Azt mondta, hogy nagyon büszke arra, hogy ő az első, aki az átnevezett kategóriában nyerni tudott (korábban legjobb idegen nyelvű filmnek hívták), majd arra kérte a közönséget, hogy tapsolják meg a film stábját.
Sajnos csak egy montázsban, ami a legjobb nemzetközi film kategóriáját vezette fel, egy részlet volt a Saul fiában.
Kazu Hiro, Anne Morgan és Vivian Baker a nyertesek. Kazu Hiro nagyon kedvesen köszönte meg Charlize Theronnak a díjat.
- állítja a Sky News.
Ez pedig úgy derült ki, hogy 1937-től kezdve 2019-ig bezárólag összehasonlították a legjobb színész, a legjobb színésznő, a legjobb férfi mellékszereplő és a legjobb női mellékszereplő kategóriákban díjazottak életkorát.
James Corden és Rebel Wilson, a Macskák című film két szereplője beöltözött a Macskák című film szereplőinek, és úgy viselkedtek, mint a macskák, például paskolgatták a mikrofont. Csodálatos érzés lehet az 1917 vizuális effektjeiért felelős szakembereiért, hogy a szobrot két szőrös, kellemetlen tréfarépától vehették át.
Guillaume Rocheron, Greg Butler és Dominic Tuohy.
A brit Erivót két Oscarra is jelölték idén, a legjobb női főszereplő és a legjobb betétdal kategóriájában, részben ő írta, de teljesen ő adja elő a Harriet című film dalát.
Taika Waititi (Hétköznapi vámpírok, Thor 3.) a saját képére formálta Christine Leunens Cellába zárva című második világháborús regényét: a háború végén játszódó sztori főszereplője a még gyerek Jojo, akinek Adolf Hitler a képzeletbeli barátja (a rendező játssza), és aki talál a padláson egy zsidó kislányt, akit az édesanyja (Scarlett Johansson) rejteget a nácik elől.
A Jojo Nyuszi elég vadul lavírozik a Wes Anderson-szerű gyerekvígjáték és a második világháborús dráma műfajai között, és ezzel a manőverezéssel nagyjából pont olyan reakciót ért el, mint az 1997-es Az élet szép Roberto Benigni-től – vannak, akik imádják a melegszívűségét, és vannak, akik ki nem állhatják a modoros viccelődését.
"De akárhogy is soroljuk mindazt, ami súlyt ad az üres és – Hitler ide vagy oda – teljesen kockázatmentes viccelődésnek, akkor se jön össze belőle egy bádogedényre való sem. Könnyed viccelődés fantasztikusan bolond figurákkal és némi bájjal: erre jó a Jojo Nyuszi, sőt erre nagyon jó. Mentünk egy kört a Miki egérnek öltözött Adolf Hitler vidámparkjában, de mire befutott a horogkeresztes hullámvasút, már el is felejtettük az egészet" – írtuk a kritikánkban a filmről, ami hat darab Oscar-jelölést kapott.
Eddig elég sok zenei betét szakítja meg a díjak átadását. Most épp Cynthia Erivo adja elő a Stand Up című dal a Harriet című filmből. Ez eddig a hetedik dal, vajon lesz legalább tíz mire véget ér a gála?